Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Land Rover Range Rover Evoque 2.0 D i4 204 KM. Czy diesel w takim aucie ma sens?

Kamil Rogala
Silnik Diesla staje się coraz mniej popularnym wyborem niemal w każdym segmencie. Z jednej strony jest to wina nowych regulacji i producentów, którzy marginalizują ten rodzaj napędu, z drugiej zaś, silniki benzynowe oraz napędy hybrydowe, nawet typu MHEV, oferują coraz niższe spalanie. Jak więc w tym zamieszaniu odnajduje się Range Rover Evoque z najmocniejszym silnikiem diesla w ofercie?Fot. Kamil Rogala
Silnik Diesla staje się coraz mniej popularnym wyborem niemal w każdym segmencie. Z jednej strony jest to wina nowych regulacji i producentów, którzy marginalizują ten rodzaj napędu, z drugiej zaś, silniki benzynowe oraz napędy hybrydowe, nawet typu MHEV, oferują coraz niższe spalanie. Jak więc w tym zamieszaniu odnajduje się Range Rover Evoque z najmocniejszym silnikiem diesla w ofercie?Fot. Kamil Rogala
Silnik Diesla staje się coraz mniej popularnym wyborem niemal w każdym segmencie. Z jednej strony jest to wina nowych regulacji i producentów, którzy marginalizują ten rodzaj napędu, z drugiej zaś, silniki benzynowe oraz napędy hybrydowe, nawet typu MHEV, oferują coraz niższe spalanie. Jak więc w tym zamieszaniu odnajduje się Range Rover Evoque z najmocniejszym silnikiem diesla w ofercie?

Muszę szczerze przyznać, że nie do końca rozumiałem to zestawienie i w ogóle obecność silnika wysokoprężnego w tym modelu. To kompaktowy crossover, który większość swojego motoryzacyjnego życia spędzi w mieście, a tam sprawdzają się silniki benzynowe. Poza tym, może jestem staroświecki, ale taki rodzaj napędu nie pasuje mi do segmentu premium w wydaniu kompaktowym. Duża limuzyna? Owszem, tu nie mam oporów. Ale kompaktowy i bardzo stylowy crossover? Czy po teście zmieniłem zdanie? Zacznijmy jednak od wyglądu.

Range Rover Evoque. Nadwozie/wnętrze

Silnik Diesla staje się coraz mniej popularnym wyborem niemal w każdym segmencie. Z jednej strony jest to wina nowych regulacji i producentów, którzy
Silnik Diesla staje się coraz mniej popularnym wyborem niemal w każdym segmencie. Z jednej strony jest to wina nowych regulacji i producentów, którzy marginalizują ten rodzaj napędu, z drugiej zaś, silniki benzynowe oraz napędy hybrydowe, nawet typu MHEV, oferują coraz niższe spalanie. Jak więc w tym zamieszaniu odnajduje się Range Rover Evoque z najmocniejszym silnikiem diesla w ofercie?
Fot. Kamil Rogala

Nie bez przyczyny Range Rover Evoque wygrywał wiele konkursów związanych ze stylistyką, a za jego wygląd odpowiadała kiedyś sama Victoria Beckham. Już pierwsza generacja wyglądała fantastycznie, a obecność na rynku odmiany kabrio była nie lada niespodzianką. Dziś już nie mamy takich atrakcji, ale nowe wcielenie tego auta wygląda jeszcze lepiej. To po prostu bardzo ładne i stylowe auto, które w kompaktowym nadwoziu mieści mnóstwo stylistycznych smaczków i akcentów. Wiele osób twierdzi, że to taki „baby Velar” i trudno się nie zgodzić. Zresztą, nie oszukujmy się - to bardzo nobilitujące, bowiem Velar jest jednym z najpiękniejszych SUV-ów na rynku.

Przód Evoque’a zdobią smukłe klosze lamp z charakterystyczną sygnaturą, w wersji R-Dynamic zderzak ozdabiają poprzeczki przy wlotach powietrza, co dodaje autu agresywności, linia boczna jest muskularna i przez mocno opadającą, symetryczną linię dachu, wydaje się dość niska i smukła. Zwężająca się ściana okien dodatkowo podkreśla świetnie narysowaną sylwetkę. Świetnie prezentuje się nakładka za przednim nadkolem oraz równa, niemal geometryczna linia okien. W przypadku dwukolorowego nadwozia wygląda to świetnie. Tył zdominowany jest przez bardzo szerokie klosze lamp, które mocno nachodzą na boki nadwozia i są dodatkowo wizualnie połączone listwą z napisem. Warto spojrzeć na sygnaturę świateł, która posiada rewelacyjny efekt 3D. Jak mówiłem, smaczków jest tu pod dostatkiem!

Silnik Diesla staje się coraz mniej popularnym wyborem niemal w każdym segmencie. Z jednej strony jest to wina nowych regulacji i producentów, którzy
Silnik Diesla staje się coraz mniej popularnym wyborem niemal w każdym segmencie. Z jednej strony jest to wina nowych regulacji i producentów, którzy marginalizują ten rodzaj napędu, z drugiej zaś, silniki benzynowe oraz napędy hybrydowe, nawet typu MHEV, oferują coraz niższe spalanie. Jak więc w tym zamieszaniu odnajduje się Range Rover Evoque z najmocniejszym silnikiem diesla w ofercie?
Fot. Kamil Rogala

Na pierwszy rzut oka we wnętrzu Range Rovera Evoque również jest minimalistycznie, ale wystarczy uruchomić auto, aby oczom kierowcy i pasażerów ukazały się uchylany ekran główny, wirtualny panel do sterowania klimatyzacją i różnymi funkcjami oraz duży ekran wirtualnych zegarów. Tak, we wnętrzu znajdziemy aż trzy naprawdę duże i świetnej jakości ekrany, które mogą początkowo przytłaczać, ale sterowanie nimi jest dość proste i intuicyjne. Oczywiście pod warunkiem, że w danej chwili nie poruszamy się po nierównościach, bowiem wcelowanie palcem w konkretną funkcję jest dość karkołomne. We wnętrzu jest po prostu bardzo ładnie i jeśli ktoś lubi nowoczesny, ale mimo wszystko minimalistyczny styl, będzie zachwycony. Jakość materiałów jest bez zarzutu, choć ilość fortepianowej czerni na kierownicy i konsoli centralnej jest trochę za duża.

Jeśli chodzi o przestrzeń, to po prostu kompaktowy crossover ze wszystkimi jego zaletami i wadami. Z tyłu miejsca jest wystarczająco. Kanapa jest wygodna, podobnie jak podłokietnik i wszelkie dodatki z nawiewami i podgrzewanymi skrajnymi miejscami na tylnej kanapie włącznie. Oczywiście samochód jest technicznym krewnym modelu Jaguar E-Pace, powstaje na bazie platformy JLR PTA i jest produkowany między innymi w chińskim Changshu. Bagażnik ma pojemność odpowiednio 472 lub 1156 litrów, a zbiornik paliwa pomieści aż 65 litrów.

Range Rover Evoque. Silnik, spalanie, wrażenia z jazdy

Silnik Diesla staje się coraz mniej popularnym wyborem niemal w każdym segmencie. Z jednej strony jest to wina nowych regulacji i producentów, którzy
Silnik Diesla staje się coraz mniej popularnym wyborem niemal w każdym segmencie. Z jednej strony jest to wina nowych regulacji i producentów, którzy marginalizują ten rodzaj napędu, z drugiej zaś, silniki benzynowe oraz napędy hybrydowe, nawet typu MHEV, oferują coraz niższe spalanie. Jak więc w tym zamieszaniu odnajduje się Range Rover Evoque z najmocniejszym silnikiem diesla w ofercie?
Fot. Kamil Rogala

Pod maską pracuje silnik 2.0 D i4 o mocy 204 KM z momentem obrotowym 430 Nm, który sparowano z 9-biegową automatyczną skrzynią i napędem na cztery koła. Pod względem kultury pracy, jest raczej przeciętnie. Od auta tego typu można wymagać ciszy i łagodności, ale silnik ten, szczególnie po uruchomieniu „na zimno”, niestety nie zapewnia. Również dźwięk jest nieco chrapliwy i nie sprawia żadnej przyjemności podczas dynamicznej jazdy. A szkoda, bowiem auto jest bardzo dynamiczne i świetnie przyspiesza. Na osiągnięcie 100 km/h czekamy zaledwie 8,5 sekundy, a przyspieszanie od 80 do 120 km/h zajmuje raptem 6,2 sekundy. Prędkość maksymalna to 213 km/h. Na mobilność i dynamikę nie można narzekać. A jak wygląda spalanie?

Zastosowana dwulitrowa czterocylindrowa jednostka wysokoprężna nie zaskakuje pod względem spalania. Jest po prostu przyzwoicie, ale jeśli spalanie byłoby o 1-2 l/100km niższe w mieście i przy wyższych prędkościach, moglibyśmy mówić o świetnym wyniku, który mógłby zasłonić wszelkie wady.

  • spalanie w mieście 50 km/h: 8-9 l/100km;
  • spalanie poza miastem 70-90 km/h: 5-6 l/100km;
  • spalanie przy 100-120 km/h: 6,5-7,5 l/100km;
  • spalanie przy 140 km/h: 8-9 l/100km.

Na szczęście prowadzenie Range Rovera Evoque pozytywnie zaskakuje. Jest komfortowo, przyjemnie, ale auto nie jest rozkołysane i nie stara się wyjechać przodem z każdego, szybciej pokonanego zakrętu. Przyznam, że jazda tym autem sprawiała mi olbrzymią radość i gdy już zapomniałem, że pod maską pracuje trochę mało kulturalny silnik Diesla, każda przejażdżka sprawiała mi dużą przyjemność. Sporo pochwał kieruję w stronę wyciszenia. Inżynierowie pod tym względem mocno się postarali i jestem bardzo ciekawy, jak to auto spisuje się z silnikiem benzynowym, który z pewnością potrafiłby pracować z większą kulturą, pasującą do charakteru auta.

Range Rover Evoque. Ceny i wyposażenie

Oferta kompaktowego Range Rovera również jest bardzo szeroka. Model z silnikiem 2.0 D i4 o mocy 204 KM z automatyczną skrzynią biegów i napędem na cztery koła to koszt co najmniej 247 700 złotych. Będzie to odmiana R-Dynamic S, która posiada między innymi lampy LED (standardowe), skórzaną tapicerkę, dwustrefową klimatyzację, zestaw audio o mocy 180 W, wyświetlacz 10-calowy, analogowe zegary itp. Dodatki? Jest tego mnóstwo, m.in.:

  • lakier opcjonalny – 5010 lub 7450 złotych;
  • 20-calowe felgi – 9380 złotych;
  • 21-calowe felgi – od 14 080 złotych;
  • adaptacyjne zawieszenie – 5980 złotych;
  • dach panoramiczny – 10 490 złotych;
  • przyciemniane szyby – 2480 złotych;
  • lampy Matrix LED – 10 760 złotych;
  • elektryczna klapa bagażnika – 3730 złotych.

Drogo? Bardzo, ale to segment premium pełną gębą i możliwość bardzo szerokiej konfiguracji i personalizacji niestety swoje kosztuje.

Range Rover Evoque. Podsumowanie

Silnik Diesla staje się coraz mniej popularnym wyborem niemal w każdym segmencie. Z jednej strony jest to wina nowych regulacji i producentów, którzy
Silnik Diesla staje się coraz mniej popularnym wyborem niemal w każdym segmencie. Z jednej strony jest to wina nowych regulacji i producentów, którzy marginalizują ten rodzaj napędu, z drugiej zaś, silniki benzynowe oraz napędy hybrydowe, nawet typu MHEV, oferują coraz niższe spalanie. Jak więc w tym zamieszaniu odnajduje się Range Rover Evoque z najmocniejszym silnikiem diesla w ofercie?
Fot. Kamil Rogala

Po teście Range Rovera Evoque z silnikiem Diesla wyrobiłem sobie o tym aucie dość klarowne zdanie. Być może nieco radykalne, ale każdy ma do tego prawo. Czy chciałbym takie auto? Zdecydowanie, ale z silnikiem benzynowym! Wiem również, że moja wymarzona konfiguracja kosztowałaby krocie i rozsądne podejście nie miałoby szans, ale Evoque to naprawdę udany crossover. Kto wie, być może nawet najciekawszy na rynku?

Range Rover Evoque – zalety:

  • fantastyczna stylistyka;
  • ładne akcenty i dodatki stylistyczne;
  • ogromna ilość wersji i możliwości konfiguracji;
  • rewelacyjnie wykonane, nowoczesne wnętrze;
  • bardzo dobra dynamika;
  • duży komfort podróży mimo ogromnych felg.

Range Rover Evoque – wady:

  • jednostka napędowa o przeciętnej kulturze pracy;
  • spalanie w trasie i w mieście mogłoby być niższe;
  • wysoka cena – bazowa i dodatków.

Porównanie Range Rover Evoque 2.0 D i4 204 KM (AT9) do wybranych konkurentów:

 

Range Rover Evoque 2.0 D i4 204 KM (AT9)

Mercedes GLC 2.9 400d 330 KM (AT9)

BMW X3 3.0 30d 286 KM (AT8)

Cena (zł, brutto)

od 247 700

od 266 300

od 271 000

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

crossover/5

Długość/szerokość (mm)

4371/1996

4658/1890

4708/1891

Wysokość (mm)

1649

1644

1676

Rozstaw osi (mm)

2681

2873

2864

Pojemność bagażnika (l)

472/1156

550/1600

550/1600

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1866

1835

1935

Pojemność zbiornika paliwa (l)

65

66

68

Rodzaj paliwa

diesel

diesel

diesel

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 9-stopniowa

automatyczna, 9-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

204

330

286

Moment obrotowy (Nm)

430

700

650

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,5

5,1

5,7

Prędkość maksymalna (km/h)

213

240

245

Spalanie (l/100km)

6,5 (WLTP)

7,0 (WLTP)

6,2 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

169

185

163


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty