Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Legendy motoryzacji: CWS T-1

(pp)
Fot. Domena publiczna
Fot. Domena publiczna
Z historią polskiej motoryzacji najczęściej kojarzone są powojenne auta wyprodukowawne przez Fabrykę Samochodów Osobowych na Żeraniu. Mało kto jednak wie, że pierwsze samochody osobowe całkowicie polskiej konstrukcji zbudowano w Centralnych Warsztatach Samochodowych w połowie lat 20. XX wieku.
Fot. Domena publiczna
Fot. Domena publiczna

Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku, motoryzacja w Polsce była bardzo słabo rozwinięta. Auta wciąż stanowiły rzadkość na ulicach. Co więcej, w naszym kraju nie było żadnego producenta samochodów, dlatego też jedyną alternatywą był import pojazdów z zachodniej Europy. Na przeciw temu problemowi stanął inżynier Tadeusz Tański, który postanowił stworzyć pierwszy samochód, który od początku do końca byłby wytwarzany w Polsce.

**CZYTAJ TAKŻE

Legendy motoryzacji: Volkswagen GarbusLegendy motoryzacji: Phantom Corsair

**

Po powrocie ze studiów we Francji, Tański rozpoczął pracę w sekcji samochodowej Ministerstwa Spraw Wojskowych. Po udanej konstrukcji pojazdu pancernego, który został zbudowany na podwoziu Forda T, polski inżynier podjął się stworzenia auta osobowego.

Po kilku miesiącach intensywnych prac, w 1924 roku z fabryki Centralnych Warsztatów Samochodowych wyjechał model T-1. Była to konstrukcja bazująca na importowanych z zachodu częściach. Jednak już rok później, wspólnie z inżynierem Władysławem Mrajskim, Tański stworzył własne podwozie i silnik.

CWS T-1 był w luksusowym pojazdem, którego konstrukcja pozwalała na uniwersalne zastosowanie. W ofercie były zarówno 7-osobowe limuzyny, jak i wersje dostawcze o ładowności 0,5 tony. Podwozie i silnik były także wykorzystywane przy budowie lekkich pojazdów wojskowych. Przez cały okres produkcji CWS T-1 był dostępny w aż pięciu wersjach nadwoziowych.

Konstrukcja tego auta oparta była o ramę podłużnicową. Przy budowie nadwozia korzystano zarówno z elementów stalowych, jak i drewnianych. Największą zaletą tego pojazdu była możliwość całkowitego rozkręcenia i ponownego złożenia auta za pomocą tylko jednego klucza. Było to możliwe dzięki unifikacji rozmiaru wszystkich śrub i nakrętek. Jedynym wyjątkiem były świece zapłonowe. Ta właściwość była niezwykle istotna dla użytkowników T-1, ponieważ w powojennej Polsce brakowało zarówno narzędzi, jak i

Fot. Domena publiczna
Fot. Domena publiczna

dobrze wyposażonych warsztatów samochodowych. Co ciekawe, skrzynia biegów i układ rozrządu silnika były zbudowane z zestawu identycznych kół zębatych, co nawet w dzisiejszych czasach uważane jest za niezwykłe osiągnięcie inżynieryjne. W zależności od wersji, CWS T-1 był wyposażony w benzynowy, górnozaworowy silnik o pojemności 3 litrów i mocy od 45 do 61 KM, skonstruowany przez inż. Tańskiego.

CWS T-1 był produkowany od 1924 do 1931 roku. W ciągu 7 lat z taśm montażowych zjechało zaledwie 800 tych pojazdów. Decyzję o zakończeniu produkcji podjęto ze względu na umowę licencyjną polskiego rządu z włoskim Fiatem na produkcję tańszego modelu 508.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty