Lancer kombi kontra Megane Grandtour

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Mitsubishi Lancer jest trochę niedoceniany na naszym rynku. Pod względem wizualnym wersja kombi jest udana.
Fot. Ryszard Polit: Mitsubishi Lancer jest trochę niedoceniany na naszym rynku. Pod względem wizualnym wersja kombi jest udana.
Mitsubishi stara się zawojować segment aut kompaktowych Lancerem. Czy ma szansę w konfrontacji z europejską konkurencją - Renault Megane?

Mitsubishi stara się zawojować segment aut kompaktowych modelem Lancer. Czy ma szansę w konfrontacji z europejską konkurencją, którą reprezentuje Renault Megane? Właściwie nie wiadomo, kto jest nauczycielem, a kto uczniem.
 

Fot. Ryszard Polit: Mitsubishi Lancer jest trochę niedoceniany na naszym rynku. Pod względem wizualnym wersja kombi jest udana.
Fot. Ryszard Polit: Mitsubishi Lancer jest trochę niedoceniany na naszym rynku. Pod względem wizualnym wersja kombi jest udana.

 

Mitsubishi, firma o długiej tradycji inżynierskiej, najmniej poddała się modzie projektowania aut na europejską modłę. Toyota czy Honda wręcz szczycą się tym, że konstruują i produkują auta w Europie i dla Europejczyków. Lancer też został przeznaczony dla klientów tego kontynentu, lecz nie stara się trafić w ich gust za wszelką cenę. Natomiast Renault konsekwentnie umacnia swój wizerunek oryginalnym

Fot. Renault: Renault Megane Grandtour to interesująca propozycja w klasie kompaktowych aut z nadwoziem kombi.
Fot. Renault: Renault Megane Grandtour to interesująca propozycja w klasie kompaktowych aut z nadwoziem kombi.

kształtem nadwozi i podkreśleniem względów bezpieczeństwa. Porównujemy wersje kombi obu pojazdów. Lancera napędza silnik benzynowy 1,6 l o mocy 98 KM, a Megane - 1,4 l o identycznej mocy.

 

Cechy szczególne

 

W wersji kombi Lancer i Megane prezentują się elegancko. Oba pojazdy mają zbliżoną długość nadwozia, jednak Megane ma większy o 9 cm rozstaw osi. Dzięki temu więcej miejsca na tylnej kanapie mają pasażerowie w aucie francuskim. Nie znaczy to jednak, że w Lancerze jest ciasno, a wręcz przeciwnie -

Fot. Ryszard Polit: Benzynowy silnik Mitsubishi o pojemności 1,6 l i mocy 98 KM jest dość cichy i oszczędny. Lancer ma też lepszą dynamikę od Megane
Fot. Ryszard Polit: Benzynowy silnik Mitsubishi o pojemności 1,6 l i mocy 98 KM jest dość cichy i oszczędny. Lancer ma też lepszą dynamikę od Megane.

miejsca jest zadziwiająco dużo. Tablicę przyrządów Megane zaprojektowano klasycznie i jest ona czytelna. W Lancerze design wnętrza, tablicy przyrządów czy kształt wlotów powietrza wydaje się niezbyt nowoczesny, a koło kierownicy jest za cienkie. Pod względem wielkości bagażnika zdecydowaną przewagę ma Megane. Jego bagażnik ma objętość 520 l. Przestrzeń ładunkowa Lancera o objętości 344

Fot. Renault: Wydaje się, że silnik 1,4 l/98 KM do Megane kombi jest trochę za słaby. Zaletą tego auta jest skuteczny układ hamulcowy.
Fot. Renault: Wydaje się, że silnik 1,4 l/98 KM do Megane kombi jest trochę za słaby. Zaletą tego auta jest skuteczny układ hamulcowy.

l jest dość mała jak na kombi o długości 4,5 m. Sytuacja się zmienia, gdy porównamy konstrukcję zawieszenia. Pod tym względem wielowahaczowa tylna oś Lancera jest bardziej zaawansowana konstrukcyjnie od belki skrętnej Megane, nawet trochę unowocześnionej.   

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Lancera ma objętość 344 l – to dość mało.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Lancera ma objętość 344 l – to dość mało.

 

Silniki

 

Benzynowy silnik Mitsubishi z pojemności 1,6 l osiąga 98 KM mocy. Identyczną moc uzyskano w silniku Renault, lecz z pojemności 1,4 l. Mniej wysilony silnik japoński sprawia lepsze wrażenie - jest elastyczny i cichy. Na pochwałę zasługuje też precyzyjnie działająca skrzynia przekładniowa. Francuska jednostka napędowa osiąga niższy maksymalny moment obrotowy, czego konsekwencją jest m.in. wolniejsze rozpędzanie

Fot. Renault: Megane ma znacznie większy bagażnik (520 l) od Lancera.
Fot. Renault: Megane ma znacznie większy bagażnik (520 l) od Lancera.

Megane. Bardziej oszczędnym autem jest Lacer przy zużyciu paliwa w mieście na poziomie 9 l na 100, o 0,5 l mniejszym niż w Renault.

 

Wrażenia z jazdy

 

Oba pojazdy mają przyzwoite własności jezdne i podczas szybko pokonywanych zakrętów ich zachowanie jest przewidywalne. Jednak Megane jest autem o sztywniejszej charakterystyce zawieszenia, co wynika z prostszej

Fot. Ryszard Polit: Pięta Achillesowa Lancera – nienowoczesny design tablicy przyrządów.
Fot. Ryszard Polit: Pięta Achillesowa Lancera – nienowoczesny design tablicy przyrządów.

konstrukcji. Może to negatywnie wpływać na komfort jazdy, zwłaszcza po nierównych drogach. Lancer jest autem cichszym od Megane, a głos japońskiego silnika jest miły dla ucha i mało natarczywy, co kwalifikuje Mitsubishi do dalekich podróży. Za to Megane ma zdecydowanie skuteczniejszy układ hamulcowy. Renault zatrzymuje się z prędkości 100 km/h na drodze 38,3 m, to o 3,5 m krócej niż Lancer.

 


Fot. Renault: Design wnętrza Megane sprawia wrażenie nowoczesnego.
Fot. Renault: Design wnętrza Megane sprawia wrażenie nowoczesnego.


Podsumowanie

 

Mitsubishi Lacer ma nowoczesne zawieszenie i świetny silnik, brakuje mu natomiast drobiazgów, np. wskaźnika temperatury powietrza zewnętrznego czy nowoczesnego designu wnętrza. Renault spełnia oczekiwania estetyczne, ma też większy bagażnik, a ustępuje Lancerowi pod względem zużycia paliwa czy dynamiki. Zgodnie z zasadą koncernu, Renault jest bogato wyposażony w urządzenia podnoszące bezpieczeństwo - ma 6 poduszek powietrznych i układ wspomagania nagłego hamowania. Lancer ma tylko 2 poduszki i elektrycznie sterowane szyby przednie oraz tylne, których pozbawiono Megane. Mitsubishi kosztuje 63 990 zł, o 3910 zł mniej od Megane. Ceny te nie uwzględniają promocji. Oba pojazdy różnią się od siebie, a wybór zależy od preferencji nabywcy.    

  

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Mitsubishi Lancer

 1,6/98 KM

Renault Megane Grandtour

1,4/98 KM

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

 

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

 

+

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Mitsubishi Lancer

Wagon

Renault Megane

Grandtour

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1584

1390

Moc maksymalna (KM/obr/min):

98/5000

98/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

150/4000

127/3750

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

12,1

13,1

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

13,1

13,8

Prędkość maksymalna (km/h):

181

181

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

67

68

Droga hamowania od 100 km/h (m):

41,8

38,3

Pojemność bagażnika (dm3
):

344

520

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
):

50

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km):

5,8/8,9

5,5/9,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

448 x 169 x 148

450 x 178 x 147

Rozstaw osi (cm):

260

269

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

2/12

Cena zalecana przez generalnego importera (zł):

63 990

67 900

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Mitsubihi Lancer

Invite

Renault Megane

Sport Way

poduszki powietrzne

2

6

układ ABS

S

S

układ wspomagania nagłego hamowania

-

S

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

-

elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka zewnętrzne

S/S

S/-

centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

S/-

 

s - wyposażenie seryjne

Fot. Ryszard Polit: Lancer ma dość przestronne wnętrze.
Fot. Ryszard Polit: Lancer ma dość przestronne wnętrze.
Fot. Renault: W Megane jest dużo miejsca na tylnej kanapie.
Fot. Renault: W Megane jest dużo miejsca na tylnej kanapie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty