Vincenzo Lancia najpierw miał zostać zdaniem jego ojca adwokatem, a potem księgowym. Tak się jednak nie stało. Urodzony w 1881 roku Vincenzo od najwcześniejszych lat swojego życia wykazywał zainteresowanie pojazdami i różnego rodzaju nowościami technologicznymi. Już podczas nauki w szkole, pracował także w zakładzie zajmującym się produkcją i sprzedażą rowerów. Firma podjęła także próbę stworzenia swojego małego samochodu, pod nazwą Welleyes, ale z powodu braku wystarczających środków finansowych, prawa do pojazdu zostały sprzedane Fiatowi. Do włoskiego koncernu trafił także Vincenzo Lancia, który został jego kierowcą wyścigowym.
Lancia postanowił jednak, że założy własny biznes i tak ze swoim przyjacielem, Claudio Fogolinem tworzy firmę biorącą nazwę od swojego nazwiska. Pierwszym pojazdem stworzonym przez włoskiego producenta był model o nazwie tipo 51 lub 12 HP, później nazwany Alphą. Pojazd był produkowany od 1908 roku, a za jego napęd odpowiadał 58-konny, 4-cylindrowym silnik. Od samego początku modele Lancii wyróżniały się innowacjami technologicznymi. Lancia Theta produkowana od 1913 roku, była pierwszym autem w Europie, które posiadało pełną elektrykę.
Pierwszym autem, który odniósł sukces rynkowy był model Lambda, który pojawił się w 1922 roku. Wyróżniał się m.in. nadwoziem samonośnym oraz niezależnym przednim zawieszeniem. W 1931 roku pojawia się Astura z elastycznym zawieszeniem silnika. W 1933 roku debiutuje Augusta - pierwszy sedan na świecie, w którym pojawiły się hydrauliczne hamulce. Warto także dodać, że Lancia jako pierwsza wprowadziła do masowego wytwarzania silniki V4 i V6.
Założyciel marki umiera w 1937 roku, w wieku 56 lat na atak serca. W tym samym roku na rynku debiutuje model Aprilia, który poddawany był testom aerodynamicznym. Auto posiadało także niezależne zawieszenie wszystkich kół.
W latach 50. XX wieku Lancia odnosi sukcesy w sporcie motorowym. Wszystko za sprawą Gianniego Lancii, syna Vincenzo. W 1951 roku cztery Lancie Aurelie B21 zajęły cztery pierwsze miejsca w wyścigu Giro di Sicilia, a lata 1953-54 były okresem zwycięstw modeli D20 Sport, D23, D24 i D25 w wielu różnych rajdach. Próbowano też sił w Formule 1, ale z powodów finansowych od 1956 roku samochody występowały pod marką Ferrari.
Ważny dla koncernu był rok 1969. Wtedy to Lancia przechodzi do koncernu Fiata, ale nadal produkuje samochody pod własną nazwą. Potwierdzeniem tego, że auta zachowały własny styl jest chociażby Lancia Stratos, produkowana od 1972 roku, której nadwozie zbudowano zostało z aluminium i włókna szklanego. Pierwszym jednak modelem opracowanym wspólnie z Fiatem jest model Beta. W latach 80. firma nawiązała współpracę z Saabem, a produkowała także samochody ciężarowe. Dużym sukcesem okazał się pięciodrzwiowy kompakt Delta produkowany od 1979 oraz luksusowa Thema z 1984 roku.
W styczniu 2014 roku poinformowano, że samochody Lancii zostaną wycofane ze wszystkim rynków oprócz rodzimego. Producent nie zamierza rozszerzać swojej linii modelowej i oferował będzie jedynie model Ypsilon, który obecny jest na rynku od 1996 roku. Obecnie dostępne są również m.in. Lancia Delta, Thema, Musa i Voyager.
Z ciekawostek dotyczących Lancii warto wspomnieć, że we Włoszech działa ekskluzywne stowarzyszenie fanów marki do którego są przyjmowani posiadacze co najmniej sześciu samochodów Lancia.
Najważniejsze wybrane daty z historii Lancii:
1906 - Vincenzo Lancia i Claudio Fogolin w Turynie zakładają markę Lancia
1908 – Lancia Alpha**
1913 – Lancia Theta
1922 – Lancia Lambda
1931 – Lancia Astura
1933 – Lancia Augusta
1937 – umiera Vincenzo Lancia
1954 – bolid F1 D50
1969 – Lancia zostaje przejęta przez koncern Fiat
1972 – Lancia Stratos
1974 – pierwsze mistrzostwo konstruktorów w rajdowych mistrzostwach świata
1976 – Lancia Gamma
1979 – Lancia Delta
1984 – Lancia Thema
1994 – Lancia Kappa
1996 – Lancia Ypsilon
2001 – Lancia Thesis
2011 – Lancia Voyager
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?