Legendy motoryzacji: Mitsubishi Model A

(pp)
Fot. Domena publiczna
Fot. Domena publiczna
Historia motoryzacji rozpoczęła się w Europie w 1886 roku, kiedy to Daimler wraz z Maybachem skonstruowali pierwszy, czterokołowy pojazd napędzany silnikiem spalinowym. Ich wynalazek szybko znalazł naśladowców na całym świecie. Jednak pierwszy japoński samochód powstał dopiero 29 lat później.
Fot. Domena publiczna
Fot. Domena publiczna

Pierwszym samochodem, jaki pojawił się w Japonii była amerykańska Lokomobila. Był to pojazd napędzany silnikiem parowym, który służył głównie do pracy w zakładach przemysłowych a nie transportu ludzi. Mimo to, Japończycy byli tak zafascynowani wynalazkiem europejczyków, że zaczęli sprowadzać samochody osobowe na większą skalę. Oczywiście na początku XX wieku na taki luksus jak własny pojazd spalinowy mogli sobie pozwolić tylko najbogatsi, dlatego też widok samochodu na ulicach wzbudzał wielką sensację.

**CZYTAJ TAKŻE

Legendy motoryzacji: Mercedes-Benz 260DLegendy motoryzacji: Volkswagen Garbus

**

Z upływem lat, Japończycy zaczęli wytwarzać części zamienne do europejskich modeli aut. Dzięki temu powstały nowe fabryki, a właściciele samochodów mogli naprawić uszkodzone pojazdy zdecydowanie szybciej. Infrastruktura drogowa w Japonii na początku XX wieku praktycznie nie istniała, przez co europejskie samochody bardzo często ulegały awariom. Co więcej, w kraju brakowało benzyny, co zdecydowanie utrudniało eksploatację aut.

Ponieważ importowane pojazdy nie były dostosowane do warunków drogowych panujących w Japonii, Koyata Iwasaki z Mitsubishi Shipbuilding Company zdecydował się na produkcję pierwszego samochodu japońskiej produkcji. Ze względu na wymienione problemy, przy konstruowaniu auta priorytetem było niskie zużycie paliwa oraz duża wytrzymałość.

Zgodnie z europejskim trendem, klientami Mitsubishi mieli być wysoko postawieni urzędnicy państwowi oraz prezesi spółek i firm, których w Japonii nie brakowało. Japończycy postanowili skorzystać ze wzorca, jakim był Fiat
Tipo 3. Dlatego też konstrukcja Mitsubishi Model A, bo taką nazwę otrzymał pierwszy japoński pojazd, była bliźniaczo podobna do włoskiego auta.

Samochód Mitsubishi był połączeniem europejskiej techniki oraz możliwości japońskich rzemieślników. Po wyprodukowaniu dwóch prototypów, zdecydowano się na seryjną produkcję. Choć słowo seryjna wydaje się być pewnym nadużyciem. W latach 1917-1921 wyprodukowano bowiem zaledwie 20 egzemplarzy tego pojazdu. Było to związane z procesem produkcji, który w całości odbywał się ręcznie w zakładach Kobe Mitsubishi Shipyard.

Nadwozie było wykonane z białego cedru, a drewno obrabiano wyłącznie tradycyjnymi metodami. Tak przygotowane nadwozie pokrywano kilkoma warstwami farby wodoodpornej. Przedział pasażerski był oddzielony od kierowcy, a przegroda dodatkowo chroniła znajdujących się w środku ludzi przed kurzem oraz deszczem.

Fot. Domena publiczna
Fot. Domena publiczna

Pierwsze japońskie auto miało 3830 mm długości, 1620 mm szerokości i 2070 mm wysokości. Rozstaw kół zarówno z przodu jak i z tyłu wynosił 1400 mm, a rozstaw osi 2727 mm. Pojazd ten napędzany był takim samym silnikiem jak Fiat Tipo 3, czyli czterocylindrowym, benzynowym motorem o pojemności 2.8 litra. Silnik ten generował maksymalnie 35 KM, co pozwalało rozpędzić go do zaledwie 32 km/h. Konstrukcja nie należała do najlżejszych. Mitsubishi Model A ważyło 1315 kg.

Produkcja tego auta trwała zaledwie cztery lata, a wysoka cena sprawiła, że z trudem sprzedano wszystkie dwadzieścia egzemplarzy. Jedno Mitsubishi Model A kosztowało w przybliżeniu tyle, co 20 Fordów T.

Co ciekawe, w 1972 roku Japończycy zdecydowali się zbudować replikę Modelu A, wykorzystując takie same materiały oraz technikę budowy jak w latach '20 XX wieku. Pojazd ten można dzisiaj podziwiać w muzeum marki w mieście Okazaki.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty