Kupno samochodu używanego - ile dopłacisz po zakupie?

Artykuł sponsorowany
Spadek wartości pojazdu jest jednym z najistotniejszych kosztów, jakie ponoszą użytkownicy samochodów różnego rodzaju i przeznaczenia. W przypadku młodych pojazdów utrata wartości może przewyższyć znacząco wszelkie inne koszty związane z posiadaniem pojazdu. Przed zakupem samochodu często wertujemy foldery i szukamy najbardziej ekonomicznych silników; stojąc w obliczu ubezpieczenia porównujemy oferty szukając najtańszej; szukamy tańszych zamienników części…tymczasem w wielu przypadkach największym kosztem, jaki generuje nasz samochód jest…utrata jego wartości. Warto więc poświecić kilka słów, aby na wstępie przedstawić problem utraty wartości bardziej szczegółowo.

Utrata wartości samochodów używanych

Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock

Ceny samochodów używanych maleją wraz z każdym kolejnym rokiem upływającym od wyprodukowania pojazdu. Szczególnie lawinowy spadek następuje w pierwszych latach użytkowania.
Ogólna tendencja dla samochodów w wieku od 1 do około 5 – 6 lat  wskazuje, że średni spadek wartości jest większy dla samochodów z segmentów A i B, tzn. małych i tańszych, maleje zaś wraz z każdym kolejnym wyższym segmentem. Segmenty średnie i wyższe, tzn. C, D, E lepiej utrzymują wartość wraz z wiekiem. Dzieje się tak ponieważ im wyższej klasy samochód, tym lepiej jest wykonany i lepiej znosi upływ lat i przejechanych kilometrów. Można powiedzieć, że ma większą żywotność.
Pewnym odstępstwem są pojazdy luksusowe w segmencie F lub wysokiej klasy SUVy. Wśród tych pojazdów można zaobserwować dużą utratę wartości dla samochodów stosunkowo młodych, zwłaszcza jeśli nie są one modelami o ugruntowanej pozycji rynkowej lub posiadają rozwiązania innowacyjne, nietuzinkowe. Takie pojazdy kosztują sporo jako nowe. Klienci płacą w dużym stopniu za prestiż oraz możliwość wyróżnienia się z natłoku aut poruszających się po ulicach. To, co jest atutem nowego samochodu może być dyskwalifikujące dla auta na rynku wtórnym. Tym samym popyt na takie samochody wraz z wiekiem maleje, a wraz ze spadkiem popytu maleją ceny.
Patrząc przekrojowo na różne segmenty, po 3 latach samochód może utracić w granicach od 35 do 50% wartości. Samochód 5 letni będzie już warty o około 50 – 60% mniej niż fabrycznie nowy.

Opinie o samochodach używanych

To, jak bardzo traci na wartości samochód jest zależne od szeregu czynników. Istotna jest zarówno marka jak i model. Na polskim rynku samochodów używanych istnieją modele owiane wręcz legendą. Ich wartość spada wolniej. Pytanie „czy słusznie?” pozostawiamy każdemu kupującemu. Z pewnością istotny jest rodzaj jednostki napędowej, w jaką wyposażony jest nasz pojazd. I tutaj ze słusznością wzajemnej korelacji nie sposób dyskutować. Silniki, które istnieją na rynku kilka lat, ujawniają swoje wady i zalety. Zazwyczaj w wielu modelach samochodów występują silniki, które warto kupić oraz takie, które należy omijać szerokim łukiem. Kupno pojazdu z silnikiem przysparzającym problemy będzie tańsze. Jednak koszty, które możemy ponieść podczas eksploatacji mogą pochłonąć oszczędność przy zakupie w bardzo szybkim czasie. Nie ma nic dziwnego w tym, że samochody z silnikami o złej opinii tanieją szybciej. Warto dokładnie zapoznać się nie tylko z raportami awaryjności modelu samochodu, którym jesteśmy zainteresowani, ale również danymi dla poszczególnych silników jakie występowały w danym modelu.

Istotny wpływ na utratę wartości pojazdu ma ponadstandardowe wyposażenie pojazdu. Dobrze wyposażone egzemplarze są poszukiwane i ich wartość pozostaje na wyższym poziomie. Duży wpływ ma również historia pojazdu i dokumentacja mu towarzysząca. Im bardziej przejrzysta tym wyższa cena egzemplarza. Od tej reguły zdarzają się jednak sporadyczne odstępstwa.

Jeśli trafimy na samochód importowany z USA sprawdźmy, czy dany model ma dostępne części na rynku europejskim. Zdarzają się modele zewnętrznie identyczne, ale różniące się jeśli chodzi o zamontowane podzespoły. Takie modele są nawet o 20% tańsze niż ich europejskie odpowiedniki, ale powinniśmy liczyć się z większymi kosztami serwisowania. Ponadto jeśli będziemy rozpatrywać auto importowane, należy liczyć się z opłatami w wysokości do 1000 zł oraz akcyzą, która jest szczególnie odczuwalna dla pojazdów z silnikiem o pojemności powyżej 2000 cm3.

Dodatkowe koszty po zakupie samochodu używanego

Rozważając zakup samochodu młodego tzn. w przedziale od 1 do około 5-6 lat warto wykonać rozeznanie kosztów ubezpieczenia naszego przyszłego pojazdu. Trzeba brać pod uwagę, że jeśli zdecydujemy się na ubezpieczenia AC, to jego koszty będą znaczące, ale również zróżnicowane w zależności od marki, miejsca postoju i polityki towarzystwa ubezpieczeniowego.

Zanim zdecydujemy się na taką, a nie inną markę przemyślmy też sprawę serwisu przyszłego pojazdu. Czy znamy serwis, który podoła naprawom wybranego modelu i jakie oferuje ceny. Jakie są koszty części zamiennych i jaka jest dostępność zamienników. Zwróćmy uwagę również na części blacharskie, zwłaszcza jeśli rezygnujemy z wykupienia polisy Auto Casco.

Zazwyczaj koszty serwisu wypadają około 20 do nawet 50% drożej dla marek z wyższej półki, uchodzących za klasę premium. Przy odrobinie rozeznania w lokalnym rynku usług motoryzacyjnych, zwłaszcza w dużych miastach, można znaleźć niezależne serwisy specjalizujące się w konkretnych markach lub układach pojazdu i oferujące rozsądne ceny w porównaniu z Autoryzowanymi Stacjami. Dla aut kilkunastoletnich dalszy spadek wartości nie będzie stanowił już istotnego kosztu używania pojazdu, natomiast koszty serwisowe, oraz ogólne utrzymanie w dobrym stanie pojazdu będzie dla użytkownika istotnym wyzwaniem.

Diesel czy benzyna?

Pojazdy w wieku 6 – 10 lat zazwyczaj posiadają już przebiegi oscylujące w okolicach 200 tysięcy km, a w przypadku aut z silnikiem diesla często nawet dwukrotnie większe. Trzeba mieć na uwadze, że kupno nowego diesla jest wyraźnie droższe niż wersji benzynowej. Czysta kalkulacja wskazuje, że auto z silnikiem diesla jest kupowane po to, aby w trakcie eksploatacji zwróciła się nadpłata w cenie zakupu. Kupno używanego pojazdu z takim silnikiem niesie poważne ryzyko, że naprawy mechaniczne silnika i układu przeniesienia napędu będą częste i bardziej kosztowne. Może pojawić się konieczność wymiany wtryskiwaczy lub naprawy turbosprężarki. Wymiana kompletu sprzęgła z często spotykanym dwumasowym kołem zamachowym będzie praktycznie nieunikniona. Każda z tych napraw pochłonie minimum 2000 zł, a często znacznie więcej. W zasadzie zakup starszego auta z silnikiem diesla jest zasadny tylko w sytuacji, gdy mamy w sposób pewny potwierdzony stan techniczny pojazdu, np. znamy poprzedniego użytkownika. Opisane powyżej problemy dotyczą w szczególności aut z silnikami diesla zasilanych układem common rail, czyli nowszych konstrukcji. Starsze diesle z pompami wtryskowymi są nieco mniej wymagające jeśli chodzi o serwis, niemniej jednak silniki benzynowe, nawet w skomplikowanych wydaniach, wypadają z reguły korzystniej jeśli chodzi o potencjalne koszty naprawy.

Co wymienić po zakupie samochodu?

W używanym pojeździe o znacznym wieku i przebiegu powinniśmy się spodziewać następujących napraw:
- wymiana napędu rozrządu – koszty od 500 zł do około 2000 zł,
- wymiana sprzęgła – od 1200 zł do 3000 zł,
- wymiana gumowych elementów zawieszenia – od 200 zł do 1500 zł,
- wymiana amortyzatorów – od 400 do 1000 zł za jedno koło,
- wymiana elementów układu wydechowego – od 400 zł do 1500 zł,
- naprawy układu hamulcowego – od 150 – 600 zł za koło,
- wymiana opon – od 800 zł do 2500 zł za komplet.

Warto w trakcie zakupu wykonać przegląd na stacji diagnostycznej, podczas którego oszacujemy stopień zużycia i tym samym spodziewane koszty związane z naprawami o charakterze eksploatacyjnym.

Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock

Znacznie gorzej przedstawia się sytuacja napraw, które nie mają charakteru zużycia eksploatacyjnego. W używanym samochodzie mogą się pojawić problemy z elektryką będące konsekwencją przeróbek lub niechlujnych napraw blacharskich. Do rzadkości nie należą niestety zużyte podzespoły silnika wynikające z niewłaściwej eksploatacji. Możemy również spotkać konsekwencje przeszłości wypadkowej pojazdu w postaci korozji lub niewłaściwej geometrii. Wyleczenie naszego nabytku z tego typu usterek może nas kosztować nie tylko dużo czasu i zaangażowania, ale również może znacząco uszczuplić nasz portfel. W wielu przypadkach są to koszty, których nie przewidywaliśmy w budżecie przeznaczonym na zakup samochodu. Warto w takiej sytuacji rozważyć pozyskanie dodatkowej gotówki (ofertę pożyczek znajdziemy m.in. w serwisie vivus.pl) zależy nam w końcu, aby nasz samochód jeździł, a nie tygodniami stał w warsztacie.

Zakup samochodu używanego – na co uważać?

Na pewno kupując pojazd, bez względu na wiek, powinniśmy się zwrócić uwagę na elementy, które są widoczne z zewnątrz, to znaczy stan kół, opon, hamulców, wycieki z silnika czy skrzyni biegów, stan spalin, sposób uruchamiania silnika i praca pojazdu podczas jazdy. Sprawdźmy również dokładnie działanie całego wyposażenia elektrycznego pojazdu. Ewentualne usterki mogą nam pomóc w uzyskaniu obiektywnego obrazu stanu samochodu. Zwróćmy uwagę na stan wnętrza pojazdu. Może nam ono powiedzieć wiele o intensywności oraz kulturze eksploatacji. Pamiętajmy, że przy zakupie samochodu towarzyszą nam duże emocje więc warto zabrać kogoś znajomego, kto z zimną krwią podejdzie do oglądania kolejnych pojazdów. Można też wynająć fachowca, który pomoże nam w oględzinach. Warto również obejrzeć kilka pojazdów. Im więcej zobaczymy tym lepiej wyrobimy sobie układ odniesienia podczas zakupu. Pamiętajmy, że jeśli coś budzi wątpliwości podczas oględzin to po zakupie znajdziemy z dużym prawdopodobieństwem jeszcze więcej takich miejsc.

Spróbujmy wykonać zwięzłe podsumowanie. Z innymi problemami zderzymy się przy zakupie samochodów stosunkowo młodych, a z innymi gdy szukamy pojazdu starszego. Dla młodych pojazdów istotne czynniki to utrata wartości, bezwypadkowość, koszty ubezpieczeń,  czy też dobra dokumentacja historii pojazdu. Jeśli kupujemy starszy samochód kluczowy staje się stan techniczny i wiarygodność wykonania lub niewykonania kluczowych napraw mechanicznych. O starsze i zupełnie bezwypadkowe pojazdy bardzo trudno więc istotny staje się stan techniczny nadwozia i jakość ewentualnych napraw.

W obydu przypadkach ważne jest wybranie marki i modelu, który należy do udanych i bezproblemowych oraz który będzie dogodny w kwestiach serwisowych. Ktoś zwróci zaraz uwagę – a co ze spalaniem? Przyjmijmy, że jeśli koszty paliwa będą największymi kosztami użytkowania samochodu używanego to znaczy, że udało nam się dokonać dobrego zakupu i mamy powody do zadowolenia.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty