Lekkie samochody terenowe

Bartłomiej Bałdyga
Fot. BMW: Model X3
Fot. BMW: Model X3
Historia aut z napędem na cztery koła sięga początków XX wieku. Wtedy to poszukiwano samochodów, które radziły by sobie z częstym w tamtych czasach zjawiskiem, jakim było brak dróg.

 

Od początku trwały prace nad ulepszaniem układów napędowych, dzięki czemu skonstruowano wiele ciekawych i skutecznych rozwiązań. W tej chwili na rynku dostępna jest cała paleta aut 4x4. Od najmniejszych osobówek, poprzez lekko uterenowione do potężnych maszyn naszpikowanych najnowocześniejszą elektroniką.

Fot. Kia: Model Sorento
Fot. Kia: Model Sorento

Najtańszym autem 4x4 na polskim rynku jest od wielu lat Lada Niva za 39 tys. zł. Jest to auto leciwej konstrukcji za to bardzo dobrze radzi sobie w terenie. Aby zaprezentować pełen przegląd rynku aut 4x4 podzieliliśmy go na trzy kategorie. Dziś prezentujemy pierwszą z nich, czyli lekkie samochody terenowe typu SUV.

 

Należałoby zacząć od tego jak stworzono tą kategorię. Otóż, jak często bywa w naszych czasach nowy segment samochodów powstaje na wyraźne życzenie klientów poszukujących nowych wrażeń. Filozofia była prosta, wystarczyło obudować nadwozie kilkoma kilogramami listew, zderzaków i osłon oraz zamontować dodatkową skrzynkę rozdzielającą napęd na drugą oś. Wnętrze ma jak najbardziej przypominać samochód osobowy, nie wyłączając skórzanej tapicerki. Wkrótce okazało się, że priorytetem nie będą w tym przypadku zdolności pokonywania bezdroży, a raczej terenowy wygląd auta. Na przestrzeni kilku lat większość firm zdecydowała się na produkcje właśnie takich pseudoterenówek. I mimo początkowych obaw o brak zainteresowania, wzrost sprzedaży notują wszystkie firmy mające w ofercie takie właśnie auto.

 

Sam system napędu 4x4 bardzo często jest konstruowany w ścisłej współpracy z wyspecjalizowanymi firmami. Nieliczni producenci aut decydują się na opracowanie własnych układów. Na tak duży wydatek stać jedynie tych, którzy dysponują wieloletnim doświadczeniem w tej dziedzinie, zdobywanym przede wszystkim na sportowych arenach. Najprościej układy takie można podzielić na dwie kategorie. Pierwszą z nich jest napęd na przednią oś współpracujący ze sprzęgłem wielopłytkowym. Zadaniem takiego sprzęgła jest przeniesienie momentu napędowego na tylną oś w momencie wykrycia poślizgu przednich kuł. Zalety to prosta konstrukcja i ograniczenie zużycia paliwa. Do wad należy zaliczyć opóźnienie, z jakim sprzęgło reaguje na utratę przyczepności, a co za tym idzie nie zawsze skuteczne działanie. Drugi

Fot. Hyundai: Model Tucson
Fot. Hyundai: Model Tucson

stosowany w SUV-ach układ opiera się na podobnej zasadzie działania, z tym że istnieje możliwość włączenia trybu permanentnej pracy u zblokowanym układzie 4x4. W najnowocześniejszych układach o rozdziale napędu między przednią a tylną osią decyduje komputer. Wpływają do niego sygnały od kilku różnych czujników i to od nich zależy które z kół w danej chwili dostanie najwięcej mocy.  

 

Azjatycka potęga

     

Przegląd otwiera najtańszy SUV na rynku, a jest nim Hyundai Tucson za 77 900 zł. Koreańska firma zdecydowała się na bardzo ciekawy zabieg. Zaproponowała klientom Tucsona w wersji Comfort, który wygląda na terenówkę, w rzeczywistości posiada napęd tylko na jedną oś. Oto cały sekret niskiej ceny. Inne wersje Tucsona są droższe od 10 tys. zł wzwyż, ale za to mogą się pochwalić układem 4x4. W sprzedaży znalazły się dwie jednostki napędowe 2.0 141 KM i 2.0 CRDi 140 KM.

 

Za 84 900 zł możemy kupić Mitsubishi Outlandera. Dostępnego w tej chwili w dwóch wersjach silnikowych 2,0 l/ 136 KM i 2,0 l Turbo/ 202 KM. Podstawowa wersja posiada najprostszy z możliwych układ przeniesienia napędu za pośrednictwem sprzęgła przekazującego siłę na tylną oś po wykryciu poślizgu przednich kół.

 

Kolejnym autem na liście jest Nissan X-trail. Sprzedawany jest z napędem na jedną, lub dwie osie. Do wyboru są trzy jednostki napędowe: dwa benzyniaki 2.0 140 KM i 2.5 165 KM oraz Diesel 2.2 DdCi 136 KM. Nissan korzysta z własnego systemu przeniesienia napędu nazwanego

Fot. Kia: Model Sportage
Fot. Kia: Model Sportage

All-Mode. Umożliwia on pracę w trybie stałego napędu 4x4 włączanego za pomocą przycisku. Cena od 85 500 zł.

 

Za 86 400 zł można kupić kolejne koreańskie auto. Obecna generacja Sportage jest już drugą dostępną na rynku. Do napędu można wybrać jeden z dwóch silników 2.0 142 KM lub 2.0 CRDi 140 KM. Napęd sterowany jest elektronicznie z możliwością zablokowania w układzie 4x4.

 

Ponad 10 tys. zł drożej kosztują w tej chwili dwaj japońscy rywale. Honda CR-V 96 400 zł i nowa Toyota RAV4 96 500 zł. To sprawdzone auta z dość dużą renomą na rynku. Napęd Hondy przenoszony jest za pomocą

Fot. Honda: Model CR-V
Fot. Honda: Model CR-V

sprzęgła bez blokady centralnego mechanizmu. Toyota jest w tej chwili najnowocześniejszym małym autkiem terenowym. Trzy silniki w tym dwa diesle mogą pracować pod maską Ravki. Napęd jest dziełem inżynierów Toyoty i odznacza się technicznym wyrafinowaniem. W zasadzie kierowca nie ma żadnego wpływu na jego działanie, cały czas realizacją napędu steruje komputer.

 

Jednym z najdroższych wśród konkurencji okazał się najnowszy produkt koreańskiego Chevroleta. Captiva

Fot. Zdzisław Podbielski: Chevrolet Captiva
Fot. Zdzisław Podbielski: Chevrolet Captiva

kosztuje aż 117 900 zł. Nowoczesny napęd wspomagany elektronicznie dzielnie radzi sobie z niewielkim błotem czy wodą, ale o ostrzejszej jeździe w terenie i w tym przypadku nie może być mowy. Pod maską Captivy może pracować najnowszy silnik Chevroleta 2.0 D 150 KM lub znany już benzyniak 2.4 136 KM  

 

Firma Hyundai zdecydowała się na dwa auta w tym segmencie. Drugim z nich jest Santa Fe, bardzo ładne i

Fot. BMW: Model X3
Fot. BMW: Model X3

eleganckie. W tej chwili dostępne jedynie z silnikiem 2.2 CRDI w cenie od 134 900 zł.

 

W najdroższej dwójce znalazły się Subaru Forester i BMW X3. Oba kosztują grubo ponad 100 tys. zł. Trzeba jednak przyznać, że odróżniają się od konkurentów zarówno jakością wykonania, jak i zestrojeniem zawieszeń. W Subaru napęd jest montowany w każdym modelu. Jakość i precyzja wykonania nie budzi więc najmniejszych zastrzeżeń. BMW X3 jest młodszym bratem bardziej znanej X5. Gama silnikowa, jak przystało na BMW, jest bardzo szeroka od 150 do 286 KM. Z taką mocą może się równać jedynie Forester 2.5 T 230 KM za 136 000 zł.

 

Jak widać w segmencie SUV mamy bardzo duży wybór ciekawych samochodów, ale większość z nich pochodzi z dalekiej Azji.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty