Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Leasing samochodów coraz bardziej atrakcyjny

Andrzej Penkalla; Fleet.com.pl
Fot. VW
Fot. VW
Ubiegły rok okazał się rekordowy dla polskiej branży leasingowej. Łącznie sfinansowała ona niemal 50 mld zł inwestycji, co stanowiło o 16,3% więcej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość, bo aż 37,5% aktywów finansowanych przez firmy leasingowe tradycyjnie już stanowiły pojazdy osobowe i dostawcze. U progu kolejnego roku nastroje branży są także optymistyczne – spodziewany jest kolejny wzrost, co najmniej na poziomie 14%.
Fot. VW
Fot. VW

Związek Polskiego Leasingu, zrzeszający 28 firm leasingowych, oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów co roku publikują raporty obrazujące stan tej części rynku usług finansowych. Z ostatniego z nich, za 2015 rok, wynika, że branża leasingu przeżywa naprawdę dobry okres. Od kilku lat w każdym segmencie notuje wzrosty, jednak to właśnie ubiegły rok okazał się tym rekordowym. Wartość inwestycji sfinansowanych w tym okresie wyniosła 49,8 mld zł i zdecydowanie przewyższyła najlepszy dotąd wynik z 2014 roku (42,8 mld zł). Oczywiście, na tę kwotę, oznaczającą 16,3% wzrostu rok do roku, składają się finansowanie w formie leasingu, jak i z pożyczki inwestycyjnej, jednak pierwsza z tych form zdecydowanie dominuje – w 2015 roku tą drogą sfinansowano 85,2% wszystkich aktywów. W leasingu sfinansowano aż 42,2% wybieranych przez firmy samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t DMC, oraz 29% sprzętu zaliczanego do transportu ciężkiego.

Na co wydajemy
Od lat na podobnym poziomie pozostaje też struktura finansowania poszczególnych przedmiotów. Aż 97,1% wszystkich inwestycji finansowanych za pośrednictwem firm leasingowych to wszelkiego rodzaju przedmioty ruchome, a zaledwie 2,9% dotyczyło nieruchomości. Takie proporcje i ich równowaga to zresztą cecha charakterystyczna polskiego rynku.
Zdecydowanie więcej, bo 27,1% ubiegłorocznego rynku usług leasingowych, przypadło na tzw. środki transportu ciężkiego, a więc m.in. samochody ciężarowe o DMC powyżej 3,5 tony, ciągniki siodłowe, naczepy/przyczepy, autobusy, ale też statki, samoloty czy tabor kolejowy. Z 13,5 mld zł wydanych łącznie w ubiegłym roku na ten sektor rynku leasingowego (o 18,2% więcej niż rok wcześniej) aż 50% przeznaczono na ciągniki siodłowe, 20% na naczepy i przyczepy, a 15% na pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 tony. Tak dobry wynik branża zawdzięcza m.in. poprawie sytuacji gospodarczej w strefie euro, a zatem i wzrostowi zapotrzebowania na usługi transportowe, oraz wzrostowi krajowego popytu w Polsce.

31,9% inwestycji sfinansowanych za pośrednictwem leasingu to maszyny i urządzenia (w tym te z sektora IT). Jednak największy kawałek leasingowego tortu tradycyjnie już należy do pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych o DMC do 3,5 tony – to 37,5% inwestycji.

Przedsiębiorcy cenią wygodę
Co w praktyce oznacza te 37,5% rynku leasingowego? Według danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów reprezentującego branże CFM i rent a car, 21 należących do niego firm oferujących usługi wynajmu krótko-, średnio- i długoterminowego samochodów oraz klasyczny leasing finansowy lub operacyjny, kupiło w 2015 roku łącznie 73 651 nowych samochodów osobowych. Oznacza to, że co trzecie (32%) nowe auto osobowe sprzedane w polskich salonach do firm zostało kupione przez członków PZWLP. Jednocześnie w minionych 12 miesiącach rynek wynajmu długoterminowego w naszym kraju powiększył się o 20 872 samochody. To najwyższy wzrost od 7 lat – 16,6% w skali roku. Firmy wchodzące w skład PZWLP, które kontrolują ok. 80% rynku CFM, miały pod koniec 2015 roku łącznie 146 703 samochody w 3 usługach: full service leasing, leasing z serwisem i wyłączne zarządzanie.

Największym powodzeniem wśród działających w Polsce przedsiębiorców cieszy się najbardziej dla nich komfortowa usługa full service leasing, polegająca na finansowaniu aut służbowych oraz ich pełnej obsłudze administracyjnej i serwisowej przez firmę CFM. W tym systemie przedsiębiorca płaci po prostu za dostęp do narzędzia, jakim jest firmowy samochód. Może precyzyjnie kontrolować koszty, będąc jednocześnie zwolnionym ze wszystkich problemów wynikających z codziennej obsługi firmowych aut. W liczącej na koniec 2015 r. blisko 147 tys. samochodów flocie firm PZWLP, w usłudze full service leasing znajdowało się ponad 105 tys. aut (105 154), czyli 71,7% łącznego parku pojazdów. Jej popularność wzrosła w 2015 roku o 10,2% (9742 samochody).

Kolejną na liście najchętniej wybieranych usług jest fleet management (wyłączne zarządzanie), w której znajdowało się 24 711 samochodów (16,8% łącznej floty PZWLP). Gwarantuje ona przedsiębiorcy obsługę floty w pełnym lub częściowym zakresie (np. serwis mechaniczny i zarządzanie wymianą opon), ale bez finansowania auta. Tu PZWLP odnotował w 2015 roku 2015 r. aż 81% wzrostu.

11,5% całej floty w 2015 roku (16 838 samochodów) użyczana była przedsiębiorcom w ramach kolejnej usługi – leasingu z serwisem, także zaliczanego do wynajmu długoterminowego. To uproszczona wersja full service leasingu, która zapewnia przedsiębiorcy zewnętrzne finansowanie floty, ale niepełny zakres jej obsługi administracyjnej i serwisowej (ograniczony do minimum 2 wybranych elementów, np. serwis mechaniczny i serwis opon).

Diesel nadal górą
W 2015 roku, w porównaniu do wcześniejszych lat, właściwie nie zmieniły się preferencje polskich przedsiębiorców, jeśli chodzi o wybór służbowych samochodów i ich źródła napędu. Wzrósł jedynie odsetek samochodów osobowych (z 61,3 w 2014 roku do 65% w 2015 r.) w ogólnej liczbie kupowanych pojazdów do 3,5 t. Lista najchętniej wybieranych modeli pozostała wręcz ta sama – nadal flotowym przebojem jest Škoda Octavia. Miejsca na podium uzupełniają Škoda Fabia i Ford Focus, a już poza nim znalazły się Toyota Yaris i Opel Astra.

Osoby odpowiedzialne za firmowe floty nadal najchętniej wybierają też modele napędzane przez silniki wysokoprężne. W 2015 roku taka jednostka napędowa znajdowała się pod maską aż 70,5% służbowych samochodów wynajmowanych długoterminowo. To zaledwie o 1% mniej niż rok wcześniej. Przyczyna jest prosta – dla przedsiębiorców niezmiennie najważniejsze są niskie koszty eksploatacji, a więc niewielkie zużycie tańszego paliwa.

Stracony przez diesle 1% rynku zyskały, co oczywiste, samochody z silnikami benzynowymi, które w całej flocie PZWLP stanowiły na koniec 2015 roku 29,25%. Wciąż niewielkim powodzeniem wśród użytkowników flotowych cieszą się pojazdy z napędem ekologicznym – czy to hybrydowe, czy elektryczne. Łącznie stanowią one 0,25% floty PZWLP (300 aut hybrydowych i 10 elektrycznych). Inna sprawa, że w 2015 roku widoczny był bardzo dynamiczny, bo 50-proc., wzrost zainteresowania takimi pojazdami, szczególnie modelami hybrydowymi.

Wieje optymizmem
Według ekspertów Związku Polskiego Leasingu, rok 2015 pozostanie rekordowym tylko przez 365 dni. Wszystko wskazuje, że wyniki branży w 2016 roku znów będą lepsze o kolejne kilkanaście procent. – Rozwój leasingu zależy od stanu gospodarki – mówi Marcin Nieplowicz, dyrektor ds. statystyki i monitorowania rynku ZPL. – Jego dalszemu wzrostowi sprzyjają m.in. spadająca stopa bezrobocia (o 1,6 punktu procentowego w 2015 roku), rosnące zatrudnienie w firmach, lepsza koniunktura gospodarcza, tak w UE, jak i w Polsce, wzrost wynagrodzeń i powiązany z tym wszystkim wzrost konsumpcji.

Prognozy zakładają, że w bieżącym roku utrzymana zostanie dynamika rejestracji nowych aut osobowych na poziomie 10%, przepisy fiskalne nie pogorszą koniunktury, a mocny popyt wewnętrzny umocni sytuację w handlu. Powinno się utrzymać solidne tempo wzrostu PKB w strefie euro, a korzystny wpływ na ogólną sytuację będą miały główne motory wzrostu: niskie ceny ropy, bardzo luźna polityka pieniężna EBC, słabe euro. W takich warunkach w 2016 roku cała branża leasingowa oczekuje wzrostu na poziomie 14% (15,1% wzrostu rynku leasingu i 7,4% wzrostu pożyczki inwestycyjnej).
 
Statystyki firm członkowskich PZWLP po IV kwartale 2015 r. – firmy wynajmu długoterminowego (CFM):

Firma

ALD Automotive

Alphabet Polska

Arval Polska

Athlon Car Lease

Business Lease

Carefleet S.A.

Hitachi Capital Polska 
(dawniej Corpo Flota)

Express

Pełny wynajem długoterminowy – FSL

10299

12809

16490

4033

4599

10988

3717

1572

Leasing z serwisem – LS

0

425

0

1039

0

0

33

0

Wyłączne zarządzanie flotą – FM

340

838

755

25

478

1879

2028

65

Razem

10639

14072

17245

5097

5077

12867

5778

1637

 

Firma

LeasePlan FM

mLeasing

Nivette FM

PKO Leasing

Raiffeisen Leasing

Idea Fleet(dawniej VB Leasing)

Volkswagen Leasing

Razem PZWLP

Pełny wynajem długoterminowy – FSL

22359

6700

2483

2583

1816

274

4432

105154

Leasing z serwisem – LS

37

2004

47

5032

2664

861

4696

16838

Wyłączne zarządzanie flotą – FM

2628

1250

372

0

534

96

13423

24711

Razem

25024

9954

2902

7615

5014

1231

22551

146703

Źródło: Magazyn „Fleet” Nr 1-2/2016

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty