Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36603 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Lancia Thema 3.0 CRD

Data publikacji: Autor: Dariusz Wołoszka - Info-ekspert

Lancia Thema / Fot. Info-ekspert Lancia Thema jest owocem połączenia włoskiego producenta z amerykańskim Chryslerem. Ceny flagowej limuzyny bazującej na modelu 300C zaczynają się od 199 826 zł.

Lancia Thema / Fot. Info-ekspertSylwetka potężnego sedana z niewielkimi powierzchniami przeszklonymi osadzona na ogromnych dwudziestocalowych felgach przypomina opancerzoną limuzynę. Chromowane lusterka, klamki, obramowania drzwi oraz okazały wlot powietrza podkreślają elegancką stylistykę modelu. Długa maska kryjąca sześciocylindrowy silnik, wyraźnie zarysowane nadkola, podwójne końcówki układu wydechowego oraz zintegrowany tylny spoiler przypominają, że w tej posągowej sylwetce drzemie również moc.

Nietuzinkowe nadwozie kryje elegancką i przytulną przestrzeń pasażerską. Połączenie beżowej i brązowej skórzanej tapicerki z orzechowym drewnem jest kompozycją idealnie pasującą do prestiżowego modelu. Nieliczne elementy w kolorze aluminium, detale z twardszych plastików lub klasyczny wskazówkowy zegarek tworzą stonowany projekt wnętrza.

W wersji wyposażenia Executive kierownica, lusterka, pedały i fotel kierowcy posiadają elektryczną regulację z pamięcią położenia. Przy wyłączonym zapłonie fotel kierowcy odsunięty jest maksymalnie do tyłu, a kierownica podniesiona do góry, tak aby ułatwić zajmowanie miejsca. Po uruchomieniu silnika powracają do jednego z zapamiętanych ustawień.

Dostęp do wnętrza, jak i sam rozruch silnika odbywa się za pomocą bezkluczykowego systemu otwierania i uruchamiania pojazdu. Do obszernej kabiny wsiadamy przez duże, otwierane szeroko (prawie o kąt 90°) drzwi. Wrażenie przestrzeni potęguje panoramiczny, elektrycznie otwierany szklany dach. Dzięki rozstawowi osi wynoszącemu aż 3052 mm pasażerowie na obu rzędach siedzeń podróżują w komfortowych warunkach. Wyprofilowanie tylnej kanapy oraz szeroki tunel centralny sprawiają, że w drugim rzędzie wygodnie będą podróżowały dwie osoby. Wszystkie cztery miejsca są podgrzewane, a ponadto fotele przednie posiadają funkcję wentylowania.

Pomiędzy siedziskami przednimi znajduje się szeroki tunel z wygodnym podłokietnikiem oraz dwoma podgrzewanymi lub chłodzonymi uchwytami na kubki. Powyżej na konsoli centralnej umieszczone zostały podstawowe przyciski służące Lancia Thema / Fot. Info-ekspertdo obsługi systemu audio i klimatyzacji, których (w większości) funkcjonalność została powielona na dużym 8,4-calowym kolorowym wyświetlaczu. Multimedialny dotykowy monitor będący również ekranem kamery cofania pozwala zarządzać niemal wszystkimi elektronicznymi systemami w pojeździe - od sterowania i konfiguracji radioodtwarzacza, telefonu czy nawigacji po regulację ogrzewania siedzeń lub kierownicy.

Na pokładzie Themy znalazł się również szereg systemów podnoszących komfort i bezpieczeństwo jazdy, np.: adaptacyjny tempomat automatycznie regulujący odległość od poprzedzającego pojazdu, system FCW ostrzegający o zagrożeniu najechania na poprzedzający pojazd, system detekcji martwych pól wykrywający pojazdy poruszające się na sąsiednich pasach ruchu, system wykrywania ruchu przecinającego drogę cofania zapobiegający kolizjom przy niskich prędkościach, system osuszania hamulców powodujący przejście hamulców w stan gotowości w momencie zdjęcia nogi z pedału gazu lub system aktywnej ochrony pieszego podnoszący w momencie zderzenia maskę od tyłu w celu maksymalnego ograniczenia obrażeń uderzonej osoby.

Podróżujący Lancią mają do dyspozycji przestrzeń bagażową o kubaturze 462 litrów. Bagażnik o nieregularnych kształtach otwierany jest za pomocą przycisku na pilocie lub na desce rozdzielczej.

Połączenie optymalnych osiągów z akceptowalnym zużyciem paliwa w ważącej prawie dwie tony limuzynie to niełatwe zadanie. Lancii udało się temu sprostać za pomocą wysokoprężnej jednostki o pojemności trzech litrów. Sześciocylindrowy silnik wyposażony w turbosprężarkę Garret VGT 2056 generuje moc 239 KM przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 9l/100km. Wysoka moc pozwala osiągnąć pierwsze 100 km/h już po 7,8 sekundy, a maksymalny moment 550 Nm rozwijany w zakresie 1800-2800 obrotów gwarantuje ponadprzeciętną elastyczność. Napęd za pomocą Lancia Thema / Fot. Info-ekspertpięciostopniowej, automatycznej przekładni przenoszony jest na tylne koła. Skrzynia zmienia biegi sprawnie, bez szarpania i nadmiernej zwłoki. Pomimo 20-calowych aluminiowych tarcz i niskoprofilowych opon (245/45) zawieszenie bardzo dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności nawierzchni. Układ wielowahaczowy z przodu i niezależny wielowahaczowy z tyłu zapewnia precyzję prowadzenia i przewidywalność zachowania pojazdu zarówno w jeździe miejskiej jak i podczas pokonywania kolejnych kilometrów na autostradzie. Zaskoczeniem jest niewielka średnica zawracania – 11,5 metra to tylko o 50 cm więcej niż np. w Fordzie Focusie.

Lancia Thema dostępna jest na polskim rynku od 2011 roku. W ofercie znajdują się dwa silniki: benzynowy o pojemności 3,6 litra i trzylitrowa jednostka wysokoprężna oraz dwie kompletacje wyposażenia: Platinum i Executive, obie zawierające praktycznie pełny zestaw elementów z zakresu bezpieczeństwa oraz komfortu.

Wybrane dane techniczne Lancii Themy i konkurentów:

Marka/model

Lancia Thema

Volvo S80

BMW 525d

Wersja

Executive

Summum

 -

Cena (zł)

226  829

217 700

212 508

Silnik

Diesel

Diesel

Diesel

Pojemność (cm³)

2987

2400

1995

Moc (kW/KM)

176/239

158/215

160/218

Moment obrotowy (Nm)

550

420

450

Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s)

7,8

7,8

7,0

Prędkość maksymalna (km/h)

230

225

239

Średnie spalanie (l/100 km)

7,2

6,1

4,8

Emisja CO2 (g/km)

191

159

126

Skrzynia biegów

automatyczna, 5-stopniowa

automatyczna, 6-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

Pojemność bagażnika  (l)

462

480

520

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Lancia Thema / Fot. Info-ekspert

Lancia Thema / Fot. Info-ekspert

Lancia Thema / Fot. Info-ekspert

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • FX (gość)

    525d ma 2-litrowy silnik pod maską generujący 218KM ??? (i spalający 4,8l/100km <hahaha> )

  • gosc (gość)

    Co w tym śmiesznego?? To że myślałeś że 525d ma 2,5 litrowy silnik???

  • Motofan (gość)

    Bez problemu przy spokojnej jeździe osiągniemy taki wynik w dieslu BMW, ale w realnych, codziennych warunkach ( brak optymalnej płynności ruchu i wymuszane hamowanie, nie mówiąc już o korkach i czerwonych światłach ) spalanie będzie o 20 % wyższe, przy jeździe dynamicznej 2 do 2.5 razy wyższe.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Lancia Thema zdjęcia

Lancia Thema dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Lancia Thema opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Lancia Thema Cena

Części dla marki Lancia

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

1331 zł