Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Letnie opony nadal dozwolone na śniegu. Czy to się zmieni? Znamy stanowisko ministerstwa

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Pixabay.com W nawiązaniu do wypowiedzi rzecznika Ministerstwa Infrastruktury Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego potwierdza – w ministerstwie nie trwają żadne prace legislacyjne, które pomogłyby zmniejszyć ilość wypadków i stłuczek w czasie jesiennej słoty i zimy. - Brak wymogu opon całorocznych lub zimowych w Polsce to istotne uchybienie w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa na drogach w naszym nieprzewidywalnym klimacie - komentuje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego.

– Niestety dla nas kierowców temat obowiązkowego używania opon zimowych, w tym całorocznych, całkowicie stoi. Tak, jak wszyscy ci z nas, którzy stali w korkach spowodowanych tarasującymi drogę fanami letnich opon w czasie niedawnych opadów śniegu. Tłumaczenie przez niektórych ekspertów braku odpowiednich przepisów niskimi zarobkami w Polsce jest tak absurdalne, że aż ciężko to komentować. Oczywiście posiadanie samochodu mniej lub bardziej kosztuje. Ironizując można powiedzieć, że najtaniej będzie więc jeździć bez opon i bez paliwa. Nie znam niestety samochodu, który tak da radę. Jeśli ktoś nie chce kupować zimowego kompletu opon, ale czuć się w miarę bezpiecznie na drodze – niech używa opon całorocznych z homologacją zimową. Na pewno wyniesie to taniej niż likwidacja szkody w pojeździe po wypadku lub stłuczce na letnich oponach w środku zimy – komentuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Fot. PZPO Wprowadzenie obowiązku można rozłożyć na kilka lat z wyprzedzeniem – żeby każdy się przygotował i kupił odpowiednie opony, kiedy i tak będzie musiał je wymienić. – Mówienie, że jesteśmy są zbyt biedni by mieć odpowiednie opony na zimę to chyba jednak obraza zarówno polskich kierowców, jak i mieszkańców biedniejszych krajów. Aż 17 z 29 europejskich państw, gdzie takie opony są obowiązkowe, ma mniejsze PKB niż Polska i mniejsze zarobki obywateli. Nie róbmy sami z siebie najbiedniejszego narodu Europy – bo to nie pasuje ani do naszej historii, ani do naszego aktualnego poziomu rozwoju gospodarczego – dodaje Sarnecki.

W 29 europejskich krajach, w których wprowadzono wymóg jazdy na oponach zimowych lub całorocznych, przepisy precyzują okres lub warunki obowiązywania takich przepisów. W większości są to konkretne daty kalendarzowe – takie regulacje są aż w 16 krajach. Jedynie 2 kraje mają ten obowiązek określony warunkami na drodze. Określenie dat wymogu jest w tym przypadku najlepszym rozwiązaniem – to jasny i precyzyjny przepis, nie pozostawiający żadnych wątpliwości.

Jazda zimą na oponach zimowych lub całorocznych z homologacją zimową to aż o 46% mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia wypadku drogowego w porównaniu z jazdą na oponach letnich– takie są wnioski ze studium Komisji Europejskiej wybranych aspektów korzystania z opon związanych z bezpieczeństwem1. Ten raport udowodnił także, że w krajach, gdzie obowiązuje wymóg opon z homologacją zimową liczba śmiertelnych wypadków zmniejszyła się średnio o 3% – a są kraje, które odnotowały spadek liczby wypadków w okresie zimowym nawet o 20%. We wszystkich krajach, które mają obowiązek jazdy na oponach zimowych, rozumie się przez to także opony całoroczne z homologacją zimową (symbol płatka śniegu na tle góry).

Wymóg opon zimowych w Europie:

Regulacja

Kraj

Obowiązek kalendarzowy

(określony różnymi datami)

Bułgaria, Czechy, Słowenia, Litwa, Łotwa, Estonia Szwecja, Finlandia
Białoruś, Rosja, Norwegia, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Mołdawia, Macedonia, Turcja

Obowiązek zależny od tylko od warunków pogodowych

Niemcy, Luxemburg

Obowiązek mieszany kalendarzowo-pogodowy

Austria, Chorwacja, Rumunia, Słowacja

Obowiązek nakładany znakami

Hiszpania, Francja, Włochy

Obowiązek na kierowcy dostosowania auta do zimy i konsekwencje finansowe spowodowania wypadku na letnich oponach

Szwajcaria, Liechtenstein

Polska jest jedynym krajem w Europie z takim klimatem, gdzie przepisy nie przewidują wymogu jazdy na oponach zimowych lub całorocznych w warunkach jesienno-zimowych.

Z badań potwierdzonych obserwacjami warsztatowymi wynika, że aż 1/3 – czyli około 6 milionów kierowców – jeździ zimą na oponach letnich1. Wskazuje to, że powinny istnieć jasne przepisy – określające od którego dnia w takie opony należy wyposażyć samochód. W naszym kraju mamy najwięcej w Unii Europejskiej ofiar na drogach. Co roku od kilkudziesięciu lat na polskich drogach ginie ponad 3000 osób i dochodzi do niemal pół miliona wypadków oraz kolizji drogowych. Za te dane wszyscy płacimy rachunki rosnącymi stawkami ubezpieczeniowymi. Roczne koszty wypadków, uwzględniające m.in. koszty leczenia, odszkodowań, pogrzebów, zniszczonej infrastruktury czy napraw blacharskich to rekordowe 50 mld złotych. Dlaczego nasz kraj robi tak mało byśmy tych pieniędzy tracili mniej jako społeczeństwo?

1 Komisja Europejska, Study on some safety-related aspects of tyre use, https://ec.europa.eu/transport/road_safety/sites/roadsafety/files/pdf/vehicles/study_tyres_2014.pdf

Zobacz także: Nissan Qashqai w nowej odsłonie

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Monika (gość)

    Cześć :) Jestem młodą, wyzwoloną Kobietą, która lubi miło spędzać czas :) Jeśli jesteś Mężczyzną z zasadami, który ceni dyskrecję miło mi będzie Ciebie poznać:) Zależy mi, by nasze spotkanie przebiegło z wyjątkowej, magicznej wręcz atmosferze, dlatego kultura osobista jest istotną sprawą:) Zainteresowany? Napisz do mnie tutaj : http://milepanie.pl/monia69

  • Bazyl (gość)

    W tym kraju niedługo bęDziemy żyli samymi nakazami a może by tak na buty założyć opony zimowe.

  • Polak (gość)

    I bardzo dobrze ze nie ma nakazu, snieg spadnie na 2 dni w ciagu zimy a na pozostalych dniach wystarczy dostosowac predkosc. Ktos kto uzywa auta zawodowo to raczej sam zmienia na zimowe. Skoro tak przemysl oponiarski narzeka to moze powinni rozdac opony a nie jeczec ze nie maja hajcu ze sprzedazy nowych... A ten co wypisuje takie artykuly powinien uzywac gumy przy bzykaniu swojej brzydkiej zony, zeby siennie rozmnozyc.

  • Janusz (gość)

    mam w garażu komplet opon zimowych na felgach, ale od trzech lat ich nie zakładałem. także w tym roku. Zimą jeżdżę tylko po dużym mieście i na oblodzonej jezdni nie ma różnicy, czy masz opony letnie czy zimowe. Przy jednych i drugich można wpaść w poślizg, jeśli jedziesz nieuważnie. Jedyną różnicę widać na śniegu i błocie pośniegowym. I w tym roku rzeczywiście przez dwa tygodnie ograniczyłem wyjazdy z garażu, lub jechałem bardzo ostrożnie. Szczególnie wyjazd z zaspy śniegowej na parkingu przysparzał sporo trudności. Gdyby śnieg utrzymywał się dłużej, pewnie w końcu przełożyłbym te opony, bo już zaczęło mnie denerwować, szczególnie parkowanie na zaśnieżonych bocznych uliczkach. A tak pewnie przed przyszłą zimą kupię opony całoroczne, bo te letnie są już na wykończeniu, a zimowe mają 10 lat, więc też już będą nie do użycia.

  • Wolf (gość)

    Jazda na letnich to głupota, ale wolny wybór. Do czasu pierwszej stłuczki kiedy ubezpieczyciel nie wypłaci odszkodowania za rażące zaniedbanie.

  • Rys (gość)

    Opony zimowe w Skandynawii mają kolce. W Polsce takie opony są zabronione. Wprowadzacie ludzi w błąd.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości