Takie wnioski płyną z badania sondażowego przeprowadzonego przez Otomoto Klik (grafiki prezentujące szczegółowe wyniki w galerii poniżej). Rocznie w Polsce dokonywanych jest ok. 2,5 mln transakcji kupna/sprzedaży samochodów używanych. Ważnym problemem rynku jest tzw. asymetria informacji, czyli sytuacja, w której wiedza sprzedającego o rzeczywistym stanie technicznym auta jest znacznie większa od wiedzy kupującego. Carsmile postanowił sprawdzić jak problem ten przekłada się na doświadczenia kupujących.
Wybór samochodu używanego
Po pierwsze – wybór samochodu używanego jest czasochłonny. Aż 54% badanych ogląda „w realu” trzy i więcej pojazdów przed podjęciem decyzji o zakupie.
Aż 74% badanych pokonało co najmniej 50 km w jedną stronę, czyli ponad 100 km w dwie strony, aby obejrzeć samochód, który chcieli kupić. Przy 4 autach może to oznaczać konieczność pokonania w sumie 400 i więcej kilometrów. Połowa badanych pokonała ponad 100 km w jedną stronę, czyli ponad 200 km w obie strony, aby zobaczyć insertujące ich auto!
- Zakup samochodu używanego pochłania bardzo dużo czasu i dodatkowych wydatków, a mimo tego nadal nie mamy pewności czy pojazd, na którym się ostatecznie zdecydujemy nie ma wad ukrytych, a co za tym idzie nie zagraża naszemu bezpieczeństwo i nie będzie generował kosztów napraw w przyszłości – mówi Arkadiusz Zaremba, dyrektor zarządzający platformy Otomoto Klik.
Samochód używany. Ogłoszenia są "podrasowane"?
Po drugie – zakup samochodu używanego wymaga pomocy. Przyznaje się do tego ponad trzy czwarte kupujących auto używane. O pomoc najczęściej zwracamy się do znajomego, ale korzystamy też ze wsparcia rodziny oraz mechanika.
Po trzecie – ogłoszenia o sprzedaży samochodów nie pokazują ich rzeczywistego stanu. Aż 70% badanych uważa, że opisy są „podrasowane”.
Samochód używany. Kupując auto używane spodziewamy się wad ukrytych
Po czwarte – kupując auto używane spodziewamy się wad ukrytych. Tego problemu doświadczyło 51% ankietowanych. Jego efektem jest większe zainteresowanie starszymi i wątpliwymi technicznie autami (w myśl zasady: „skoro i tak wyjdą usterki, to po co przepłacać”).
Po piąte – zakup auta używanego pociąga za sobą dodatkowe wydatki. Doświadczyło tego 75% badanych. Średni zadeklarowany koszt napraw wykonanych w ciągu 6 miesięcy od zakupu wyniósł ok. 1300 zł.
Po szóste – kupujący mają ograniczone zaufanie do sprzedających. Dwie trzecie nabywców aut używanych nie ufa wystawcom ogłoszeń lub sprzedającym.
Samochód używany. Problem straty czasu
Po siódme – problem straty czasu, nieprzewidzianych napraw oraz stresu towarzyszącego zakupowi samochodu używanego można byłoby rozwiązać wprowadzając obowiązek zamieszczenia w ogłoszeniu pełnej, rzetelnej i niepodważalnej informacji o stanie technicznym pojazdu. Tak uważa aż 83% ankietowanych.
- Każda inicjatywa, która ograniczy asymetrię informacji na rynku, a co za tym idzie poprawi bezpieczeństwo i komfort kupujących samochody używane jest warta uwagi i głębszej analizy. Naszą koncepcją jest Cyfrowy Paszport Pojazdu, czyli dokument bardzo dokładnie pokazujący pełny stan techniczny każdego pojazdu wystawionego na sprzedaż. Zapraszamy do tej inicjatywy wszystkich uczestników rynku – mówi Arkadiusz Zaremba.
Badanie miało formę sondażu telefonicznego. Wzięło w nim udział 100 ankietowanych, którzy zadeklarowali, że w swoim życiu dokonali zakupu przynajmniej jednego auta używanego. Badanie przeprowadzono w lipcu 2021 roku.
Zobacz także: Peugeot 308 w odmianie kombi
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?