Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Legendarna Syrena kończy 66 lat

Maciej Roik
Syrena 105 Lux  Fot: Wikipedia
Syrena 105 Lux Fot: Wikipedia
Były marzeniem niemal każdego Polaka, a początkowo trafiały tylko do wybrańców. Choć były głośne, niespecjalnie wygodne i już w momencie rozpoczęcia ich produkcji przestarzałe, do dzisiaj są legendą motoryzacji czasów PRL. Dokładnie 66 lat temu rozpoczęła się seryjna produkcja Syreny, pierwszego samochodu od początku do końca polskiej konstrukcji. Pierwszy model jaki zjechał z taśmy produkcyjnej to Syrena model 100.

Od konceptu do realizacji minęło jednak kilka lat. I tak prace nad tym modelem ruszyły już w maju 1953 roku. Wówczas podjęto

Prototyp Syreny Roadster  Fot: Wikipedia
Prototyp Syreny Roadster Fot: Wikipedia

decyzję o rozpoczęciu prac konstrukcyjnych, a pod koniec tamtego roku zbudowano “przedprototyp". W 1955 roku Syrena zadebiutowała na Poznańskich Targach. A dokładnie 20 marca 1957 roku, rozpoczęto jej seryjną produkcję (Syrena 100).  

Do 1972 roku auto było produkowane przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie. Później powstawało w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. W sumie do 1983 roku wyprodukowano ponad pół miliona egzemplarzy Syreny!

Przez te lata Syrena przechodziła szereg modyfikacji. A na polskich drogach pojawiły się takie modele jak Syrena 100, 101, 102, 103, 104 i 105. Oprócz tego na bazie Syreny powstało szereg wersji pochodnych, wykonywanych seryjnie (Bosto, R 20), małoseryjnie (Laminat) lub jednostkowo (Sport , Mikrobus). Pojawiła się też wersja roadster, która jednak nigdy nie doczekała się fabrycznej realizacji ani nawet projektu (chociaż podzespoły Syreny mają taki potencjał).

Popularnym, choć dzisiaj niezwykle rzadkim modelem jest R20. Ten dwuosobowy pick-up był produkowany w latach 1972-83 z przeznaczeniem  dla rolników i ogrodników. Samochód był przystosowany dla dwóch osób i ładunku nieprzekraczającego 350 kg.

Dzisiaj Syrena cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem konstruktorów. A jej nadwozie jest bazą, na której powstają m.in. samochody sportowe.

źródło: Głos Wielkopolski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty