Lexus, luksusowa marka wielkoseryjna (segment premium) należąca do koncernu Toyota sukcesywnie odmładza gamę
modelową. Po limuzynie klasy wyższej GS do polskich salonów wjechał sedan IS reprezentujący klasę wyższą średnią. W Europie jest najchętniej kupowanym modelem tego producenta. Wytwarzany w Japonii pojazd na polskim rynku ma kilku konkurentów: Audi A4, BMW serii 3, Mercedesy C klasy i CLA, Infiniti G i Q oraz Volvo S60.
Lexus IS trzeciej generacji debiutował w styczniu tego roku na wystawie w Detroit, w marcu pokazano go w Genewie, w polskich salonach zawitał w czerwcu. Samochód oferowany jest u nas na razie w jednej wersji nadwoziowej, w odmianie 250 z benzynowym silnikiem V6 oraz hybrydowej 300h, która już opisywaliśmy na tych łamach. Na wybranych rynkach np. w USA w ofercie jest też odmiana z napędem AWD.
Jeśli chodzi o design, to można stwierdzić, iż Lexusowi znudziły się kompromisy. Trzecie wcielenie IS-a ma wyjątkowo odważną stylizację i jak nigdy wcześniej nastawione jest na sport.**Współczynnik oporu aerodynamicznego nadwozia wynosi zaledwie 0,28. Dominującym elementem designerskim jest przetłoczenie biegnące od linii progów do kloszy tylnych lamp. Auto „uśmiecha się” dużym grillem, zgodnym z nowym wzornictwem japońskiej marki. Z nadwoziem inspirowanym sportowym modelem LF-LC nowy IS jest dłuższy od poprzednika o 8 cm , o 1 cm szerszy i o 0,5 cm od niego wyższy. Co ważniejsze, powiększono w nim rozstaw osi o 7 cm do wartości 2,8 metra, dzięki czemu zwiększyła się przestrzeń na nogi pasażerów zajmujących tylną kanapę. Mimo większych wymiarów zewnętrznych, ilość miejsca w
kabinie jest umiarkowana jak na tę klasę pojazdów.
Lexus IS został zaprojektowany na „sportowo”. Siedzi się w nim nisko, podobnie jak w autach typu coupe czy roadster. Wyprofilowane fotele są wygodne i mają szeroki zakres regulacji (wszystko odbywa się elektrycznie). Zastrzeżenie można mieć do trochę przykrótkich siedzisk, także wsiadanie do samochodu wymaga pewnej akrobacji, szczególnie w przypadku osób wyższych.
Projektując kokpit Lexusa IS designerzy inspirowali się modelem LF-A, sportową perełką japońskiego producenta (produkcję limitowanej serii 500 sztuk superauta zakończono w zeszłym roku). Gruba, świetnie leżącą w dłoniach kierownica, rozbudowana konsola środkowa, czytelne zegary i anatomicznie wyprofilowane fotele sprawiają, że poczujemy się w nim klimat auta sportowego.
Bagażnik wreszcie nie odbiega pod względem wielkości od tego, co oferuje konkurencja, w wersji 250 oferuje 480 litrów pojemności.
Także w przypadku napędu Lexus nie poszedł na kompromisy. Podczas gdy wiele europejskich marek premium oferuje w standardzie silniki 4-cylindrowe o relatywnie niedużej pojemności, to już w najtańszym wariancie Lexusa IS pracuje sześć
cylindrów (w układzie widlastym). 2,5-litrowy, wolnossący silnik przyjemnie mruczy i z łatwością wchodzi na obroty, jest przy tym elastyczny. Generuje przyzwoite 207 koni mechanicznych, co pozwala osiągnąć setkę w 8,1 sekundy. Automatyczna 6-stopniowa skrzynia pracuje płynnie, bez niepożądanych szarpnięć. Można również pobawić się łopatkami przy kierownicy i samemu decydować, na którym biegu chce się jechać. Klasyczna, ręczna skrzynia nie jest oferowana w tym modelu. Japończycy uznali - zresztą słusznie - że nie ma nic wygodniejszego w codziennym użytkowaniu samochodu niż przekładania automatyczna.
Na konsoli środkowej, po raz pierwszy w tym modelu, znalazło się pokrętło do wyboru trybów jazdy Drive Mode Select, zmieniające charakterystykę pracy zawieszenia i skrzyni biegów. Kierowca może dokonać wyboru pomiędzy nastawami Eco, Normal i Sport. Napęd tradycyjnie, jak w autach sportowych, trafia na oś tylną. Trzeba pochwalić własności jezdne auta, jak na wariant podstawowy IS 250 prowadzi się precyzyjnie i dobrze trzyma zakrętów. Zawieszenie (z przodu wahacze podwójne, z tyłu konstrukcja wielowahaczowa) skutecznie niweluje nierówności na drogach.
Ceny Lexusa IS 250 w bazowej wersji Elite zaczynają się od 134 900 zł, najdroższe warianty F Sport oraz Prestige kosztują co najmniej 204 100 zł.
Wybrane dane techniczne Lexusa IS i konkurentów:
Marka/model | Lexus IS 250 Elite | Mercedes C 250 7G-Tronic | Volvo S60 T5 Base Powershift |
Cena (zł) | 134900 | 164500 | 140900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | sedan / 4 | sedan / 4 | sedan / 4 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość x szerokość x wysokość | 4665 x 2027 x 1430 | 4591 x 2009 x 1447 | 4635 x 2097 x 1484 |
Rozstaw kół: przód/tył | 1535 / 1550 | 1549 / 1552 | 1588 / 1585 |
Rozstaw osi | 2800 | 2760 | 2776 |
Masa własna | 1555 | 1430 | 1447 |
Pojemność bagażnika (l) | 480 | 475 | 380 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 66 | 59 | 70 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 2499 | 1796 | 1999 |
Liczba cylindrów | 6 | 4 | 4 |
Napędzana oś | tylna | tylna | przednia |
Skrzynia biegów: | |||
typ/liczba przełożeń | automatyczna / 6 | automatyczna / 7 | automatyczna / 6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 207 / 6400 | 204 / 5500 | 240 / 5500 |
Moment obrotowy (Nm) | 250 | 310 | 320 |
przy obr./min | 4800 | 2000-4300 | 1800-5000 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 8,1 | 7,2 | 7,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 225 | 240 | 230 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 8,6 | 6,4 | 7,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 199 | 150 | 184 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?