Willys zmienił sposób myślenia o samochodach terenowych. Amerykańska legenda doczekała się wielu naśladowców. Był inspiracją m.in. dla inżynierów koncernu Rover, którzy tworząc własny prototyp, zrobili użytek z elementów podwozia Jeepa. W podnoszącej się z wojennych zniszczeń Wielkiej Brytanii brakowało stali. Na wyciągnięcie ręki była natomiast aluminiowa blacha, z której wcześniej budowano myśliwce i bombowce. Wojskowy rodowód miała też zielona farba.
Produkcyjną wersję Land Rovera zaprezentowano 30 kwietnia 1948 roku. Dzięki aluminiowemu poszyciu auto było lekkie i odporne na korozję, a mizerne parametry silnika 1.6 skompensowano, montując skrzynię redukcyjną. W 1948 roku wyprodukowano 1758 Land Roverów. Później było już tylko lepiej. Kolejne sezony zamykano wynikami 12 395 i 16 795 egzemplarzy. Po dekadzie działalności, Land Roverowi udało się osiągnąć pułap 25 tysięcy aut rocznie. Kołem zamachowym dalszego rozwoju marki było zaprezentowanie Range Rovera. Luksusowy samochód z benzynowym V8 pod maską wciąż nadawał się do wypraw w trudny teren, co potwierdził m.in. podczas kolejnych występów w kultowym maratonie Camel Trophy.
Defender
Ostatni egzemplarz kultowej terenówki zjechał z linii montażowej fabryki w Solihull 29 stycznia 2016 roku. W uroczystym pożegnaniu Defendera wzięło udział 700 aktualnych i byłych pracowników Land Rovera. Model z 68-letnią historią nie był w stanie spełnić aktualnych norm emisji i bezpieczeństwa. Nieoficjalnie mówi się, że Defender na miarę XXI wieku powróci do oferty najpóźniej do 2019 roku. Zatrzymując linię produkcyjną, ogłoszono uruchomienie programu Heritage Restoration. W jego ramach będzie można zlecić fabryce w Solihull obsługę serwisową bądź renowację klasycznego Land Rovera. Samochody trafią w najlepsze ręce. 10 z 12 pracujących w zespole osób odpowiadało wcześniej za produkcję Defendera.
Finalny Defender z numerem 2 016 933 nie został wystawiony na sprzedaż. Trafi do zbiorów Jaguar Land Rover Collection. Jego kolekcjonerska wartość byłaby ogromna. Dość powiedzieć, że dwumilionowy egzemplarz Defendera został zlicytowany za 400 tysięcy funtów. Tyle zdecydował się przeznaczyć na auto oferent z Kataru, który z domen aukcyjnym Bonhams połączył się telefonicznie. Dochód z licytacji przeznaczono na cele charytatywne.
Land Rover Defender 90
Silnik: Heritage Soft Top 2.2 Diesel (122 KM, 360 Nm)
Kąty natarcia/rampowy/zejścia: 47°/147°/47,1°
Prześwit: 250 mm
Głębokość brodzenia: 500 mm
[page_break]
Range Rover
Ultraluksusowy i perfekcyjnie wykończony samochód, który wciąż nadaje się do wypadów w trudny teren. W ekstremalnych sytuacjach procentują sztywność i lekkość aluminiowego nadwozia, pneumatyczne zawieszenie z szeroką regulacją prześwitu oraz zaawansowany układ napędowy ze skrzynią redukcyjną i mechanicznymi blokadami mostów. Kierującemu wystarczą podstawowe prawidła o jeździe w terenie. Elektroniczny system Terrain Response automatycznie dopasuje ustawienia podzespołów samochodu do rodzaju wykrytego terenu. Kierowca może też wziąć sprawy we własne ręce i włączyć ustawienia do jazdy po śniegu, błocie, piasku czy kamieniach. Tylko niewielki odsetek właścicieli Range Roverów sprawdził auto w trudnych warunkach. Brytyjskie SUV-y najczęściej widywane są w najdroższych i najbardziej prestiżowych dzielnicach miast. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, producent oferuje masę dodatków – z odbiornikiem telewizyjnym, wykończoną drewnem orzechowym podłogą bagażnika czy z wentylowanymi fotelami z funkcją masażu włącznie.
Range Rover 3.0 TDV6 HSE
silnik: 3.0 V6 Diesel (258 KM, 600 Nm)
Kąty natarcia/rampowy/zejścia: 34,7°/28,3°/29,6°
Prześwit: 296 mm
Głębokość brodzenia: 900 mm
Range Rover Sport
Popularny Sport zmienił się na lepsze. Wcześniej był technicznie spokrewniony z Land Roverem Discovery. Bieżący model jest krewnym aluminiowego Range Rovera. Użycie stopów lekkich zmniejszyło masę, ograniczyło spalanie i poprawiło prowadzenie auta. Optymalizacja konstrukcji wpłynęła też dodatnio na przestronność wnętrza. Pneumatyczne zawieszenie oraz opcje ograniczające przechyły na zakrętach i zmieniające rozkład mocy na koła, kapitalnie wpływają na wrażenia z jazdy. Na najbardziej wymagających czeka sportowa wersja SVR. Poza potężnym, mechanicznie doładowanym 5.0 V8 (550 KM, 680 Nm) otrzymała m.in. utwardzone zawieszenie, wzmocniony układ hamulcowy oraz aktywny dyferencjał tylny.
Range Rover Sport 3.0 SDV6 HSE
Silnik: 3.0 V6 Diesel (258 KM, 600 Nm)
Kąty natarcia/rampowy/zejścia: 33°/27,2°/31°
Prześwit: 278 mm
Głębokość brodzenia: 850 mm
[page_break]
Land Rover Discovery
Miłośnikom samochodów terenowych nie trzeba przedstawiać Discovery. Sztandarowy model Land Rovera od 1989 roku imponuje przydatnością do jazdy w terenie. Czwarta odsłona Discovery nie jest jedynie godnym następcą modeli biorących udział w rajdzie Camel Trophy. Kipiący momentem obrotowym diesel, wysokiej próby nagłośnienie Meridian, 7-osobowa kabina czy możliwość holowania 3,5-tonowych przyczep sprawiają, że Discovery jest w stanie odnaleźć się w każdej sytuacji. Opcją, przydatną zarówno na bezdrożach jak i utwardzonych, ale zniszczonych drogach, jest pneumatyczne zawieszenie z elektroniczną regulacją siły tłumienia i prześwitu.
Land Rover Discovery 3.0 SDV6
Silnik: 3.0 V6 (256 KM, 600 Nm)
Kąty natarcia/rampowy/zejścia: 36,2°/27,3°/29,6°
Prześwit: 269 mm
Głębokość brodzenia: 700 mm
Discovery Sport
Discovery Sport zajął miejsce Freelandera. Zmieniona nazwa nie tylko wyżej pozycjonuje kompaktowego SUV-a. Sugeruje również klientom, że mają do czynienia z zupełnie nową jakością. I faktycznie tak jest. Discovery Sport wygląda znacznie lepiej od Freelandera – inspiracją dla jego projektantów był świetnie przyjęty i droższy Range Rover Evoque. Jednym z ciekawszych rozwiązań technicznych jest Active Driveline, czyli tylny dyferencjał z dwoma sprzęgłami. Pozwala to na precyzyjne zarządzanie rozkładem momentu obrotowego, w celu poprawy zwinności auta na krętych, utwardzonych drogach, jak również zwiększenia możliwości terenowych.
Land Rover Discovery Sport 2.0 eD4
Silnik: 2.0 Diesel (150 KM, 380 Nm)
Kąty natarcia/rampowy/zejścia: 25°/21°/31°
Prześwit: 212 mm
Głębokość brodzenia: 600 mm
Range Rover Evoque
Zaprezentowany w 2008 roku prototypowy Land Rover LRX wstrząsnął światem motoryzacji. Czy równie nieszablonowe auto mogłoby w przyszłości pojawić się na drogach? Odpowiedź poznaliśmy w 2011 roku, kiedy w gamie Range Rovera pojawił się Evoque, tylko detalami różniący się od auta koncepcyjnego. Evoque był pierwszym w historii Range Roverem bez skrzyni redukcyjnej. Otrzymał jednak system Terrain Response, który analizuje warunki na drodze i dopasowuje do nich strategię działania sprzęgła międzyosiowego, kontroli trakcji oraz elektronicznych blokad mechanizmów różnicowych. To zbyt mało, by móc wjeżdżać teren dostępny dla większych Range Roverów. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że na bezdrożach Evoque radzi sobie zdecydowanie lepiej od pozostałych crossoverów i SUV-ów.
Range Rover Evoque**2.0 eD4 Pure**
silnik: 2.0 Diesel (150 KM, 380 Nm)
Kąty natarcia/rampowy/zejścia: 25°/22°/33°
Prześwit: 215 mm
Głębokość brodzenia: 500 mm
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?