Legendy motoryzacji: Maserati Tipo 26

(pp)
Fot. Domena publiczna
Fot. Domena publiczna
Auta marki Maserati bardzo często są porównywane do Ferrari. Nie tylko ze względu na przynależność do jednego koncernu, Fiata, lecz również na genezę powstania. W przypadku obu marek, pierwszym wyprodukowanym pojazdem było auto wyścigowe.
Fot. Domena publiczna
Fot. Domena publiczna

Pod koniec XIX wieku na świat przyszedł ostatni, szósty z braci Maserati, Ernesto. Początkowo nic nie wskazywało na to, że wraz ze swoim rodzeństwem założy jedną z najsłynniejszych marek samochodowych świata. Najstarszy z braci, Carlo, zmarł tragicznie w 1910 roku, zaś Mario został malarzem. Pozostała czwórka, Alfieri, Bindo, Ettore i Ernesto, zafascynowana rozwojem ówczesnego automobilizmu, postanowiła w 1914 roku założyć warsztat samochodowy, zajmujący się przygotowaniem aut do wyścigów.

Początkowo warsztat braci Maserati współpracował z różnymi producentami. Z czasem nawiązali oni bardzo dobre relacje z firmą Diatto, której pojazdy z powodzeniem startowały w wyścigach na terenie Włoch. Niestety, z powodu problemów finansowych, w 1925 roku Diatto wycofał się ze sportu samochodowego, a sama firma wkrótce upadła.

Bracia Maserati podjęli decyzję o przekształceniu warsztatu w manufakturę produkującą własne pojazdy. Pierwszym z nich był Tipo 26. Nazwa wzięła się od daty produkcji - 1926 roku. Wieloletnie doświadczenie zdobyte podczas pracy z samochodami różnych marek sprawiło, że przedsiębiorczy bracia stworzyli jedną z najszybszych maszyn ówczesnych czasów. W swoim debiutanckim starcie, zajął on 9. miejsce w słynnym wyścigu Targa Florio, a za jego kierownicą zasiadł najstarszy z całej czwórki braci Maserati - Alfieri.

Fot. Domena publiczna
Fot. Domena publiczna

Początkowo, auto było wyposażone w rzędowy, ośmiocylindrowy silnik o pojemności 1.5-litra, który dzięki kompresorowi rozwijał moc blisko 130 KM. Była ona przenoszona na tylną oś za pośrednictwem 3 biegowej, manualnej przekładni. W późniejszych latach stosowano skrzynie o czterech przełożeniach. Pojazd rozwijał maksymalnie 182 km/h. O skuteczne wytracanie prędkości dbały tarczowe hamulce na wszystkich czterech kołach.

Po zmianie przepisów dotyczących wyścigów, bracia Maserati zwiększyli pojemność jednostki napędowej do 2-litrów. Udało im się dzięki temu podnieść moc silnika, która wynosiła w ostatnich latach produkcji nawet 160 KM. Zmiany pomogły Maserati Tipo 26 w odniesieniu wielu zwycięstw w prestiżowych wyścigach, jak np. Mille Miglia w 1926 roku.

W ciągu 6 lat produkcji, bracia Maserati zdołali zbudować zaledwie 12 egzemplarzy Tipo 26, z czego do dzisiaj zachowało się mniej niż 5. Mimo to, ta skromna seria dała początek jednej z najsłynniejszych sportowych aut na świecie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty