Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kupujemy alufelgi. Dobór i konserwacja. Poradnik

Wojciech Frelichowski
Seat Exeo z alufelgami
Seat Exeo z alufelgami
Aluminiowe felgi to nie tylko element tuningu. Tego typu obręcze sprzyjają również lepszemu prowadzeniu auta. Radzimy, jak dobrać odpowiednie alufelgi.
Seat Exeo z alufelgami
Seat Exeo z alufelgami

Na początek trzeba wyjaśnić, że określenie aluminiowe felgi nie do końca jest ścisłe. To raczej potoczna nazwa alufelg. Bardziej prawidłowa jest felgi (obręcze) ze stopów lekkich. Bo jest to zazwyczaj stop aluminium z jakimś innym metalem.

Na rynku wybór aluminiowych obręczy jest bardzo duży. Dotyczy to zarówno nowych, jak i używanych alufelg. Zatem kupić je jest łatwo, problemem jest jednak odpowiedni wybór. Przy czym chodzi nie tylko o jakość, ale także o właściwy dobór do danego samochodu oraz o bezpieczeństwo.

Nie tylko wygląd się liczy

Wielu kierowców montując w swoich autach aluminiowe obręcze kieruje się tylko chęcią poprawy wyglądu pojazdu. Tymczasem alufelgi mają też wiele innych praktycznych zalet.

Po pierwsze, obręcz aluminiowa jest bardziej wytrzymała od stalowej, gdyż jej struktura jest sztywniejsza. A jeśli już zdarzy się uszkodzenie, to z naprawą alufelgi nie ma wielkiego kłopotu. Istnieje już wiele warsztatów, w których za rozsądną cenę można naprawić taką usterkę, łącznie z odnową powłoki lakierniczej. Co ważne, naprawiona alufelga zachowuje swoje właściwości sprzed uszkodzenia.

REKLAMA
Opony regiomoto.pl - opony i felgi samochodowe, sklep internetowy

Ponadto aluminiowe felgi przyczyniają się np. do skuteczniejszego chłodzenia hamulców. To dlatego, że aluminium jest dobrym przewodnikiem ciepła i szybciej odbiera ciepło z tarcz hamulcowych niż felgi stalowe.

Natomiast główną wadą aluminiowych obręczy jest ich wyższa cena od stalowych. Jednak nie są to astronomiczne różnice. Niezłą alufelgę w popularnym rozmiarze 14 cali można już kupić za ok. 170 zł. Cena felgi stalowej w tym samym rozmiarze jest zbliżona.

Coraz większą popularnością cieszy się zakup felg aluminiowych na aukcjach internetowych lub e-sklepach. Nie ma się co dziwić, bo ich ceny są czasem nawet 40 procent niższe niż w tradycyjnym handlu. Jednak zamawiając aluflegi wielu nabywców bierze pod uwagę jedynie dwa parametry: średnicę i rozstaw otworów montażowych.

Ważne wymiary

Tymczasem konieczne jest uwzględnienie innych cech. Na przykład szerokości w calach, odsadzenia zwanego inaczej ET (skrót niemieckiego określenia einpress tiefe – dosł. głębokość wcisku) lub z angielskiego offsetem.

Chodzi o odległość powierzchni montażu wyrażoną w milimetrach od geometrycznego środka felgi (osi symetrii). Gdy wartość ET się zmniejsza – alufelgi wystają bardziej na zewnątrz. Zwiększenie ET powoduje natomiast umiejscowienie koła bardziej wewnątrz nadkola.

Ważna jest też średnica osadzenia felgi na piaście, czyli dopasowanie otworu centralnego do średnicy piasty (np. Ø 65 mm).

- Ponadto felgi mają określoną nośność i powinny być dostosowane do mocy silnika pojazdu, z którym przyjdzie im współpracować. Parametry te są ściśle określone dla danej marki i modelu samochodu i możemy je znaleźć m.in. w katalogach danego producenta obręczy – tłumaczy Adam Klimek z sieci handlowo-serwisowej Motoricus.com.

Nie mniej ważne jest również samo zamontowanie felg do auta. Trzeba pamiętać, że konieczne jest użycie wyłącznie tych śrub i nakrętek, które przeznaczone są do konkretnego modelu obręczy i ściśle związane z określonym modelem samochodu. Złe elementy montażowe mogą doprowadzić do samoistnego ich odkręcenia w czasie eksploatacji.

Przypadkowe, niezgodne z uwarunkowaniami technicznymi pojazdu dobranie obręczy niesie za sobą ryzyko uszkodzeń mechanicznych zarówno, koła jak i elementów samochodu.

Najczęściej spotykane konsekwencje, to ocieranie opony o elementy karoserii lub zawieszenia pojazdu. Może ono występować w określonych sytuacjach: przy znacznym obciążeniu pojazdu, nagłych przechyłach związanych z pokonywaniem zakrętów lub nierówności drogowych.

- Źle dobrana felga może również uniemożliwić poprawne jej osadzenie na piaście i co za tym idzie odpowiednie wycentrowanie. W efekcie koło będzie wibrować znacznie obniżając komfort jazdy oraz bezpieczeństwo – zauważa Adam Klimek.

Zasady konserwacji

Dobra jakość felg aluminiowych, to także łatwiejsza ich eksploatacja i pewność, że nie stracą swojego blasku po dwóch, trzech latach. Obecnie obręcze markowych producentów są pokryte wielowarstwową powłoką lakierniczą zapewniającą wieloletnią eksploatację bez oznak utlenienia. Nie oznacza to jednak, że o felgi nie trzeba dbać.

- Pielęgnację aluminiowych obręczy sprzyja ich odpowiedni kształt. Im jest on prostszy, tym lepiej. Łatwiej umyć felgę o pięciu ramionach, niż taką o skomplikowanym wzorze, np. wieloszprychową – tłumaczy Radosław Mitrena, serwisant opon i felg z Gdyni.

Umyte felgi powinno się dokładnie osuszyć, ponieważ krople wody działają jak soczewki skupiające promienie słońca, co może doprowadzić do przebarwień lakieru. Wskazane jest również nanoszenie preparatów ograniczających osadzanie się piasku czy ciernych drobin z klocków i tarcz hamulcowych.

Najpopularniejsze są woski lub teflony, które dodatkowo efektownie nabłyszczają powierzchnię. Przy tej okazji należy pamiętać o ścisłym przestrzeganiu instrukcji stosowania środków czyszczących, aby nie doprowadzić do uszkodzenia lakieru i warstwy antykorozyjnej.

Istotną zasadą eksploatacyjną jest również dbanie o dokładne wyważanie kół, które powinno być przeprowadzane co 10 tysięcy kilometrów przebiegu.

Wojciech Frelichowski

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty