Lancer Kombi kontra Octavia Kombi

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Mitsubishi prezentuje typowy dla japońskich aut niewyszukany sportowy styl
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Mitsubishi prezentuje typowy dla japońskich aut niewyszukany sportowy styl
Oprócz miejsca dla pięciu osób często przydaje się duży bagażnik. To zapewniają obydwa testowane auta, których cena nie przekracza 70 tys. zł.
Oprócz miejsca dla pięciu osób często przydaje się duży bagażnik. To zapewniają obydwa testowane auta, których cena zakupu nie przekracza 70 tys. zł.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Mitsubishi prezentuje typowy dla japońskich aut niewyszukany sportowy styl
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Mitsubishi prezentuje typowy dla japońskich aut niewyszukany sportowy styl

 

Na przestrzeni kilku lat powstało wiele nowoczesnych nadwozi, w zamierzeniu miały one wyprzeć z rynku klasyczne kombi. Większa ilość miejsca nad głową i łatwiejszy dostęp do wnętrza nie wystarczą jednak by przekonać do siebie zwolenników kombiaków. W wielu sytuacjach niezgrabne mini czy kombivany nie mają z nimi szans. W praktyce kombi przeważa nie tylko niższym zużyciem paliwa i komfortem

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Nowa Octavia jest większa i dużo lepsza od swej poprzedniczki
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Nowa Octavia jest większa i dużo lepsza od swej poprzedniczki

jazdy. Największym ich atutem jest niższa cena.  

 

Cechy szczególne

  

Mitsubishi zaprezentowało obecną wersję Lancera w 2003 roku. Już wtedy podniosły się głosy o niezbyt ciekawym wnętrzu i nienajlepszych materiałach. Najbardziej dostało się projektantom deski rozdzielczej, która swym kształtem przypomina raczej styl lat 90. Nie jest to jednak wada, która może zdyskredytować auto. Przecież zamiast nowoczesnych kształtów wnętrza, Mitsubishi proponuje jedną z najniższych cen na rynku. Skoda

Fot. Bartłomiej Bałdyga:Pionowe lampy Lancera nie zadziwiają oryginalnością, ale ich wysokie położenie to dobry sposób na poprawę widoczności
Fot. Bartłomiej Bałdyga:Pionowe lampy Lancera nie zadziwiają oryginalnością, ale ich wysokie położenie to dobry sposób na poprawę widoczności

jest bardzo dumna z nowej Octavi. Trzeba przyznać, że zarówno stylizacja wnętrza jak i materiały są dużo lepsze niż u japońskiego konkurenta. Czeskie auto pod względem jakości wykonania stało się bezpośrednim zagrożeniem dla niedoścignionego do tej pory rywala, jakim był Volkswagen Golf. Linia nadwozia Skody na pewno trafia w gusta bardzo wielu klientów, niestety poza modnymi ostatnio okrągłościami niczym szczególnym się nie wyróżnia. Można więc

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Skoda nie porywa stylizacją, jest za to nowoczesna i dobrze wyposażona
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Skoda nie porywa stylizacją, jest za to nowoczesna i dobrze wyposażona

przypuszczać, że za kilka lat auto nie będzie już tak atrakcyjne. Inaczej do sprawy stylistyki podeszli projektanci Lancera. Nowoczesny, oryginalny - to pierwsze skojarzenia po bliższym poznaniu. Najciekawszy wydaje się tył auta. Gładka powierzchnia i seryjnie przyciemniane szyby nadają mu nieco sportowego ducha.

 

Silniki
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wnętrze poddano kuracji odmładzającej w 2006 roku. Trójramienna kierownica z Colta i nowa obudowa zegarów to wyróżnik najnowszych
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wnętrze poddano kuracji odmładzającej w 2006 roku. Trójramienna kierownica z Colta i nowa obudowa zegarów to wyróżnik najnowszych egzemplarzy

 

Oferta Mitsubishi nie jest imponująca. Zaledwie dwie jednostki napędowe, to bardzo mało jak na Polski rynek. Podstawowy silnik Lancera to 1,6 l o mocy 98 KM. Jest to w miarę nowoczesna jednostka z charakterystyczną dla japończyków wysoko poprowadzoną linią maksymalnej mocy i momentu obrotowego. Dla użytkownika oznacza to wystarczającą elastyczność, ale szybsza jazda wymaga utrzymywania górnego zakresu obrotów. Skutkiem jest oczywiście większe

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wnętrze jest bardzo nowoczesne, materiały dobre, nie brakuje zamykanych schowków i półeczek
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wnętrze jest bardzo nowoczesne, materiały dobre, nie brakuje zamykanych schowków i półeczek

zużycie paliwa oraz dość duży hałas przedostający się do wnętrza. W ofercie znajduje się jeszcze jeden silnik i to on jest godniejszy polecenia. Dynamiczny motor 2,0 l rozwija moc 135 KM, a zużywa przy tym niewiele więcej paliwa od jednostki 1,6 l. Skoda korzysta z pełnej gamy silnikowej koncernu Volkswagena. Klient może więc wybierać spośród trzech benzyniaków i dwóch diesli. My zdecydowaliśmy się porównać najtańsze modele, więc w obu przypadkach testowane auta były wyposażone w motory o pojemności 1,6 l. Skoda odznacza się lepszą elastycznością i wyciszeniem

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Bagażnik jest bardzo płytki. Skromna jak na kombi pojemność 344 l może okazać się niewystarczająca.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Bagażnik jest bardzo płytki. Skromna jak na kombi pojemność 344 l może okazać się niewystarczająca.

wnętrza, średnie testowe zużycie paliwa w obu przypadkach osiągało podobny wynik 8,5 - 9,0 l/100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

To co dla jednych jest zaletą, innym może się wydać wadą. Dokładnie tak jest w przypadku naszych "testówek". Z jednej strony mamy do czynienia z bardzo wysokim komfortem w Skodzie. Głębokie koleiny czy poprzeczne nierówności drogi nie stanowią dla niej żadnego problemu. Twardsze zawieszenie Lancera jest całkowitym przeciwieństwem Skody.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Duża pojemność bagażnika nikogo nie powinna zaskoczyć, Skoda jest autem między klasowym i niektórymi wymiarami dogania wyższe
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Duża pojemność bagażnika nikogo nie powinna zaskoczyć, Skoda jest autem między klasowym i niektórymi wymiarami dogania wyższe segmenty

Japończyk lepiej radzi sobie z ostrzejszą jazdą, ale w naszych warunkach drogowych może brakować odrobinę komfortu. Układ kierowniczy Lancera reaguje na każde polecenie kierowcy i nie można narzekać na brak precyzji, szczególnie podczas manewrów auto zaskakuje zwrotnością. W Skodzie standardowo montowany jest elektromechaniczny układ wspomagania (Servotronic). To nowocześniejsze rozwiązanie od stosowanego w Mitsubishi tradycyjnego wspomagania  hydraulicznego. Na koniec sprawa najważniejsza, a więc bagażniki. W obu autach próg jest poprowadzony dość nisko i załadunek nie powinien sprawić kłopotów. Mitsubishi niestety nie może się pochwalić dużą pojemnością kufra. Biorąc pod uwagę dość duży rozstaw osi można się było spodziewać co najmniej 400 l, tym czasem japońskie kombi mieści ich zaledwie 344. W Skodzie bagażnik jest ogromnym atutem -pojemność 580 l można po rozłożeniu kanapy powiększyć do 1420 l.   

 

Podsumowanie

 

Porównanie cen stawia Skodę w dość niekorzystnym świetle. Duża różnica jest wynikiem bogatszego wyposażenia i lepszych materiałów użytych we wnętrzu. Octavia jest także nowocześniejsza. Natomiast Lancer może się pochwalić mianem bezawaryjnego japońskiego auta, szczególnie silniki są jego mocną stroną. Jeśli poszukujesz taniego, wygodnego kompakta Mitsubishi wydaje się być w sam raz. Szczególnie cena i możliwość wynegocjowania dodatkowego wyposażenia powinny zachęcać do jego zakupu. Tym, którzy wolą Skodę, ale przeszkadza im jej cena, proponujemy przyjrzeć się poprzedniej Octavii sprzedawanej obecnie pod nazwą Octavia Tour.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Mitsubishi Lancer

Skoda Octavia

Przestronność wnętrza

 



Poziom hałasu

 



Hamulce

                   Remis

 

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

                   Remis

 

Wyposażenie

 

+

Cena

         +

 

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Mitsubishi Lancer

Skoda Octavia

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1584

1595

Moc maksymalna (KM/obr/min)

98/5000

102/5600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,1

12,4

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

13,1

13,2

Prędkość maksymalna (km/h)

181

188

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)

67

66

Droga hamowania od 100 km/h (m)

42

41

Pojemność bagażnika (dm3
)

344/1078

580/1420

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

50

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto dm3/100 km)

5,8/8,9

5,7/9,8

Długość x szerokość x wysokość (cm)

448/169/148

457/177/147

Rozstaw osi (cm)

260

258

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

2/10

Cena (zł)

54 990

67 600

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Mitsubishi Lancer

Skoda Octavia

Poduszki powietrzne

2

1

Układ ABS

S

S

Układ ESP

-

-

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

          S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

S /-

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S/S

S/S

Klimatyzacja

-

4500 zł

Radioodtwarzacz CD

-

1000 zł

 S - standard

 

Drodzy czytelnicy

 

Chciałbym wyjaśnić, dlaczego Octavia i Lancer dostały właśnie takie a nie inne oceny. Zacznę od sprawy najtrudniejszej, a więc przyznania się do błędu. Otóż w tabeli z wyposażeniem błędnie podałem liczbę poduszek powietrznych seryjnie montowanych w Skodzie. W wersji podstawowej montowane są cztery, a nie jedna poduszka. Za pomyłkę przepraszam. Mam nadzieje, że ta korekta przekona Państwa do lepszej oceny Skody w kategorii wyposażenie. Poza tym nasza tabela nie zawiera informacji o innych systemach bezpieczeństwa, takich jak ASR, MSR, EBV, ACS -  to wszystko i wiele innych Octavia ma w standardzie. Zgadzam się z argumentem, że taki samochód jest dużo droższy, lecz zostało to uwzględnione w kategorii cena. Tam puls zdobył właśnie Lancer.

 

Jeśli chodzi o kategorię dynamika oraz spalanie, oceny zawarte w tabeli są subiektywnym odczuciem autora i wynikają nie z analizy danych technicznych podawanych przez producenta. Octavia jest zaledwie o 0,3 s wolniejsza kategorii 0-100 km/h i 0,1s wolniejsza podczas przyspieszania 60 - 100 km/h, za to prędkość maksymalna jest o 7 km wyższa. W mojej ocenie Skoda jest znacznie szybsza od konkurenta spalając identyczną ilość paliwa. Stąd wziął się remis w kategorii zużycie paliwa i przewaga dynamiki czeskiego auta.

 

Niemniej jednak we wszystkich tekstach publikowanych do tej pory autorzy przyznawali oceny na podstawie tabeli z danymi producenta, ja zrobiłem inaczej. Moje wystąpienie przed szereg spotkało się z reakcją czytelników, którzy słusznie dostrzegli rozbieżności. Wszystkim dziękuje za szybką reakcję i przepraszam za nieporozumienie. Zachęcam również do dalszego, nie mniej uważnego czytania tekstów zamieszczanych na stronie Motofakty.pl.

 

Z wyrazami szacunku Bartłomiej Bałdyga

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty