Pod koniec XIX wieku na świat przyszedł ostatni, szósty z braci Maserati, Ernesto. Początkowo nic nie wskazywało na to, że wraz ze swoim rodzeństwem założy jedną z najsłynniejszych marek samochodowych świata. Najstarszy z braci, Carlo, zmarł tragicznie w 1910 roku, zaś Mario został malarzem. Pozostała czwórka, Alfieri, Bindo, Ettore i Ernesto, zafascynowana rozwojem ówczesnego automobilizmu, postanowiła w 1914 roku założyć warsztat samochodowy, zajmujący się przygotowaniem aut do wyścigów.
Początkowo warsztat braci Maserati współpracował z różnymi producentami. Z czasem nawiązali oni bardzo dobre relacje z firmą Diatto, której pojazdy z powodzeniem startowały w wyścigach na terenie Włoch. Niestety, z powodu problemów finansowych, w 1925 roku Diatto wycofał się ze sportu samochodowego, a sama firma wkrótce upadła.
Bracia Maserati podjęli decyzję o przekształceniu warsztatu w manufakturę produkującą własne pojazdy. Pierwszym z nich był Tipo 26. Nazwa wzięła się od daty produkcji - 1926 roku. Wieloletnie doświadczenie zdobyte podczas pracy z samochodami różnych marek sprawiło, że przedsiębiorczy bracia stworzyli jedną z najszybszych maszyn ówczesnych czasów. W swoim debiutanckim starcie, zajął on 9. miejsce w słynnym wyścigu Targa Florio, a za jego kierownicą zasiadł najstarszy z całej czwórki braci Maserati - Alfieri.
Początkowo, auto było wyposażone w rzędowy, ośmiocylindrowy silnik o pojemności 1.5-litra, który dzięki kompresorowi rozwijał moc blisko 130 KM. Była ona przenoszona na tylną oś za pośrednictwem 3 biegowej, manualnej przekładni. W późniejszych latach stosowano skrzynie o czterech przełożeniach. Pojazd rozwijał maksymalnie 182 km/h. O skuteczne wytracanie prędkości dbały tarczowe hamulce na wszystkich czterech kołach.
Po zmianie przepisów dotyczących wyścigów, bracia Maserati zwiększyli pojemność jednostki napędowej do 2-litrów. Udało im się dzięki temu podnieść moc silnika, która wynosiła w ostatnich latach produkcji nawet 160 KM. Zmiany pomogły Maserati Tipo 26 w odniesieniu wielu zwycięstw w prestiżowych wyścigach, jak np. Mille Miglia w 1926 roku.
W ciągu 6 lat produkcji, bracia Maserati zdołali zbudować zaledwie 12 egzemplarzy Tipo 26, z czego do dzisiaj zachowało się mniej niż 5. Mimo to, ta skromna seria dała początek jednej z najsłynniejszych sportowych aut na świecie.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?