Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36337 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Encyklopedia / Samochody

Lancia – historia marki

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Lancia Theta / Fot. Lancia Aby sięgnąć do początków Lancii musimy się cofnąć do pierwszej dekady XX wieku. Firmę w 1906 roku w Turynie założyli Vincenzo Lancia i Claudio Fogolin. Charakterystyczną cechą dla marki jest nazywanie swoich modeli literami z greckiego alfabetu, a następnie imionami żeńskimi.

Logo / Fot. Lancia Vincenzo Lancia najpierw miał zostać zdaniem jego ojca adwokatem, a potem księgowym. Tak się jednak nie stało. Urodzony w 1881 roku Vincenzo od najwcześniejszych lat swojego życia wykazywał zainteresowanie pojazdami i różnego rodzaju nowościami technologicznymi. Już podczas nauki w szkole, pracował także w zakładzie zajmującym się produkcją i sprzedażą rowerów. Firma podjęła także próbę stworzenia swojego małego samochodu, pod nazwą Welleyes, ale z powodu braku wystarczających środków finansowych, prawa do pojazdu zostały sprzedane Fiatowi. Do włoskiego koncernu trafił także Vincenzo Lancia, który został jego kierowcą wyścigowym.

Lancia Theta / Fot. Lancia Lancia postanowił jednak, że założy własny biznes i tak ze swoim przyjacielem, Claudio Fogolinem tworzy firmę biorącą nazwę od swojego nazwiska. Pierwszym pojazdem stworzonym przez włoskiego producenta był model o nazwie tipo 51 lub 12 HP, później nazwany Alphą. Pojazd był produkowany od 1908 roku, a za jego napęd odpowiadał 58-konny, 4-cylindrowym silnik. Od samego początku modele Lancii wyróżniały się innowacjami technologicznymi. Lancia Theta produkowana od 1913 roku, była pierwszym autem w Europie, które posiadało pełną elektrykę.

Pierwszym autem, który odniósł sukces rynkowy był model Lambda, który pojawił się w 1922 roku. Wyróżniał się m.in. nadwoziem samonośnym oraz niezależnym przednim zawieszeniem. W 1931 roku pojawia się Astura z elastycznym zawieszeniem silnika. W 1933 roku debiutuje Augusta - pierwszy sedan na świecie, w którym pojawiły się hydrauliczne hamulce. Warto także dodać, że Lancia jako pierwsza wprowadziła do masowego wytwarzania silniki V4 i V6.Lancia Lambda / Fot. Lancia

Założyciel marki umiera w 1937 roku, w wieku 56 lat na atak serca. W tym samym roku na rynku debiutuje model Aprilia, który poddawany był testom aerodynamicznym. Auto posiadało także niezależne zawieszenie wszystkich kół.

W latach 50. XX wieku Lancia odnosi sukcesy w sporcie motorowym. Wszystko za sprawą Gianniego Lancii, syna Vincenzo. W 1951 roku cztery Lancie Aurelie B21 zajęły cztery pierwsze miejsca w wyścigu Giro di Sicilia, a lata 1953-54 były okresem zwycięstw modeli D20 Sport, D23, D24 i D25 w wielu różnych rajdach. Próbowano też sił w Formule 1, ale z powodów finansowych od 1956 roku samochody występowały pod marką Ferrari.

Lancia Stratos / Fot. Lancia Ważny dla koncernu był rok 1969. Wtedy to Lancia przechodzi do koncernu Fiata, ale nadal produkuje samochody pod własną nazwą. Potwierdzeniem tego, że auta zachowały własny styl jest chociażby Lancia Stratos, produkowana od 1972 roku, której nadwozie zbudowano zostało z aluminium i włókna szklanego. Pierwszym jednak modelem opracowanym wspólnie z Fiatem jest model Beta. W latach 80. firma nawiązała współpracę z Saabem, a produkowała także samochody ciężarowe. Dużym sukcesem okazał się pięciodrzwiowy kompakt Delta produkowany od 1979 oraz luksusowa Thema z 1984 roku.

W styczniu 2014 roku poinformowano, że samochody Lancii zostaną wycofane ze wszystkim rynków oprócz rodzimego. Producent nie zamierza rozszerzać swojej linii modelowej i oferował będzie jedynie model Ypsilon, który obecny jest na rynku od 1996 roku. Obecnie dostępne są również m.in. Lancia Delta, Thema, Musa i Voyager.Lancia Thema/ Fot. Lancia

Z ciekawostek dotyczących Lancii warto wspomnieć, że we Włoszech działa ekskluzywne stowarzyszenie fanów marki do którego są przyjmowani posiadacze co najmniej sześciu samochodów Lancia.

Najważniejsze wybrane daty z historii Lancii:

1906 - Vincenzo Lancia i Claudio Fogolin w Turynie zakładają markę Lancia

1908 – Lancia Alpha

1913 – Lancia Theta

1922 – Lancia Lambda

1931 – Lancia Astura

1933 – Lancia Augusta

1937 – umiera Vincenzo Lancia

1954 – bolid F1 D50

1969 – Lancia zostaje przejęta przez koncern Fiat

1972 – Lancia Stratos

1974 – pierwsze mistrzostwo konstruktorów w rajdowych mistrzostwach świata

1976 – Lancia Gamma

1979 – Lancia Delta

1984 – Lancia Thema

1994 – Lancia Kappa

1996 – Lancia Ypsilon

2001 – Lancia Thesis

2011 – Lancia Voyager

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Lancia zdjęcia

Lancia dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Lancia Cena

Części dla marki Lancia

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

1331 zł