Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Kupujemy samochód rodzinny - van, SUV czy kombi? Poradnik

Data publikacji: Autor: Piotr Walczak

Kupujemy samochód rodzinny - van, SUV czy kombi? Poradnik Samochód rodzinny powinien mieć przede wszystkim pojemny bagażnik. Do tego wystarczającą ilość miejsca, aby zapewnić komfort podczas długich podróży.

Jeśli wybieramy się tylko na pojedynczy wyjazd wakacyjny, a resztę czasu auto spędzi na dowożeniu właściciela do pracy, to warto polecić kombi i box dachowy. Jeśli wyjazdy są częste i dochodzi do nich np. holowanie łódki, to wtedy dobrym rozwiązaniem będzie duży van z mocnym silnikiem. Jeśli do tego chcemy organizować sobie częste wyjazdy na narty, dobrze zastanowić się nad dużym SUV-em.

Rodzinne kombi, van albo SUV

Jedni uważają kombi za typowego woła roboczego i auto osobowe kojarzą tylko z sedanem. Inni mówią o vanie, że to mniejsza wersja autobusu. SUV często kojarzy nam się z dużym, nieporęcznym autem. 

- Według mnie najlepszym rozwiązaniem jest kombi. Pod warunkiem jednak, że będzie to auto klasy średniej-wyższej - mówi Witold Rogowski, ekspert motoryzacyjny z sieci ProfiAuto. - Do kombi klasy niższej możemy nie zmieścić trzech fotelików dziecięcych na tylnej kanapie.

Kombi - zdaniem Witolda Rogowskiego - to także samochód, którym bez ograniczeń będziemy jeździli na co dzień. Do zalet należy zaliczyć wygodną pozycję za kierownicą, możliwość szybkiego pokonywania zakrętów bez głębokich przechyłów i elegancję.

Wybierając kombi, w którym chcemy pomieścić pięć osób i bagaże, warto pomyśleć o samochodzie wielkości przynajmniej VW Passata czy Forda Mondeo. Ideałem jest auto jeszcze większe, np. Audi A6, Skoda Superb albo Mercedes klasy E. Trochę ciaśniej będzie w Oplu Insignii czy Toyocie Avensis albo Hondzie Accord.

Pięć osób na pewno wygodnie nie usiądzie w Fordzie Focusie czy Oplu Astrze, ponieważ szerokość auta uniemożliwi zapięcie trzech fotelików dziecięcych. Do tego musimy liczyć się z niezbyt dużym bagażnikiem. Auta typu Skoda Fabia, Peugeot 207 nawet w wersji kombi odpadają. Dla pięcioosobowej rodziny są za małe.

Van jest wygodny pod warunkiem, że mówimy o dużym pojeździe, takim jak Ford Galaxy czy Volkwagen Sharan. Mamy wtedy do dyspozycji komfortowe, niezależne fotele i dużo przestrzeni wokół siebie. Mniejsze vany w porówaniu z kombi mają więcej miejsca, ale tylko nad głową. Z racji wyżej położonego środka ciężkości nie są jednak tak pewne w prowadzeniu jak osobówki.

Rogowski: - SUV często ma mniej miejsca w środku niż auto osobowe niższej klasy. Trudniej też manerwuje się nim podczas jazdy po mieście. Pamiętajmy też o jednym: często decydujemy się na zamontowanie boxu dachowego, który pozwoli nam zmieścić bagaże. Van i SUV jako samochody wysokie po pierwsze - utrudnią nam wkładanie i wyciąganie bagaży, po drugie - często ich łączna wysokość, czyli auto plus box, przekraczająca dwa metry, uniemożliwi wjazd na hotelowy parking podziemny.

Liczy się silnik

Jeśli chcemy ciągnąć łódkę lub przyczepę kempingową, to musimy wziąć pod uwagę dwie sprawy. Po pierwsze, masę auta. Musi to być pojazd ciężki, którego dopuszczalna masa całkowita jest większa niż masa przyczepy. Po drugie, auto musi być mocne - powinno posiadać silnik ze sporym momentem obrotowym.

Tutaj minimalną wartością wydaje się 320-350 Nm. Przy cięższej przyczepie przydałby się samochód z silnikiem o momencie obrotowym 400-450 Nm.

Witold Rogowski przypomina o starej jak motoryzacja prawdzie - jeździ się momentem obrotowym, mocą wygrywa rajdy. Patrząc na moment mamy dwie drogi wyboru:

- dużą pojemność skokową silnika;
- silnik z turbiną/kompresorem.

Pierwsze rozwiązanie to wyższe koszty OC. Drugie (niska pojemność plus doładowanie) to ryzyko awarii turbiny. Zużycie paliwa nie jest argumentem przeciwko żadnemu z tych wyborów.

Jeśli chcemy oszczędzać na paliwie, to pozostaje nam tylko diesel, choć warto dokładnie przeliczyć ewentualne zyski - przy niskich przebiegach rocznych wyższy koszt zakupu diesla może nam się zwrócić dopiero po kilku latach.

W aucie rodzinnym ważne jest bepieczeństwo

Zwróćmy uwagę, czy samochód posiada mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX. To wygoda, jeśli często przepinamy fotelik między autami. Istotne są poduszki i kurtyny powietrzne, w autach średniej klasy i wyższej standardem stają się kurtyny boczne chroniące pasażerów siedzących z tyłu.

Pamiętajmy, że części do vana czy SUV-a (opony, elementy układu hamulcowego, amortyzatory) są droższe niż do auta osobowego. Do tego duża masa auta powoduje, że części te mają krótszą żywotność.

Piotr Walczak

Kupujemy samochód rodzinny - van, SUV czy kombi? Poradnik
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Kupujemy samochód rodzinny - van, SUV czy kombi? Poradnik

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości