Le Mans 2016. Audi wygra czternasty raz?

(mm/ip)
Fot. Audi
Fot. Audi
Nowy samochód klasy LMP, Audi R18, 18 i 19 czerwca będzie walczył o zwycięstwo. Cztery pierścienie zwyciężały w Le Mans już trzynaście razy, ale tegoroczna edycja tego klasyka będzie prawdopodobnie cięższa i trudniejsza niż kiedykolwiek.
Fot. Audi
Fot. Audi

„Jakie wyzwania stoją przed nami w tegorocznej edycji długodystansowych mistrzostw świata wyścigów FIA WEC, mieliśmy okazję zobaczyć już wcześniej” - mówi szef Audi Motorsport, dr Wolfgang Ullrich. Audi ma mocnych przeciwników, a mimo to załoga Lucas di Grassi/Loïc Duval/Oliver Jarvis wygrała drugi wyścig w belgijskim Spa, a 5 czerwca, podczas dnia testowego w Le Mans, Lucas di Grassi miał najlepszy czas. „Wyciąganie z tego jednoznacznych wniosków przed głównym wyścigiem w Le Mans, to zdecydowanie przedwczesne działanie. Mamy duży respekt dla naszych mocnych przeciwników” - mówi dr Ullrich.

Każdy z trzech producentów wystawiających na starcie Le Mans samochody hybrydowe, prowadził już w tym roku podczas wyścigów serii FIA WEC. Jednak w Le Mans spotkają się oni z zupełnie innymi warunkami niż w Silverstone i w Spa. Dla przykładu: nikt nie może przeprowadzić treningu na pełnej trasie o długości 13 km 629 m, ponieważ składa się ona w większości z dróg publicznych i jest zamykana tylko na dzień testów i tydzień wyścigu. Lucas di Grassi „wykręcił” w dniu treningu średnią prędkość trasy prawie 244 km/h. Audi pokaże w Le Mans specjalny pakiet aerodynamiczny, który generuje mniejszy opór powietrza.

Również czas trwania wyścigu - 24 godziny – jest w kalendarzu mistrzostw FIA WEC czymś niepowtarzalnym. Za to sklasyfikowani uczestnicy otrzymują tu podwójną liczbę punktów, w porównaniu do pozostałych wyścigów serii. Maraton nad rzeką Sarthe jest chyba najbardziej prestiżowym wyścigiem długodystansowym na świecie.

Audi wygrało Le Mans już trzynaście razy, ostatnio w roku 2014. Wtedy za kierownicą bolidu Audi zasiadała załoga: Marcel Fässler/André Lotterer/Benoît Tréluyer. Cztery pierścienie znajdują się na drugim miejscu prowadzonej już od roku 1923 listy zwycięzców wszechczasów. Team Audi to tradycyjnie dwie załogi. W tym roku są to: trzykrotni zwycięzcy tego toru, trio Fässler/Lotterer/Tréluyer w bolidzie z numerem „7” oraz inna trójka kierowców - di Grassi/Duval/Jarvis z numerem „8”.

Audi używa w Le Mans napędu hybrydowo – wysokoprężnego. W roku 2006, koncern z Ingolstadt jako pierwszy producent wygrał 24-godzinny wyścig w Le Mans w samochodzie z napędem diesla. Od tamtej pory jednostka TDI zwyciężała jeszcze osiem razy, a w 2010 roku ustanowiła nowy rekord dystansu, który do dziś pozostaje niepobity.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty