Kupujemy nowe opony

(pp)
Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock
Po długiej, tegorocznej zimie, kierowcy wreszcie mogą przygotować swoje auta do sezonu letniego. Jak co roku, wiąże się to ze zmianą ogumienia. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę oraz na co uważać podczas zakupu nowych opon do naszego samochodu.
Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock

Koła, a zwłaszcza ogumienie, to jeden z najważniejszych elementów samochodu odpowiadających za bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów. To właśnie one pełnią rolę "łącznika" pomiędzy nawierzchnią drogi, a pojazdem. Dlatego warto sprawdzić ich stan przed ponownym założeniem po zimowej przerwie. W sytuacji, gdy wymagają one wymiany na nowe, warto dokładnie zapoznać się z rynkową ofertą.

Pierwszym dylematem kupującego opony jest pytanie - nowe czy regenerowane? - Na wstępie warto odróżnić dwa pojęcia związane z regeneracją opon tj. pogłębianie i bieżnikowanie. Są to zagadnienia często mylone. Pierwszy proces to mechaniczne nacinanie zużytego bieżnika specjalnym urządzeniem. Pogłębianiu można poddać wyłącznie opony ciężarowe z oznaczeniem "regroovable". Dzięki temu można pogłębić bieżnik o dodatkowe 2-3 mm, a tym samym wydłużyć przebieg opony o dodatkowe 20-30 tys. kilometrów. Drugie pojęcie - bieżnikowanie to nałożenie na używany karkas nowej warstwy bieżnika.

W przypadku opon osobowych, bieżnikowanie nie jest szczególnie opłacalne z kilku powodów. Pierwszym powodem jest mała różnica w cenie między nową oponą a bieżnikowaną. Przykładem jest rozmiar 195/65 R15, gdzie można odszukać oponę bieżnikowaną w cenie 100 złotych. Jeśli klient zdecyduje się na zakup najpopularniejszego bieżnika Dębica Passio 2, to musi przygotować 159 zł na sztukę. Różnica między kompletem całkowicie nowych opon Dębica, a kompletem opon bieżnikowanych to tylko 236 złotych, co odpowiada wartości jednego tankowania do pełna w aucie segmentu C. Dodatkowo, decydując się na zakup opon bieżnikowanych należy zdać sobie sprawę z tego, że karkas opony był wcześniej używany. W przypadku bieżników osobowych ta część ogumienia jest dużo bardziej narażona na uszkodzenia i zużycie niż w przypadku opon ciężarowych. Istnieje również ryzyko szybszej korozji stopki opony (części, która odpowiada za utrzymanie ogumienia w feldze) - wyjaśnił Szymon Krupa, specjalista sklepu internetowego Oponeo.pl.

W 2013 roku na polskim rynku opon nie zadebiutował żaden nowy producent. Nie oznacza to jednak stagnacji. Wręcz przeciwnie - klienci mogą liczyć na kilka ciekawych propozycji, w zależności od preferencji. Wśród opon uniwersalnych, można wyróżnić ogumienie Nokian Line i eLine oraz Michelin Energy Saver+. W obu przypadkach, opony te są dostępne w wielu rozmiarach i dedykowane dla aut osobowych segmentów A, B i C. Dla tych, którzy oczekują sportowych osiągów, na uwagę zasługują Dunlop SP Sport BluResponse oraz Yokohama Advan Sport V105. - Pierwsza z nich zwyciężyła w 4 z 6 tegorocznych testów opon, zaś druga powstała w oparciu o technologie stosowane w motorsporcie - powiedział Krupa.

Zanim jednak zdecydujemy się na konkretny model, warto wcześniej zasięgnąć opinii innych użytkowników lub doświadczonego sprzedawcy. Tutaj z pomocą przychodzi internet oraz liczne fora o tematyce motoryzacyjnej. - Warto poświęcić chwilę na przeczytanie zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych opinii o poszczególnych produktach. Podstawowy pogląd na osiągi opon dają też umieszczone na nich etykiety informacyjne oraz testy opon przeprowadzane przez czołowe organizacje i czasopisma motoryzacyjne - dodaje specjalista Oponeo.pl.

Dla wielu kierowców wciąż jednym z najważniejszych czynników decydujących o zakupie opon pozostaje... cena. Pod tym względem prym wiodą producenci z Azji. Jednak jakość ich produktów często poddawana jest w wątpliwość. - Jakość opon produkowanych w Azji stale rośnie, a w ciągu ostatnich kilku lat dla europejskiego konsumenta cena staje się równie ważna co jakość produktu. Doskonale wiemy też, że jeśli dana marka opon nie spełni naszych oczekiwań, to kolejny raz jej nie wybierzemy. Tę zasadę znają również producenci z Chin, Tajwanu czy też Indonezji. Ich działalność nie ogranicza się do samej produkcji. Duży nacisk kładą też na działania R&D (badania i rozwój), pozwalające uzyskać przewagę nad innymi markami. Przykładem takiego działania jest np. otwarcie w 2013 r. holenderskiego centrum badawczego indyjskiego koncernu Apollo w Enschede - powiedział Szymon Krupa, specjalista sklepu internetowego Oponeo.pl.

Poniżej przykładowe rozmiary opon wraz z orientacyjnymi cenami:

Model samochoduRozmiar oponCeny (za 1 szt.)
Fiat Panda155/80/13110-290 zł
Skoda Fabia165/70/14130-360 zł
Volkswagen Golf195/65/15160-680 zł
Toyota Avensis205/55/16180-800 zł
Mercedes Klasy E225/55/16190-1050 zł
Honda CR-V215/65/16250-700 zł
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty