Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Legendy motoryzacji: Ursus Typ A

(pp)
Fot. Hiuppo, licencja CC 3.0
Fot. Hiuppo, licencja CC 3.0
W okresie międzywojennym rynek motoryzacyjny w Polsce opierał się w dużej mierze na pojazdach sprowadzonych z Europy Zachodniej lub Stanów Zjednoczonych. Jednak decyzją władz, ta sytuacja miała się zmienić, a jednym z zakładów, który miał wytwarzać pierwsze polskie pojazdy ciężarowe - była fabryka Ursusa w Czechowicach.
Fot. Hiuppo, licencja CC 3.0
Fot. Hiuppo, licencja CC 3.0

Z powodu zwiększonych wydatków na rozwój armii w 1924 roku, Ministerstwo Spraw Wojskowych postanowiło podpisać umowę z Zakładami Mechanicznymi Ursus na produkcję ciężarówek na licencji SPA oraz Berliet. Modele te miały być wzmocnione przez polskich inżynierów, aby dostosować je do bardziej wymagających warunków Europy Centralnej.

**CZYTAJ TAKŻE

Legendy motoryzacji: CWS T-1Legendy motoryzacji: Mitsubishi PX33

**

Niestety, pierwotne założenia, które obejmowały produkcję w trzech partiach po 150 sztuk, przerosło możliwości zakładów Ursusa. Ostatecznie, początkowe egzemplarze zostały sprowadzone do Polski zmontowane przez zagraniczne fabryki, a pierwszy Ursus Typ A opuścił fabrykę w Czechowicach w 1928 roku. Przebieg prac nad modyfikacjami bazowego modelu SPA 25C przebiegał pod czujnym okiem inż. Witolda Jakusza.

Do końca 1928 roku wyprodukowano 300 sztuk Ursusa Typ A. Posiadał on ładowność zwiększoną z 2 do 2,5 tony, ramę wykonaną z tłoczonej blachy, a szkielet kabiny opierał się na drewnianej konstrukcji. Pierwsza polska ciężarówka posiadała także wspornik górski, który swoim działaniem przypominał stosowane obecnie hamulce ręczne. Przy zatrzymaniu się na pochyłej drodze, wbity w ziemię wspornik zapobiegał zjechaniu pojazdu ze wzniesienia. Auto zostało także wyposażone w segmentową chłodnicę wody, która w razie uszkodzenia była łatwa w naprawie.

Pierwszy poważny test maszyny nastąpił podczas akcji promocyjnej Fiata w Polsce. Zimą 1928 roku zorganizowano trzydniowy rajd Warszawa-Zakopane-Warszawa, podczas którego Ursusy Typ A pełniły rolę pojazdów sanitarnych. Przez cały czas trwania zmagań, ciężarówki wykazały się niezawodnością, a także dobrymi właściwościami terenowymi. Jeden z kierowców wjechał na szczyt Gubałówki pomimo, iż droga była ośnieżona, a nachylenie dochodziło do 20%.

Ostatnie Ursusy Typ A zostały wyprodukowane w 1931 roku. Łącznie, z zakładów w Czechowicach wyjechały 884 takie pojazdy, z czego aż 509 trafiło w prywatne ręce. Największym rynkowym konkurentem tego pojazdu był Polski Fiat 621.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty