Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Leasingowy pośpiech

Data publikacji: Autor: (lm)

 Samochody z charakterystyczną kratką oddzielającą przestrzeń bagażową od pasażerskiej dawno wrosły w krajobraz naszych dróg. Dzisiaj nikogo już nie dziwi ciężarówka marki Skoda Fabia, Opel Corsa czy Daewoo Lanos.

Terenówka za ponad 200 tys. zł w roli
ciężarówki - zdążyliśmy do tego przywyknąć.

Auta z homologacją ciężarową cieszą się olbrzymim powodzeniem z uwagi na możliwość odliczenia podatku VAT od ceny samochodu oraz wydatków związanych z jego eksploatacją.

Niestety, zyski przedsiębiorców niepokoją Ministerstwo Finansów, które chętnie uszczknęłoby również coś dla siebie z tego lukratywnego interesu. W efekcie, chociaż na razie brak potwierdzonych informacji, pojawiają się liczne spekulacje na temat tego, co zmieni się w przyszłym roku. Niedawno sporo zamieszania wzbudziła informacja, że kratka już nie wystarczy - auto ciężarowe będzie musiało mieć blachę zamiast tylnych szyb. W firmie Samar, monitorującej polski rynek motoryzacyjny, dowiedzieliśmy się, iż od nowego roku homologację ciężarową prawdopodobnie będą mogły uzyskać auta o kodzie nadwozia AS, czyli minivany, kombivany i vany. Znikną ciężarowe hatchbacki i zwykłe kombi.

Jak na razie niepewna sytuacja zyski przynosi głównie dealerom samochodowym i firmom leasingowym, gdyż wiele osób, nie chcąc ryzykować, przyspiesza decyzję o zakupie samochodu z kratką. W przyszłym roku może okazać się to już niemożliwe.

Artur Strzałkowski, szef centrum obsługi firm w salonie Renault w Katowicach
Leasing to przede wszystkim oferta skierowana do firm i osób prowadzących działalność gospodarczą. Samochód kupuje firma leasingowa i niejako użycza go na określonych warunkach danej osobie lub firmie. Leasingobiorca co miesiąc płaci ratę, a po upływie okresu leasingowania może wykupić auto za ustaloną w umowie cenę.
Można śmiało powiedzieć, że obecnie w 80 proc. przypadków okres leasingowania trwa trzy lata, a pierwsza wpłata wynosi 20 proc. Cena wykupu pojazdu to zwykle zaledwie 1 proc. jego wartości. Można oczywiście ustalić wyższą stawkę pierwszej wpłaty lub wyższą cenę wykupu - tym sposobem obniży się wysokość miesięcznej raty.

Podstawowymi warunkami przyznania homologacji ciężarowej są ładowność powyżej 500 kg oraz oddzielenie przestrzeni bagażowej od pasażerskiej metalową przegrodą - zwykle kratką. Przedsiębiorca odlicza zarówno od ceny zakupu takiego pojazdu, jak i wydatków ponoszonych w trakcie jego eksploatacji, 22-procentowy podatek VAT.
Homologacji ciężarowej nie mogą uzyskać sedany, kabriolety oraz auta typu coupe.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości