Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lexus RC F. Sportowiec w smokingu

Ryszard M. Perczak
Lexus RC FJeszcze kilka lat temu marka Lexus była kojarzona przede wszystkim z dystyngowanymi limuzynami. W ostatniej dekadzie gama samochodów tej marki wzbogaciła się o kilka modeli, które od razu stały się konkurencją dla aut tradycyjnie uważanych za sportowe. Tak jest właśnie w przypadku RC F, najbardziej ekstremalnej odmiany Lexusa RC.Fot. Marek Perczak
Lexus RC FJeszcze kilka lat temu marka Lexus była kojarzona przede wszystkim z dystyngowanymi limuzynami. W ostatniej dekadzie gama samochodów tej marki wzbogaciła się o kilka modeli, które od razu stały się konkurencją dla aut tradycyjnie uważanych za sportowe. Tak jest właśnie w przypadku RC F, najbardziej ekstremalnej odmiany Lexusa RC.Fot. Marek Perczak
Jeszcze kilka lat temu marka Lexus była kojarzona przede wszystkim z dystyngowanymi limuzynami. W ostatniej dekadzie gama samochodów tej marki wzbogaciła się o kilka modeli, które od razu stały się konkurencją dla aut tradycyjnie uważanych za sportowe. Tak jest właśnie w przypadku RC F, najbardziej ekstremalnej odmiany Lexusa RC.

Lexus RC F<br><br>Jeszcze kilka lat temu marka Lexus była kojarzona przede wszystkim z dystyngowanymi limuzynami. W ostatniej dekadzie gama samochodów tej marki wzbogaciła się o kilka modeli, które od razu stały się konkurencją dla aut tradycyjnie uważanych za sportowe. Tak jest właśnie w przypadku RC F, najbardziej ekstremalnej odmiany Lexusa RC.<br><br>Fot. Marek PerczakZawsze gotowy

Ten samochód najpierw zwraca na siebie uwagę wyglądem. Jego sylwetka jest klasycznym coupe. Szczególnie przednia część nie pozostawia złudzeń co do jego możliwości. Ostry, zdecydowany design nie ma na szczęście w sobie nic z pretensjonalności. Wprost przeciwnie, jest spójny i konsekwentny. Dzięki paru detalom, jak otwory w przednim zderzaku, cztery końcówki układu wydechowego czy „skrzela” za przednimi kołami RC F nawet, jak stoi sprawia wrażenie gotowego do sprintu.

Jak w limuzynie

W kabinie jest już znacznie spokojniej, a nawet można zaryzykować stwierdzenie, nudno. Gdyby nie świetnie wyprofilowane fotele dla kierowcy i pasażera oraz metalowe pedały reszta mogłaby z powodzeniem stanowić kabinę luksusowej limuzyny klasy średniej. Elegancko, bez tandetnych zdobników. Kilka dyskretnych zdobień z matowego aluminium, elegancki zegarek na konsoli centralnej, ot niby nic, a jednak przyjemnie.

Lexus RC F<br><br>Jeszcze kilka lat temu marka Lexus była kojarzona przede wszystkim z dystyngowanymi limuzynami. W ostatniej dekadzie gama samochodów tej marki wzbogaciła się o kilka modeli, które od razu stały się konkurencją dla aut tradycyjnie uważanych za sportowe. Tak jest właśnie w przypadku RC F, najbardziej ekstremalnej odmiany Lexusa RC.<br><br>Fot. Marek PerczakBardzo dobre materiały wykończeniowe oraz wysoka jakość montażu to w przypadku Lexusa coś zupełnie naturalnego. Uporządkowany kokpit pozwala kierowcy bez trudu trafiać do niezbędnych przyrządów. Świetnie leżąca w dłoniach kierownica, a wokół logicznie i ergonomicznie. Jedynie gładzik (touch pad) do obsługi różnych funkcji na ekranie jest zbyt czuły i wybieranie nim np. celu w nawigacji wymaga skupienia. W czasie jazdy odradzamy jego dotykanie przez kierującego albo oddanie go do dyspozycji pasażera. Konkurenci, np. Audi mają to lepiej rozwiązane poprzez pokrętło MMI.

Silnik bez turbo

Pozbawiony turbosprężarki motor napędzający RC F ma 8 cylindrów ustawionych w układzie V. Tuż po wciśnięciu guzika Start/Stop najpierw usłyszymy donośny grzmot, ale już chwilę później wszystko cichnie. Praca 8-cylindrowej jednostki szybko się wyrównuje i spod maski dochodzi jedynie, ledwo słyszalny w kabinie nieco donośniejszy szum. Także podczas manewrów na parkingu RC F nie wydaje żadnych niecywilizowanych odgłosów. Mało tego, również podczas jazdy w trybie Normal, np. w ruchu miejskim dopóki go nie ujrzymy, to po odgłosie pracy widlastej ósemki nie rozpoznamy w tym modelu rasowego wozu sportowego.

Lexus RC F<br><br>Jeszcze kilka lat temu marka Lexus była kojarzona przede wszystkim z dystyngowanymi limuzynami. W ostatniej dekadzie gama samochodów tej marki wzbogaciła się o kilka modeli, które od razu stały się konkurencją dla aut tradycyjnie uważanych za sportowe. Tak jest właśnie w przypadku RC F, najbardziej ekstremalnej odmiany Lexusa RC.<br><br>Fot. Marek PerczakJednak przejście z tego trybu choćby na Sport działa na kilka podzespołów, jak ostroga na konia. Silnik zaczyna bardziej zdecydowanie dawać o sobie znać. Na tablicy ze wskaźnikami rodzaj zegara i kolor podświetlenia. Jeszcze efektowniej to wygląda przy trybie Sport+.

Kultura zachowania się Lexusa RC F nie tylko podczas jazdy na wprost, ale również podczas szybkiego pokonywania zakrętów nie budzi zastrzeżeń. Biegi zmieniają się bezszelestnie. Za to podczas zwalniania z układu wydechowego dochodzą odgłosy pięknej „przegazówki”, czemu towarzyszą delikatne, ale jakże przyjemne szarpnięcia.

Jak sportowiec w smokingu

Lexus RC F to dżentelmen w każdym calu. Efektownie wygląda, nienagannie się zachowuje, ale jednocześnie potrafi przykładnie upokorzyć tych, którzy go nie doceniają. Nie szpanuje zgranymi chwytami, jak tandetne ozdóbki czy niepohamowany ryk silnika, gdyż ma klasę. Kiedy trzeba dystyngowanie sunie do przodu, ale potrafi także z rykiem rwać przed siebie.

 

 

Wybrane dane techniczne [b]Lexusa RC F i konkurentów:[/b]

Marka/model

Lexus RC F

BMW M4 Coupe

Mercedes E500 Coupe

Cena (zł)

383 400

365 300

349 500

typ nadwozia/liczba drzwi

Coupe/2d

Coupe/2d

Coupe/2d

liczba miejsc

4

44

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4705/1845/1390

4671/1870/1383 

4703/1786/1397  

rozstaw osi (mm)

2730

2812

2760

masa własna (kg)

1860

1590

1815

pojemność bagażnika (l)

374

445

450

pojemność zbiornika paliwa (l)

66

60

68
Układ napędowy

rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

typ silnika

Benzynowy, wolnossący

Benzynowy, turbodoładowany

Benzynowy, turbodoładowany

pojemność (cm3)

4969

2979

4663

liczba cylindrów

868

napędzana oś

tylna

tylna

tylna

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

automatyczna/8

manualna/6

automatyczna/7

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

477/7100

431/5500-7300

408/5000–5750

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

530/4800-5600

550/1850-5500

600/1600–4750

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

4,5

4,3

4,8

Prędkość maks. (km/h)

270

250

250

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

10,8

8,8

8,9

Średnia emisja CO2 (g/km)

252

204

207

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty