Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Fascynacje samochodowe

Ładny, czy brzydki?

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. GM: W latach 90. Opel musiał zmienić swój image z tradycyjnego na bardziej innowacyjny. Miały w tym pomóc śmiałe, jak na tradycję tej firmy, kształty nadwozi. W 1997 r. pokazano samochód studyjny Opel Signum Concept. Historia motoryzacji niezbicie udowodniła, że tylko ładne samochody cieszą się względami nabywców.

Ponieważ gusta klientów są tak niepewne jak pogoda, producenci starają się wysondować ich opinie, prezentując tzw. samochody studyjne, czyli concept cary. Fot. GM: W latach 90. Opel musia³ zmieniæ swój image z tradycyjnego na bardziej innowacyjny. Mia³y w tym pomóc ¶mia³e, jak na tradycjê tej firmy, kszta³ty nadwozi. W 1997 r. pokazano samochód studyjny Opel Signum Concept.

 

Jeżeli kształt nadwozia pojazdu nie trafi w gusta klientów, nawet najnowocześniejsze rozwiązania techniczne czy najbardziej błyskotliwa kampania reklamowa nie uchronią producenta od klapy. Liczne przykłady potwierdzają tę przerażającą dla dyrekcji koncernu perspektywę. Trudno bowiem dociec, Fot. Peugeot: Peugeot 407 Elixir to pierwowzór modelu 407. dlaczego Renault Twingo (1993 r.) nie podbił serc publiczności, w przeciwieństwie do Scenika (1996 r.). To Golf I (1974 r.) wyratował z poważnych opresji Volkswagena, podobnie jak model 156 (1997 r.) przywrócił chwałę Alfie Romeo.

 

Jednak to członkowie dyrekcji ostatecznie zatwierdzają dany model do produkcji i biorą za to nie tylko wysokie apanaże, lecz również odpowiedzialność. Trudność w podjęciu decyzji polega na tym, że faza projektowania samochodu trwa obecnie około 2 lat i z takim mniej więcej wyprzedzeniem trzeba przewidzieć, co się będzie klientom podobało, jakie będą trendy Fot. Citroern: Przyk³ad bujnej fantazji stylistów Citroena, z której w wersji produkcyjnej nic nie zosta³o. Wnêtrze C3 Lumiere. stylistycznej mody i co szykuje konkurencja. Wcześniej przygotowuje się w jednym egzemplarzu tzw. samochód studyjny, który pokazywany na wystawach ma wysondować opinie potencjalnych klientów. Jeżeli firma chce gruntownie zmienić image swoich produktów, takie opinie są szczególnie cenne. Czasami zdarza się, że podczas uroczystego pokazu z udziałem najwyższego szefa firmy, zaproszonych gości i Fot. Citroen: Wnêtrze wersji produkcyjnej Citroena C3. dziennikarzy, odpadnie źle przyklejona klamka lub zderzak się przekrzywi. Tak bywa w przypadku aut o niewielkim znaczeniu dla firmy, a więc tych, które z pewnością nie wejdą do seryjnej produkcji.

 

Samochody studyjne są prezentowane na salonach samochodowych również z zupełnie innego powodu. Ponieważ trudno co roku wprowadzać na rynek nowy model samochodu, stoisko wystawowe wyglądałoby nader nieciekawie. Prezentowany model studyjny ma sugerować, że firma wcale nie zasypuje gruszek w popiele i wciąż myśli jak dogodzić swoim klientom.

 

Z reguły kształt nadwozia auta wprowadzanego na rynek jest mniej śmiały od pojazdu studyjnego, jednak zachowane są cechy charakterystyczne, jak kształt reflektorów czy wlotu powietrza do silnika.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości