Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lancia Ypsilon

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha: Auto z silnikiem o pojemności 1,4 l jest wystarczająco dynamiczne. Plusem jest przy tym niezbyt głośna praca jednostki napędowej.
Fot. Maciej Pobocha: Auto z silnikiem o pojemności 1,4 l jest wystarczająco dynamiczne. Plusem jest przy tym niezbyt głośna praca jednostki napędowej.
Futurystyczne kształty, czy klasyka w połączeniu z retro? Takie pytanie być może zadawali sobie twórcy Lancii Ypsilon. Wybrali drugie rozwiązanie.

Fot. Maciej Pobocha: Lancia Ypsilon to samochód segmentu B zaprojektowany w stylu retro.
Fot. Maciej Pobocha: Lancia Ypsilon to samochód segmentu B zaprojektowany w stylu retro.

 

Samochody Lancii - ekskluzywnej marki koncernu Fiata, zawsze wyróżniały się elegancją. Postanowiono nie pozbawiać jej modelu Ypsilon mimo, że od małych pojazdów raczej nie oczekuje się tej cechy. Czego się jednak nie robi dla zapewnienia autu zainteresowania klientów.

 

Cechy szczególne

 

Ypsilon nawiązuje nieco wyglądem do modelu Aurelia produkowanego w latach 50. Podobny kształt mają reflektory

Fot. Maciej Pobocha: Auto z silnikiem o pojemności 1,4 l jest wystarczająco dynamiczne. Plusem jest przy tym niezbyt głośna praca jednostki napędowe
Fot. Maciej Pobocha: Auto z silnikiem o pojemności 1,4 l jest wystarczająco dynamiczne. Plusem jest przy tym niezbyt głośna praca jednostki napędowej.

i atrapa chłodnicy. Dzięki stylowi retro samochód zwraca na siebie uwagę, co w dzisiejszych czasach liczy się niemal tak samo, jak cena. Tablicę przyrządów umieszczono centralnie, a dźwignia skrzyni biegów znajduje się nieco wyżej, niż standardowo. Związanym z tym problemem jest obsługa klimatyzacji, której przyciski znajdujące się na panelu centralnym tuż za dźwignią skrzyni są trudnodostępne. Okrągłe wskaźniki zegarów z kremowymi tarczami są w miarę czytelne. Ypsilon dostępny jest tylko w wersji 3-drzwiowej.

Fot. Maciej Pobocha: Zegary umieszczono centralnie, a tarcze szybkościomierza, obrotomierza i wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej mają kremowe są
Fot. Maciej Pobocha: Zegary umieszczono centralnie, a tarcze szybkościomierza, obrotomierza i wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej mają kremowe są kremowe.

Zajmowanie miejsca na tylnej kanapie ułatwia przesuwany przedni fotel. Zaletą auta jest możliwość wzdłużnego przesuwania tylnej kanapy, co pozwala zwiększać objętości przestrzeni bagażowej ze standardowych 215 do 290 l. Odbywa się to oczywiście kosztem ilości miejsca na nogi dla pasażerów. Testowana przez nas Lancia Ypsilon Centenario, przygotowana z okazji 100-lecia włoskiej marki, miała dwukolorowe nadwozie i wnętrze.

 

Silnik

 

Z gamy dostępnych jednostek napędowych wybraliśmy benzynowy silnik o pojemności 1,4 l rozwijający moc 95 KM i współpracujący z 5-stopniową, manualną skrzynią biegów. Jednostka

Fot. Maciej Pobocha: Pojemność bagażnika można zwiększać przesuwając tylną kanapę wzdłuż nadwozia. To zaleta Ypsilona.
Fot. Maciej Pobocha: Pojemność bagażnika można zwiększać przesuwając tylną kanapę wzdłuż nadwozia. To zaleta Ypsilona.

napędowa jest dość cicha - hałas zaczyna przeszkadzać dopiero po osiągnięciu ok. 4500 obr/min. Mocniejsze wciśnięcie pedału gazu pozwala na dynamiczne rozpędzanie się, dzięki czemu sprawne ruszanie spod świateł i wyprzedzanie nie sprawia problemu.

 

Wrażenia z jazdy

 

Konstrukcja zawieszenia Ypsilona jest stosukowo prosta - z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną łączącą wahacze wzdłużne. Elementy tłumiące zestrojono przy tym miękko, dzięki czemu nierówności są dobrze tłumione. Odbija się to jednak

Fot. Maciej Pobocha: Zmiana koła może okazać się trudna, jeśli nie mamy płaskiego śrubokręta, którym podważymy panel zasłaniający śruby. Ratować się
Fot. Maciej Pobocha: Zmiana koła może okazać się trudna, jeśli nie mamy płaskiego śrubokręta, którym podważymy panel zasłaniający śruby. Ratować się można korzystając z długopisu, co jest jednak niewygodne.

na stabilności pojazdy przy szybszym pokonywaniu zakrętów - tył ma tendencję do "uciekania". Dzięki zastosowaniu funkcji City w elektrycznym wspomaganiu układu kierowniczego, układ ten pracuje dużo lżej, co przydaje się w trakcie manewrowania np. na parkingu. Skrzynia biegów pracuje precyzyjnie, a jej wyższe umieszczenie wpływa pozytywnie na wygodę obsługi. Ilość miejsca z przodu jest wystarczająca, z tyłu może go nieco brakować, szczególnie na nogi. Przesuwanie kanapy i składanie oparć foteli nie jest łatwe - dużo wygodniej robi się to np. w Nissanie Micra. Właściciel Ypsilona wyposażonego w felgi z lekkich stopów powinien zaopatrzyć się w płaski śrubokręt. Okazuje się, że zdjęcie panelu zasłaniającego śruby mocujące koło jest w zasadzie niemożliwe bez tego narzędzia, a co za tym idzie zmiana koła sprawia poważny kłopot.

 

Podsumowanie

 

Ypsilon to małe, zgrabne auto, które podoba się szczególnie paniom. Dość wysokie ceny sprawiają, że na jego zakup zdecydują się raczej osoby ceniące wyrafinowany wygląd niż szukające miejskiego samochodu.  

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1368

Moc maksymalna (KM/obr/min):

95/5800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

128/4500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

10,9

Prędkość maksymalna (km/h):

175

Pojemność bagażnika (l):

215/290/910

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

5,6/8,4

Długość x szerokość x wysokość (cm):

378 x 171 x 153

Rozstaw osi (cm):

239

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

Cena (zł):

57 900

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

***

Wystarczająca ilość miejsca z przodu, nieco zbyt mało przestrzeni na tylnej kanapie.

Silnik

****

 Dość dynamiczna jednostka napędowa.

Poziom hałasu

****

Niski poziom hałasu; natarczywy staje się przy ok. 4500 obr/min.

Zużycie paliwa

***

Umiejętne obchodzenie się z pedałem gazu skutkuje stosunkowo niewielkim zapotrzebowaniem na benzynę, ale szybsza jazda po mieście jest okupiona ok. 9 l/100 km.

Wyposażenie

*****

Bardzo bogate wyposażenie z możliwością uzupełnienia o kilka "ekstra" elementów.

 

Wyposażenie seryjne:

Lancia Ypsilon Centenario

 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Tempomat

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

-

Klimatyzacja automatyczna

S

Komputer pokładowy

S

Radioodtwarzacz CD

S

s - wyposażenie seryjne

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty