Jak ważny jest design, można się przekonać, porównując Fiata Ideę z Lancią Musa. Oba pojazdy są ze sobą spokrewnione, ale to właśnie Lancia wzbudza ogromne zainteresowanie na ulicy.
Luksusowa marka Lancia nie jest w naszym kraju specjalnie promowana, jednak ma wiernych zwolenników. Musa zachwyca elegancją, a mniej wtajemniczeni z trudem rozpoznają podobieństwo z Fiatem Idea. Musa i Idea wykorzystują płytę podłogową Fiata Punto.
Cechy szczególne
Jeżeli cechą szczególną Lancii nie jest uroda, uwagę zwraca wysoka jakość użytych we wnętrzu materiałów. Musa ma inny
zestaw wskaźników niż Idea, lecz również umieszczony na środku tablicy przyrządów. Po obu stronach zestawu wskaźników umieszczono zamykane schowki. Design wskaźników Musy nawiązuje do długiej tradycji tej marki. Największą bodaj zaletą Musy jest przestronne wnętrze, z możliwością przesuwania tylnych foteli wzdłuż nadwozia. Dzięki temu można regulować ilość miejsca na nogi kosztem objętości bagażnika. Środkową część tylnego siedzenia
można złożyć i uzyskać stoliczek między zewnętrznymi fotelami. Zaletą tego auta jest też spory bagażnik o objętości 320 l.
Silnik
Wysokoprężny silnik o pojemności 1,9 l i mocy 100 KM pracuje bardzo równo i bardzo cicho. To typowa konstrukcja
koncernu Fiat - układ zasilania typu common rail, turbosprężarka, chłodnica powietrza. Jednostka napędowa o mocy 100 KM ma 2 zawory w każdym cylindrze. Wysoką kulturę pracy silnika uzyskano m.in. dzięki możliwości wielokrotnego wtrysku paliwa podczas jednego cyklu pracy. Zużycie paliwa w mieście nie przekracza 7 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Świetne wygłuszenie kabiny sprawia, że silnika prawie nie słychać. Pojazd jest dynamiczny i z łatwością nabiera prędkości, również na wyższych biegach.
Ze zbyt szybką jazdą warto jednak uważać, bowiem własności jezdne pojazdu nie są najlepsze. Wynika to z prostej konstrukcji układu zawieszenia, charakterystyki elementów tłumiących i niezbyt precyzyjnego układu kierowniczego oraz podwyższonego środka
ciężkości pojazdu. W zawieszeniu przednim wykorzystano kolumny McPhersona, a z tyłu belkę skrętną łączącą wahacze wzdłużne. Pojazd jest dość twardy, ale podczas szybkiej jazdy w zakrętach nadwozie znacznie się przechyla. Jedyna rada, to jeździć wolniej. Za to Musa świetnie sprawdza się w mieście, bowiem widoczność z miejsca kierowcy jest świetna.
Podsumowanie
Lancia Musa to wyróżniający się stylistyką samochód, a przy tym dobrze wykonany i dość bogato wyposażony. Przestronne wnętrze i możliwość konfiguracji siedzeń to dodatkowe atuty Musy. Napędzany dieslem 1,9 l pojazd jest przy tym dość dynamiczny i oszczędny. Jego cena - 88 300 zł - jest pewną niespodzianką, ale czyż Lancia nie jest tego warta? Dla tych, którzy uważają, że nie, są tańsze wersje silnikowe.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3 ): | 1910 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 100/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 260/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 11,5 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 9,3 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 179 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 68 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 39,8 |
Pojemność bagażnika (dm3 ): | 320 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 47 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 4,7/7,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 399 x 170 x 166 |
Rozstaw osi (cm): | 251 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena (zł): | 88 300 |
* pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Przestronne wnętrze z możliwością przesuwania tylnych siedzeń. |
Silnik | ***** | Nowoczesna konstrukcja o wysokiej kulturze pracy. |
Poziom hałasu | **** | Świetne wygłuszenie wnętrza. |
Hamulce | **** | Droga hamowania Musy jest zbliżona do drogi hamowania Peugeota 206 SW 2.0 HDI/90 KM. |
Dynamika | **** | Dynamika Musy jest nieco lepsza od dynamiki Peugeota 206 SW 2.0 HDI/90 KM. |
Zużycie paliwa | **** | Pojazd zużywa niewielkie ilości paliwa. |
Nowoczesność konstrukcji | *** | Niezbyt nowoczesne zawieszenie. |
Wyposażenie seryjne | **** | Całkiem niezłe. |
Wyposażenie seryjne:
Lancia Musa Oro
Poduszki powietrzne | 4 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/O |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S |
Komputer pokładowy | S |
Radio CD/klimatyzacja | O/S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?