Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36917 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Kultowy Volkswagen Golf GTI

Data publikacji: Autor: Janusz Steinbarth

Fot. Robert Steinbarth Dynamiczny i technicznie dopieszczony Golf GTI potrafi osiągnąć setkę w niecałe 7 sekund. Jest przy tym w miarę oszczędny i co najważniejsze bezpieczny.

Dynamiczny i technicznie dopieszczony Golf GTI  potrafi osiągnąć setkę w niecałe 7 sekund. Jest przy tym w miarę oszczędny i co najważniejsze bezpieczny.Fot. Robert Steinbarth

 

Kompaktowy GTI prezentuje się atrakcyjnie. Jest pozbawiony „kilogramów” plastikowych spojlerów i progów, jakie znajdziemy w niektórych autach japońskich ze znaczkiem „GT”. Zamiast tego zbędnego balastu styliści zaproponowali w nim dyskretną, sportową elegancję. Z przodu elementem wyróżniającym się jest osłona chłodnicy o strukturze plastra miodu oraz lakierowane na czerwono listwy ozdobne. Kolor czerwony jest  widoczny także na zaciskach tarcz hamulcowych.  Dwie, szeroko rozstawione końcówki układu wydechowego w połączeniu z dużym spojlerem dachowym robią wrażenie. Dynamiki dodają specjalnie zaprojektowane dla tego modelu 17-calowe obręcze Denver z lekkich stopów.

CZYTAJ TAKŻE

Volkswagen Golf V - wrażenia z jazdy

Volkswagen Golf Plus 1.9 TDI

Zasiadając w kabinie GTI znajdziemy wygodne, kubełkowe fotele wykończone wysokiej, jakości materiałem. Fotele, kanapę i boczki drzwi wykończoną materiałem w szkocką kratkę. Koło kierownicy jest ścięte u dołu niczym w samochodach Lamborghini. Trzeba dodać, że pod względem, jakości wykonania i użytych materiałów w grupie kompaktów popularnych marek nie ma lepiej wykończonych aut. A i tych porównywalnych jest właściwie niewiele np. Seat Leon II czy Opel Astra IV.

 

Dwulitrowy, benzynowy turbodoładowany silnik dostarcza 211 koni, a przyspieszenie do „setki” zajmuje 6,9 sekundy. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 7,4 litra na 100 km. Jak w każdym aucie z turbodoładowanym silnikiem, spalanie ściśle zależy od stylu jazdy. GTI potrafi być oszczędny lub - gdy zajdzie potrzeba dociśnięcia pedału gazu – żarłoczny.

 

Fot. Volkswagen Nowatorskim rozwiązaniem w tym aucie jest preselekcyjna, dwusprzęgłowa skrzynia DSG. Cechuje ją wyjątkowo szybka praca, biegi zmieniane są niemal niezauważalnie i bez szarpnięć. Kolejną cechą wyróżniająca GTI jest mechanizm różnicowy o zmniejszonym tarciu (XDS), a także adaptacyjne zawieszenie DCC z elektronicznie regulowanymi nastawami (programy: standardowy, comfort i sport). Obniżone o 17 mm zawieszenie dba o dobre prowadzenie, samochód jest stabilny i tym samym przewidywalny. Precyzyjny układ kierowniczy dopełnia zalet, a sportowy układ wydechowy dostarcza miłych wrażeń dźwiękowych.

 

W tej klasie aut za podobne pieniądze jest kilka dobrych hot-hatch, ale niewiele z nich zapewnia równocześnie tak wysoką, jakość wykonania i użyteczność na codzień.  Golf GTI sprawdza się, jako rodzinny, ekonomiczny kompakt, ale również, jako auto dynamiczne auto sportowe. Ważny jest również wizerunek tego modelu wypracowany przez długie lata, w końcu to już szósta generacja auta. Dla wielu miłośników motoryzacji jest to wręcz samochód kultowy.

 

Poniżej zestawienie wybranych danych technicznych trzech porównywalnych aut.

 

 

VW Golf GTI

Ford Focus ST

Honda Civic Type-R (3D)

Cena (zł)

Od 112 770

Od 101 000

Od 102 400

Silnik

Turbo benzyna

Turbo benzynowy

Benzynowy

Pojemność skokowa (l)

2,0

2,5

2,0

Moc maksymalna (KM)

211

225

201

Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr/min

280/1700-5200

320/1600-4000

193/5600

Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h

6,9

6,8

6,6

Prędkość maksymalna (k/h)

238

241

235

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

7,4

9,3

9,1

Emisja CO2

173

224

215

Skrzynia biegów

Automatyczna, 6-biegowa

Manualna, 6-biegowa

Manualna, 6-biegowa

Pojemność bagażnika

350

385

485


więcej zdjęć VW Golfa w naszej galerii

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Mecenas

    To właśnie najbardziej podoba mi sie w usportowionych wersjach volkswagenów - zero spoilerów czy niepotrzebnych dyfuzorów. Taki Golf R to piękne auto o czystej linii. Jak patrzę na kultowego w sumie Focusa RS to płakać mi się chce od tego nadmiaru plastiku ...

  • kkprofi

    Wczoraj z bliska widziałem Octavie II RS, również czerwona, nie powiem zrobiła na mnie wrażenie, ale to jednak nie to co Golf GTI no i brak napędu na cztery koła...

  • KocykL

    Focus RS wygląda bardzo dobrze w mojej ocenie. Tony plastiku mają Subarynki WRX, Mitubishi Evo, itp. Ogólnie o japońskich autach mówi się że są plastikowe, a w WRX czy EVO są nadmiarowe kilogramy plastiku :)

  • KocykL

    Golf GTI też nie ma 4x4, Golf R ma. Natomiast Octavia nie ma: wyglądu, nie prowadzi się tak dobrze jak Golf i nie ma dobrej ceny. Ma tylko duży bagażnik, cała jej zaleta :)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Volkswagen zdjęcia

Volkswagen dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Volkswagen Golf dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Volkswagen opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Volkswagen Cena

Części dla marki Volkswagen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

608 zł