Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37018 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Lancia Ypsilon

Data publikacji: Autor: Daniel Nowakowski

Lancia Ypsilon, Fot: Daniel Nowakowski W męskim świecie motoryzacji jest miejsce na auta stworzone dla kobiet, wyglądające jak gadżet z damskiej torebki – mały, zgrabny i błyszczący. Taka jest właśnie nowa Lancia Ypsilon, która od tego roku produkowana jest w miejsce Fiata Pandy, w tyskiej fabryce.

Ypsilon, a wcześniej Y, produkowany jest przez koncern Fiata od 1996 roku.Lancia Ypsilon, Fot: Daniel Nowakowski Jego pierwowzorem było Y10 wytwarzane od 1985 r. przez firmę Autobianchi, ale po przejęciu udziałów przez Fiata, model zaczął wychodzić już pod marką Lancia.

Trzecia generacja Ypsilona oparta jest na takiej samej platformie co Fiat Panda, Fiat 500 i Ford Ka. Po raz pierwszy w tym modelu pojawiły się drzwi z tyłu, chociaż na pierwszy rzut oka trudno je zauważyć. Podobnie jak np. w Seacie Ibizie, klamka ukryta jest wysoko, w lewym górnym narożniku i zlewa się z „otoczeniem”.

CZYTAJ TAKŻE

Nowa Toyota Yaris

Volkswagen Polo BlueMotion


Auto jest dłuższe i wyższe od poprzednika, ale za to nieco węższe – 384 x 152 x 167 cm. Po wejściu do środka okazuje się jednak, że miejsca jest wystarczająco i nie odnosi się wrażenia przytłoczenia. Fotele są lekko wyprofilowane i dość wysokie - nawet w najniższym położeniu siedzi się jak krześle, pomimo tego są całkiem wygodne. Kolumna kierownicy regulowana jest w dwóch płaszczyznach. Na dzielonej (60/40) tylnej kanapie wysokim osobom może brakować miejsca nad głową. Do 218-litrowego bagażnika zmieszczą się całkiem spore zakupy a wkładanie ich tam również nie nastręcza problemów.

Lancia Ypsilon, Fot: Daniel Nowakowski Zegary i wskaźniki umieszczone są na desce rozdzielczej centralnie. Pomimo niefortunnego położenia są czytelne, a przełączniki znajdują się pod ręką. Wykończenie przypomina inne auta włoskiego koncernu – połączenie dużej ilości czarnych błyszczących plastyków z matową tapicerką. Plastyki są wykonane z dobrej jakości materiału i nie wyglądają tandetnie.
Model testowy wyposażony był w nowoczesny silnik 0,9 TwinAir – zdobywcy tytułu Silnika Roku 2010 miesięcznika Top Gear. Dwucylindrowa jednostka dysponuje mocą 85 KM i przenosi na przednią oś 145 Nm momentu obrotowego. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11,9 sekundy. Według danych technicznych producenta średnie zużycie paliwa mieści się w 4,2 l/100 km., jednak żeby to osiągnąć trzeba obchodzić się z pedałem gazu jak z jajkiem. System Start-Stop jest w standardzie, ale działa dość nieporadnie. Najbardziej dokuczliwa jest jednak kultura pracy silnika, która przywodzi na myśl Fiata 126p. Na niskich obrotach samochód wpada w lekkie wibracje.
Ypsilona prowadzi się lekko, łatwo i przyjemnie. Przy parkowaniu pomaga system City, który zwiększa siłę wspomagania kierownicy. Za 2000 zł można dokupić system Magic Parking, który niewielkiej naszej ingerencji zaparkuje auto równolegle.

Zawieszenie jest komfortowe i poprawnie tłumi nierówności drogi, choć w ciasnych zakrętach lubi się wychylić. Samochód jest przy tym dobrze wyciszony.
Lancia Ypsilon, Fot: Daniel Nowakowski
W standardowym wyposażeniu znajdziemy m.in. manualną klimatyzację oraz elektrycznie sterowane przednie szyby. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, mały Ypsilon dysponuje systemem ABS z EBD (elektroniczny rozdział siły hamowania) i BAS (asystent hamowania) oraz poduszkami powietrznymi przednimi czołowymi i kurtynowymi.

Wśród konkurentów Ypsilona na naszym rynku mamy m.in. Citroena C3, Forda Ka, Volkswagena Polo i Toyotę Yaris.

Wybrane dane techniczne Lancii Ypsilon i konkurentów:

Marka / model Lancia Ypsilon Volkswagen Polo Toyota Yaris
Cena (zł) 53 900 50 120 44 900
Silnik Benzynowy Benzynowy Benzynowy
Pojemność (l) 0,9 1,4 1,3
Moc (KM) 85 85 99
Moment obrotowy (Nm) 145 132 125
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) 11,9 11,9 11,7
Prędkość maksymalna (km/h) 176 177 125
Średnie zuż. pal. (l/100 km) 4,2 5,9 5,4
Emisja CO2 (g/km) 99 139 123
Skrzynia biegów manualna 5 biegów manualna 5 biegów manualna 6 biegów
Pojemność bagażnika (l) 218 280 286



Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Radush

    Ypsilon to świetny model, i myślę że Lancia może być dumna ze swojego nowego dziecka. Mimo że uważana jest za samochód raczej damski, to myślę że tak świetny samochód i wśród męskiej klienteli znajdzie nabywców.

  • Jarpoz

    Ładne autko, tylko te centralne zegary .... ( celowo nie kończę ). Ma założone dobre oponki, Michelin Alpine A4.

  • fiatmaniak (gość)

    Kierowcy, bez względu na płeć, na pewno docenią zalety Ypsilona, jest to świetne autko dla ludzi którzy mają dosyć popularnych, oklepanych marek i chcą się wyróżniać. Ciężko znaleźć jakiekolwiek wady Lancii a o zaletach za długo by pisać :) Generalnie świetne , piękne auto.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Lancia Ypsilon zdjęcia

Lancia Ypsilon dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Lancia Ypsilon opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Lancia

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

1331 zł