Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lancia Phedra kontra Chrysler Voyager

Ryszard Polit
Fot. Lancia: Lancia Phedra to rzadko spotykane auto na naszych drogach, wspólna konstrukcja koncernu Fiat i PSA (Peugeot-Citroen).
Fot. Lancia: Lancia Phedra to rzadko spotykane auto na naszych drogach, wspólna konstrukcja koncernu Fiat i PSA (Peugeot-Citroen).
Wydawało się, że tylko Amerykanie umieją produkować luksusowe vany. Tymczasem Włosi także mają w tej dziedzinie coś do powiedzenia.

Wydawało się, że tylko Amerykanie umieją produkować luksusowe vany, takie jak np. Chrysler Voyager. Okazało się, że włoska Lancia Phedra też jest luksusowa, nie tylko z powodu pełnego wyposażenia.

Fot. Lancia: Lancia Phedra to rzadko spotykane auto na naszych drogach, wspólna konstrukcja koncernu Fiat i PSA (Peugeot-Citroen).
Fot. Lancia: Lancia Phedra to rzadko spotykane auto na naszych drogach, wspólna konstrukcja koncernu Fiat i PSA (Peugeot-Citroen).

 

Chrysler Voyager to prekursor i niedościgniony wzorzec pojazdu typu van. Na naszym rynku ma niekwestionowaną pozycję. Fiat i koncern PSA (Peugeot-Citroen) połączyły wysiłki, by sprostać konkurencji zza oceanu. Europejczycy oferują więc 4 samochody pod czterema markami, z których wybraliśmy Lancię Phedra. Ta ekskluzywna włoska marka jest u nas trochę niedoceniana, a szkoda. Porównujemy Voyagera

Fot. Chrysler: Chrysler Voyager to prekursor klasy vanów i wciąż sprzedaje się znakomicie. Standardowo oferowany jest w wersji 7-osobowej.
Fot. Chrysler: Chrysler Voyager to prekursor klasy vanów i wciąż sprzedaje się znakomicie. Standardowo oferowany jest w wersji 7-osobowej.

napędzanego dieslem 2,5 CRD o mocy 141 KM i Lancię Phedra z silnikiem wysokoprężnym 2,2 JTD/128 KM. To najmocniejszy diesel oferowany w Lancii i łączony wyłącznie z najbogatszą wersją wyposażenia. 

 

Cechy szczególne

 

Oba pojazdy mogą maksymalnie przewozić 7 pasażerów. Tyle miejsc oferuje Voyager w wyposażeniu standardowym, a w Lancii za dodatkowe 2 fotele montowane w trzecim rzędzie trzeba zapłacić ekstra. Phedrę i

Fot. Lancia: Phedra napędzana dieslem 2,2 l/128 KM ma zbliżoną dynamikę i zużycie paliwa do Voyagera. W podstawowym wyposażeniu pojazd oferowany jest
Fot. Lancia: Phedra napędzana dieslem 2,2 l/128 KM ma zbliżoną dynamikę i zużycie paliwa do Voyagera. W podstawowym wyposażeniu pojazd oferowany jest w wersji 5-osobowej.

Voyagera można też zamówić w wersji 6-osobowej z konfiguracją foteli w układzie 2+2+2. Dzięki temu pasażerowie mają więcej miejsca. Ilość rzędów foteli determinuje objętość bagażnika. Za trzecim rzędem siedzeń Voyagera mamy do dyspozycji 433 l przestrzeni bagażowej, a gdyby się ich pozbyć - aż 1219 l. W Lacii w wersji 5-osobowej bagażnik ma objętość 480 l, a w wersji 7-osobowej - 325 l. Tablica przyrządów Chryslera zaprojektowana jest w

Fot. Chrysler: Wysokoprężny silnik Voyagera z pojemności 2,5 l osiąga 143 KM mocy. Pojazd w mieście zużywa co najmniej 10 l paliwa.
Fot. Chrysler: Wysokoprężny silnik Voyagera z pojemności 2,5 l osiąga 143 KM mocy. Pojazd w mieście zużywa co najmniej 10 l paliwa.

nowoczesnym stylu, ale z przestrzeganiem wymogów ergonomii. Wskaźniki umieszczone są w typowym miejscu, przed kierownicą. Wnętrze Lancii jest zaprojektowane futurystycznie, a tablica przyrządów umieszczona została nad konsolą środkową. Na niej znajduje się dźwignia zmiany biegów i przyciski do sterowania komputerem pokładowym. Zanim zacznie się przyciskać, warto przeczytać instrukcję.  

 

Silniki
Fot. Lancia: Nowoczesne wzornictwo przemysłowe Lancii – futurystyczna tablica przyrządów i dźwignia zmiany biegów umieszczona w konsoli środkowej.
Fot. Lancia: Nowoczesne wzornictwo przemysłowe Lancii – futurystyczna tablica przyrządów i dźwignia zmiany biegów umieszczona w konsoli środkowej.

 

Chryslera napędza silnik wysokoprężny o pojemności 2,5 l i mocy 143 KM. Ma on 4 zawory w każdym cylindrze, turbosprężarkę i zasilany jest układem common rail. Podobną budowę ma silnik Lancii, który z pojemności 2,2 l osiąga moc 128 KM. Obie jednostki napędowe to dość nowoczesne konstrukcje, wyróżniające się dobrą elastycznością i zbliżonym zużyciem paliwa. W mieście oba pojazdy zużywają

Fot. Chrysler: Klasyczna tablica przyrządów Voyagera jest czytelna.
Fot. Chrysler: Klasyczna tablica przyrządów Voyagera jest czytelna.

ok. 10,5 l oleju napędowego, jednak bardzo wiele zależy od techniki jazdy. Przy dynamicznym przyspieszaniu można osiągnąć wynik 16 l na 100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Zarówno Chrysler jak i Lancia mają dość wysoki komfort jazdy, za sprawą świetnie dobranej twardości zawieszenia i znacznego rozstawu osi. W obu autach z przodu zastosowano

Fot. Lancia: Phedra jest bogato wyposażona, na zdjęciu wersja 6-osobowa.
Fot. Lancia: Phedra jest bogato wyposażona, na zdjęciu wersja 6-osobowa.

kolumny McPhersona, w tylnym zawieszeniu występują istotne różnice. W Lancii wykorzystano belkę skrętną, a w Chryslerze - oś sztywną. Ponieważ vany nie służą do nadmiernie szybkiej jazdy w zakrętach, oba rozwiązania dobrze spełniają swoją rolę. Oś sztywna jest bardziej wytrzymała na przeciążenia ładunkiem. W obu autach poziom hałasu jest

Fot. Chrysler: Za trzecim rzędem siedzeń bagażnik Voyagera ma objętość 433 l.
Fot. Chrysler: Za trzecim rzędem siedzeń bagażnik Voyagera ma objętość 433 l.

dość niski, jednak nieco cichsza jest Lancia. Za to Voyager ma bardziej skuteczny układ hamulcowy.

 

Podsumowanie

 

Bardziej popularnym autem na naszych drogach jest Chrysler Voyager, co powoduje, że ma on większe szanse u potencjalnych nabywców. Lancią zainteresować się mogą osoby poszukujące rzadko spotykanego pojazdu. Oba samochody mają zbliżone własności jezdne i komfort. Zaletą Voyagera jest możliwość przewożenia 7 osób, za to Lancia jest bogaciej wyposażona i przez to droższa od Chryslera.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Lancia Phedra

Chrysler Voyager

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

Remis

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

 

+

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

Remis

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Lancia Phedra

Chrysler Voyager

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

2179

2499

Moc maksymalna (KM/obr/min):

128/4000

143/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

314/2000

340/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

12,6

11,9

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

10,6

10,8

Prędkość maksymalna (km/h):

182

183

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

66

67

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,6

39,6

Pojemność bagażnika (dm3
):

480/325

1219/433

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
):

80

75

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km):

5,9/10,1

6,4/9,9

Długość x szerokość x wysokość (cm):

475 x 187 x 176

480 x 199 x 175

Rozstaw osi (cm):

283

288

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

2/7

Cena (zł):

174 800

131 500

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Lancia Phedra

Emblema

Chrysler Voyager

SE

poduszki powietrzne

6

7

układ ABS

S

S

układ wspomagania nagłego hamowania

-

S

układ ESP kontroli toru jazdy

S

 

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

S/S

elektrycznie sterowane/podgrzewane/

składane lusterka zewnętrzne

S/S/S

S/S/-

centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

radio CD

S

S

Czujnik deszczu/czujnik parkowania

S/S

-

tempomat

S

-

klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

S/-

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty