Lekki niż
Data publikacji: Autor: (mp)

Nie tylko w Polsce sprzedaż nowych samochodów osobowych spadła w styczniu w porównaniu z tym samym miesiącem 2004 r. Klienci pozostałych rynków europejskich także mniej chętniej kupowali auta.
Z raportu stowarzyszenia branży motoryzacyjnej ACEA wynika, że w minionym miesiącu sprzedano na Starym Kontynencie 1 222 564 samochody osobowe. To o 0,8 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Europejczycy kupowali najczęściej auta marki Renault. Sprzedano ich niemal 133 tys. Na drugim miejscu uplasował się Opel/Vauxhall ze 107 tys. sprzedanych egzemplarzy, a na trzecim Volkswagen, którego auta kupiło 106 tys. klientów.
Największy wzrost sprzedaży osiągnęła Dacia. Bezprecedensowy wynik 6 300 proc. to efekt wprowadzenia na rynek w drugiej połowie 2004 r. modelu Logan. Druga pozycja przypadła samochodom marek Bentley i Lamborghini, których sprzedano w styczniu 2005 r. 114 proc. więcej niż w tym samym miesiącu 2004 r. Trzecia Kia zanotowała wzrost o 56,1 proc.
Znacznie, bo o niemal 28 proc. spadła sprzedaż Alfy Romeo. Z kłopotami boryka się zresztą cały koncern Fiata, którego samochody kupiło o 19,3 proc. klientów mniej. Jaguar w analizowanym okresie sprzedał 24,8 proc. mniej aut niż przed rokiem, a MG Rover o 15,9 proc. mniej.
Skończyła się dobra passa marek koreańskich i japońskich. O ile w całym ubiegłym roku notowały one wzrost popularności, o tyle w styczniu lepiej niż w tym samym miesiącu 2004 r. sprzedawały się tylko auta Kii, Hondy i Mitsubishi.
Wyniki sprzedaży samochodów osobowych na rynkach państw Unii Europejskiej (z wyjątkiem Malty i Cypru) oraz państw należących do EFTA (Norwegia, Szwajcaria, Islandia, Lichtenstein):
Koncern i marka
|
Udział w rynku (%)
|
Sprzedane egzemplarze |
Zmiana (%) |
||
Styczeń 2005 |
Styczeń 2004 |
Styczeń 2005 |
Styczeń 2004 |
Styczeń 2005/2004 |
|
Wszystkie |
100 |
100 |
1 222 564 |
1 232 744 |
- 0,8 |
VW Group |
17,0 |
17,1 |
207 836 |
210 880 |
- 1,4 |
Volkswagen |
8,7 |
9,2 |
105 999 |
112 968 |
- 6,2 |
Audi |
3,8 |
3,4 |
45 974 |
42 511 |
+ 8,1 |
Seat |
2,2 |
2,2 |
27 317 |
27 685 |
- 1,3 |
Skoda |
2,3 |
2,2 |
28 203 |
27 556 |
+ 2,3 |
Bentley i Lamborghini |
0,0 |
0,0 |
343 |
160 |
+ 114 |
PSA Group |
14,5 |
14,6 |
177 656 |
180 075 |
- 1,3 |
Peugeot |
7,8 |
7,9 |
94 867 |
97 944 |
- 3,1 |
Citroen |
6,8 |
6,7 |
82 789 |
82 131 |
+ 0,8 |
FORD Group |
11,3 |
11,9 |
138 702 |
146 278 |
- 5,2 |
Ford |
8,6 |
9,4 |
105 690 |
115 372 |
- 8,4 |
Volvo |
1,9 |
1,6 |
22 730 |
19 573 |
+ 16,1 |
Land Rover |
0,5 |
0,5 |
6 618 |
6 463 |
+ 2,4 |
Jaguar |
0,3 |
0,4 |
3 664 |
4 870 |
- 24,8 |
Renault |
10,9 |
9,4 |
133 484 |
116 129 |
+ 14,9 |
Renault |
10,9 |
9,4 |
132 905 |
116 120 |
+ 14,5 |
Dacia |
0,0 |
0,0 |
579 |
9 |
+ 6300 |
GM Group |
10,2 |
9,7 |
124 398 |
119 372 |
+ 4,2 |
Opel/Vauxhall |
8,8 |
8,4 |
107 015 |
103 000 |
+ 3,9 |
Chevrolet |
1,0 |
0,9 |
12 172 |
10 736 |
+ 13,4 |
Saab |
0,4 |
0,4 |
4 897 |
5 406 |
- 9,4 |
GM (US) |
0,0 |
0,0 |
314 |
230 |
+ 36,5 |
FIAT Group |
7,2 |
8,9 |
88 379 |
109 500 |
- 19,3 |
Fiat |
5,3 |
6,5 |
64 740 |
80 234 |
- 19,3 |
Lancia |
0,9 |
1,0 |
11 566 |
12 728 |
- 9,1 |
Alfa Romeo |
1,0 |
1,3 |
11 730 |
16 270 |
- 27,9 |
Ferrari i Maserati |
0,0 |
0,0 |
343 |
268 |
+ 28,0 |
Toyota i Lexus |
5,9 |
6,0 |
72 685 |
73 601 |
- 1,2 |
DaimlerChrysler |
5,7 |
5,9 |
69 680 |
73 146 |
- 4,7 |
Mercedes-Benz |
4,3 |
4,7 |
52 240 |
57 633 |
- 9,4 |
Smart |
0,9 |
0,7 |
10 500 |
8 058 |
+ 30,3 |
Chrysler |
0,6 |
0,6 |
6 940 |
7 454 |
- 6,9 |
BMW Group |
4,4 |
4,3 |
53 831 |
52 725 |
+ 2,1 |
BMW |
3,6 |
3,4 |
44 095 |
42 444 |
+ 3,9 |
Mini |
0,8 |
0,8 |
9 736 |
10 281 |
- 5,3 |
Nissan |
2,0 |
2,5 |
25 022 |
30 755 |
- 18,6 |
Hyundai |
1,9 |
2,0 |
22 852 |
24 418 |
- 6,4 |
Mazda |
1,8 |
1,8 |
21 455 |
22 061 |
- 2,7 |
Honda |
1,6 |
1,5 |
19 753 |
18 137 |
+ 8,9 |
Suzuki |
1,1 |
1,3 |
14 003 |
15 445 |
- 9,3 |
Kia |
1,3 |
0,8 |
15 940 |
10 211 |
+ 56,1 |
Mitsubishi |
0,9 |
0,8 |
10 470 |
9 573 |
+ 9,4 |
MG Rover Group |
0,7 |
0,8 |
8 301 |
9 876 |
- 15,9 |
Dane wg ACEA
ACEA to organizacja zrzeszająca 13 producentów samochodów z krajów Unii Europejskiej. Należą do niej: BMW AG, DAF Trucks NV, DaimlerChrysler AG, Fiat Auto SPA, Ford of Europe Inc., General Motors Europe AG, MAN Nutzfahrzeuge AG, Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, PSA Peugeot Citroen, Renault S.A., Scania AB, AB Volvo. W strukturach ACEA mają również swoją reprezentację poszczególne kraje członkowskie Unii Europejskiej.
ACEA reprezentuje interesy producentów aut w kontaktach z organami Unii Europejskiej. Bezpośrednio uczestniczy w procesie tworzenia prawa europejskiego. Przygotowuje także ekspertyzy dotyczące przemysłu motoryzacyjnego, które powstają na użytek podmiotów Unii Europejskiej, a także innych organizacji i przedsiębiorstw.