Legendy motoryzacji: Pierwszy samochód na świecie

(pp)
Fot. Marcin Cieślak, licencja CC 2.5
Fot. Marcin Cieślak, licencja CC 2.5
W czasach kiedy benzyna była wykorzystywana jako środek czyszczący, a silniki tłokowe używane były tylko w fabrykach, grupka wizjonerów pracowała nad stworzeniem pierwszego na świecie pojazdu napędzanego silnikiem spalinowym.

W czasach kiedy benzyna była wykorzystywana jako środek czyszczący, a silniki tłokowe używane były tylko w fabrykach przemysłowych, grupka wizjonerów pracowała nad stworzeniem pierwszego na świecie pojazdu napędzanego silnikiem spalinowym.

Fot. Stephen Hanafin, licencja CC 2.0
Fot. Stephen Hanafin, licencja CC 2.0

Duet Maybach-Daimler, w 1886 roku, jako pierwszy stworzył czterokołowy samochód wykorzystujący do napędu szybkobieżny silnik spalinowy. Ale nie byli to jedyni inżynierowie, którzy pragnęli stworzyć maszynę nazwaną później samochodem.

Z biegiem lat auta stały się trwałym elementem naszego otoczenia. Dzisiaj widok jadącego drogą pojazdu jest czymś zupełnie oczywistym. Jednak nie zawsze tak było. Jeszcze około 100 lat temu pojazdy z silnikami spalinowymi wzbudzały sensację, a ich widok bardziej przypominał zmodyfikowane dyliżanse niż współczesne samochody. Jednak z czasem auta uległy zupełnej przemianie. Postaramy się przybliżyć Czytelnikom ten proces prezentując najbardziej znaczące dla losów światowej motoryzacji pojazdy.

**CZYTAJ TAKŻE

10 najsłynniejszych Chevroletów125 lat motoryzacji

**

XIX wiek można uznać za początek ery motoryzacji. W latach 80-tych tego stulecia nad silnikami spalinowymi pracowało zaledwie kilku europejskich konstruktorów. W roku 1882 Wilhelm Maybach oraz Gottlieb Daimler pracowali nad praktycznym zastosowaniem silników zasilanych benzyną. W tamtym czasie ciecz ta była stosowana głównie jako środek czyszczący. Obaj wynalazcy poznali się w fabryce Otta. Po tym jak opuścili zakłady Deutz-AG, postanowili zacieśnić współpracę kupując dom w Stuttgarcie i urządzając tam własny warsztat. Za cel swojej działalności obrali oni kompaktowe rozmiary silnika, a także zwiększenie jego prędkości obrotowej.

3 lata później światło dzienne ujrzał pierwszy skonstruowany przez nich silnik. Był to czterosuwowy motor o pojemności zaledwie 0.1 litra, którego moc wynosiła około 1 KM przy 600 obr./min. Silnik ten napędzany był mieszanką paliwowo-powietrzną. Mając jednostkę napędową, konstruktorzy postanowili pójść za ciosem i stworzyć pojazd napędzany tym wynalazkiem. Daimler użył na początku drewnianego roweru, do którego została zamontowana mniejsza odmiana ich silnika. Ten protoplasta motocykli otrzymał patent, a nazwano go "pojazd z benzynową maszyną napędzającą". Wilhelm Maybach jako pierwszy przebył nim poważny dystans, albowiem pokonał 3-kilometrowy odcinek z miasta Cannstatt do Unterturkheim.Pomimo niewielkiej mocy, pojazd ten był w stanie osiągnąć prędkość 12 km/h.

Fot. Marcin Cieślak, licencja CC 2.5
Fot. Marcin Cieślak, licencja CC 2.5

Po udanej próbie z silnikiem zamontowanym w rowerze, zimą 1885 roku konstruktorzy pracowali nad mocniejszą wersją swojego silnika. Podrasowana jednostka Daimlera i Maybacha generowała 1,1 KM przy 650 obr./min. Postanowili oni umieścić ją w dyliżansie. Specjalnie do tego celu zakupili oni dorożkę z zakładów Waftera, montując do niej motor spalinowy. Większa moc umożliwiła osiągnięcie prędkości 16 km/h. Napęd z silnika był przekazywany na tylną oś za pomocą pasów. Jazda próbna, podobnie jak w przypadku motocykla, przebiegła bez większych problemów. Pojazd nie był jednak ekonomiczny. Mimo niewielkiej pojemności, zużycie paliwa kształtowało się na poziomie około 16 litrów na 100 km.

W tym samym czasie nad podobnym wynalazkiem pracował Karl Benz. Jego pojazd nazwano w urzędzie patentowym "Benz Patent-Motorwagen Nummer 1". Była to konstrukcja trzykołowa. Przednie koło było skrętne, a moc 0,75 KM była przekazywana na tylną oś za pomocą łańcucha. Jednak jego wehikuł nie zdobył uznania wśród potencjalnych klientów. Uważali oni jego kształty za zbyt ekstrawaganckie, ponieważ w tamtym okresie panowała moda na dyliżanse czterokołowe. Mimo to, właśnie pojazd Benza uważany jest za pierwszy samochód użytkowy z szybkobieżnym silnikiem spalinowym, który został zbudowany całkowicie od podstaw.

Duet Maybach-Daimler osiągnął wielki rozgłos w Europie, co przełożyło się na spore dochody ze sprzedaży produkowanych przez nich silników. 1889 roku ich firma liczyła już 23 pracowników, a konstruktorzy powrócili do idei zbudowania pierwszego czterokołowca od podstaw.

Nowy pojazd Daimlera i Maybacha zbudowany został w oparciu o kontrukcję rurową. Umożliwiło to sporą redukcję masy w porównaniu z pojazdem zbudowanym na bazie dyliżansu. Przednie zawieszenie było typowe dla rowerów, czyli dwa widelce połączone wspólnym drążkiem kierowniczym. Zupełnie innowacyjnym rozwiązaniem było zastosowanie skrzyni biegów. Za jej konstrukcję odpowiadał Maybach. Co ciekawe,

Fot. Solkoll, licencja CC 3.0
Fot. Solkoll, licencja CC 3.0

kierowca miał do dyspozycji aż 4 biegi do przodu. Nowością był także silnik. Dwucylindrowa jednostka o pojemności 0.56 litra w układzie "V", generowała już 1,5 KM przy 700 obr./min. Pojazd ten, podobnie jak wcześniejszy projekt Maybacha i Daimlera, osiągał 16 km/h.

Po zaprezentowaniu wehikułu podczas targów Expo w Paryżu w 1889 roku, Daimler sprzedaje licencję na produkcję silników Francuzce, Louise Sarazin. Otworzyło to drogę dla rozwoju francuskiej motoryzacji. Dzięki tej transakcji to właśnie Francja stała się światowym centrum motoryzacji.

Po latach ostrej konkurencji, G. Daimler i K. Benz zdecydowali się na współpracę. Efektem tej decyzji było założenie w 1926 roku spółki Daimler-Benz.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty