Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku, motoryzacja w Polsce była bardzo słabo rozwinięta. Auta wciąż stanowiły rzadkość na ulicach. Co więcej, w naszym kraju nie było żadnego producenta samochodów, dlatego też jedyną alternatywą był import pojazdów z zachodniej Europy. Na przeciw temu problemowi stanął inżynier Tadeusz Tański, który postanowił stworzyć pierwszy samochód, który od początku do końca byłby wytwarzany w Polsce.
**CZYTAJ TAKŻE
Legendy motoryzacji: Volkswagen GarbusLegendy motoryzacji: Phantom Corsair**
Po powrocie ze studiów we Francji, Tański rozpoczął pracę w sekcji samochodowej Ministerstwa Spraw Wojskowych. Po udanej konstrukcji pojazdu pancernego, który został zbudowany na podwoziu Forda T, polski inżynier podjął się stworzenia auta osobowego.
Po kilku miesiącach intensywnych prac, w 1924 roku z fabryki Centralnych Warsztatów Samochodowych wyjechał model T-1. Była to konstrukcja bazująca na importowanych z zachodu częściach. Jednak już rok później, wspólnie z inżynierem Władysławem Mrajskim, Tański stworzył własne podwozie i silnik.
CWS T-1 był w luksusowym pojazdem, którego konstrukcja pozwalała na uniwersalne zastosowanie. W ofercie były zarówno 7-osobowe limuzyny, jak i wersje dostawcze o ładowności 0,5 tony. Podwozie i silnik były także wykorzystywane przy budowie lekkich pojazdów wojskowych. Przez cały okres produkcji CWS T-1 był dostępny w aż pięciu wersjach nadwoziowych.
Konstrukcja tego auta oparta była o ramę podłużnicową. Przy budowie nadwozia korzystano zarówno z elementów stalowych, jak i drewnianych. Największą zaletą tego pojazdu była możliwość całkowitego rozkręcenia i ponownego złożenia auta za pomocą tylko jednego klucza. Było to możliwe dzięki unifikacji rozmiaru wszystkich śrub i nakrętek. Jedynym wyjątkiem były świece zapłonowe. Ta właściwość była niezwykle istotna dla użytkowników T-1, ponieważ w powojennej Polsce brakowało zarówno narzędzi, jak i
dobrze wyposażonych warsztatów samochodowych. Co ciekawe, skrzynia biegów i układ rozrządu silnika były zbudowane z zestawu identycznych kół zębatych, co nawet w dzisiejszych czasach uważane jest za niezwykłe osiągnięcie inżynieryjne. W zależności od wersji, CWS T-1 był wyposażony w benzynowy, górnozaworowy silnik o pojemności 3 litrów i mocy od 45 do 61 KM, skonstruowany przez inż. Tańskiego.
CWS T-1 był produkowany od 1924 do 1931 roku. W ciągu 7 lat z taśm montażowych zjechało zaledwie 800 tych pojazdów. Decyzję o zakończeniu produkcji podjęto ze względu na umowę licencyjną polskiego rządu z włoskim Fiatem na produkcję tańszego modelu 508.
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?