Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lancia Musa 1.9 JTD

Ryszard Polit
Fot. R. Polit: Lancia Musa jest blisko spokrewniona z Fiatem Ideą, ale to właśnie Lancia wzbudza zainteresowanie na ulicy.
Fot. R. Polit: Lancia Musa jest blisko spokrewniona z Fiatem Ideą, ale to właśnie Lancia wzbudza zainteresowanie na ulicy.
Jak ważny jest design, można się przekonać, porównując Fiata Ideę z Lancią Musa. Auta są spokrewnione, ale to Lancia wzbudza zainteresowanie na ulicy.

Jak ważny jest design, można się przekonać, porównując Fiata Ideę z Lancią Musa. Oba pojazdy są ze sobą spokrewnione, ale to właśnie Lancia wzbudza ogromne zainteresowanie na ulicy.

Fot. R. Polit: Lancia Musa jest blisko spokrewniona z Fiatem Ideą, ale to właśnie Lancia wzbudza zainteresowanie na ulicy.
Fot. R. Polit: Lancia Musa jest blisko spokrewniona z Fiatem Ideą, ale to właśnie Lancia wzbudza zainteresowanie na ulicy.

 

Luksusowa marka Lancia nie jest w naszym kraju specjalnie promowana, jednak ma wiernych zwolenników. Musa zachwyca elegancją, a mniej wtajemniczeni z trudem rozpoznają podobieństwo z Fiatem Idea. Musa i Idea wykorzystują płytę podłogową Fiata Punto.

 

Cechy szczególne

 

Jeżeli cechą szczególną Lancii nie jest uroda, uwagę zwraca wysoka jakość użytych we wnętrzu materiałów. Musa ma inny

Fot. R. Polit: Musa napędzana wysokoprężnym silnikiem 1,9 l/100 KM to pojazd dość szybki i oszczędny. Jednostka napędowa pracuje cicho.
Fot. R. Polit: Musa napędzana wysokoprężnym silnikiem 1,9 l/100 KM to pojazd dość szybki i oszczędny. Jednostka napędowa pracuje cicho.

zestaw wskaźników niż Idea, lecz również umieszczony na środku tablicy przyrządów. Po obu stronach zestawu wskaźników umieszczono zamykane schowki. Design wskaźników Musy nawiązuje do długiej tradycji tej marki. Największą bodaj zaletą Musy jest przestronne wnętrze, z możliwością przesuwania tylnych foteli wzdłuż nadwozia. Dzięki temu można regulować ilość miejsca na nogi kosztem objętości bagażnika. Środkową część tylnego siedzenia

Fot. R. Polit: Bagażnik ma objętość 320 l.
Fot. R. Polit: Bagażnik ma objętość 320 l.

można złożyć i uzyskać stoliczek między zewnętrznymi fotelami. Zaletą tego auta jest też spory bagażnik o objętości 320 l.

 

Silnik

 

Wysokoprężny silnik o pojemności 1,9 l i mocy 100 KM pracuje bardzo równo i bardzo cicho. To typowa konstrukcja

Fot. R. Polit: Pod podłogą bagażnika ulokowano zamiast koła zapasowego tzw. zestaw naprawczy.
Fot. R. Polit: Pod podłogą bagażnika ulokowano zamiast koła zapasowego tzw. zestaw naprawczy.

koncernu Fiat - układ zasilania typu common rail, turbosprężarka, chłodnica powietrza. Jednostka napędowa o mocy 100 KM ma 2 zawory w każdym cylindrze. Wysoką kulturę pracy silnika uzyskano m.in. dzięki możliwości wielokrotnego wtrysku paliwa podczas jednego cyklu pracy. Zużycie paliwa w mieście nie przekracza 7 l na 100 km. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Świetne wygłuszenie kabiny sprawia, że silnika prawie nie słychać. Pojazd jest dynamiczny i z łatwością nabiera prędkości, również na wyższych biegach.

Fot. R. Polit: Tylne siedzenia można składać.
Fot. R. Polit: Tylne siedzenia można składać.

Ze zbyt szybką jazdą warto jednak uważać, bowiem własności jezdne pojazdu nie są najlepsze. Wynika to z prostej konstrukcji układu zawieszenia, charakterystyki elementów tłumiących i niezbyt precyzyjnego układu kierowniczego oraz podwyższonego środka

Fot. R. Polit: Przydatną zaletą pojazdu jest możliwość przesuwania indywidualnych tylnych foteli wzdłuż nadwozia. Umożliwia to regulację ilości miejsca
Fot. R. Polit: Przydatną zaletą pojazdu jest możliwość przesuwania indywidualnych tylnych foteli wzdłuż nadwozia. Umożliwia to regulację ilości miejsca na nogi pasażera kosztem objętości bagażnika.

ciężkości pojazdu. W zawieszeniu przednim wykorzystano kolumny McPhersona, a z tyłu belkę skrętną łączącą wahacze wzdłużne. Pojazd jest dość twardy, ale podczas szybkiej jazdy w zakrętach nadwozie znacznie się przechyla. Jedyna rada, to jeździć wolniej. Za to Musa świetnie sprawdza się w mieście, bowiem widoczność z miejsca kierowcy jest świetna.  

 

Podsumowanie

 

Lancia Musa to wyróżniający się stylistyką samochód, a przy tym dobrze wykonany i dość bogato wyposażony. Przestronne wnętrze i możliwość konfiguracji siedzeń to dodatkowe atuty Musy. Napędzany dieslem 1,9 l pojazd jest przy tym dość dynamiczny i oszczędny. Jego cena - 88 300 zł - jest pewną niespodzianką, ale czyż Lancia nie jest tego warta? Dla tych, którzy uważają, że nie, są tańsze wersje silnikowe.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3
):

1910

Moc maksymalna (KM/obr/min):

100/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

260/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,5

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

9,3

Prędkość maksymalna (km/h):

179

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

68

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,8

Pojemność bagażnika (dm3
):

320

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
):

47

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km):

4,7/7,0

Długość x szerokość x wysokość (cm):

399 x 170 x 166

Rozstaw osi (cm):

251

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena (zł):

88 300

* pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Przestronne wnętrze z możliwością przesuwania tylnych siedzeń.  

Silnik

*****

Nowoczesna konstrukcja o wysokiej kulturze pracy. 

Poziom hałasu

****

Świetne wygłuszenie wnętrza.

Hamulce

****

Droga hamowania Musy jest zbliżona do drogi hamowania Peugeota 206 SW 2.0 HDI/90 KM.   

Dynamika

****

Dynamika Musy jest nieco lepsza od dynamiki Peugeota 206 SW 2.0 HDI/90 KM.          

Zużycie paliwa

****

Pojazd zużywa niewielkie ilości paliwa.   

Nowoczesność konstrukcji

***

Niezbyt nowoczesne zawieszenie. 

Wyposażenie seryjne

****

Całkiem niezłe.    

 

Wyposażenie seryjne:

Lancia Musa Oro

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/O

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

Komputer pokładowy

S

Radio CD/klimatyzacja

O/S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Fot. R. Polit: Wnętrze Lancii wykonane z przyzwoitych materiałów prezentuje się interesująco.
Fot. R. Polit: Wnętrze Lancii wykonane z przyzwoitych materiałów prezentuje się interesująco.
Fot. R. Polit: Dźwignię zmiany biegów ulokowano na konsoli środkowej, a nad nią – zestaw wskaźników. Po obu jego stronach znajdują się zamykane scho
Fot. R. Polit: Dźwignię zmiany biegów ulokowano na konsoli środkowej, a nad nią – zestaw wskaźników. Po obu jego stronach znajdują się zamykane schowki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty