Liczba fotoradarów z roku na rok coraz większa? Mamy nowe dane!

Mariusz Michalak
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Zagęszczenie fotoradarów na polskich drogach zmienia się wraz z biegiem lat. W poszczególnych lokalizacjach pojawiają się nowe urządzenia, a z kolei z innych znikają te stare, dobrze znane kierowcom. Co ma na to wpływ? Jak zmieniała się liczba fotoradarów na polskich drogach na przestrzeni ostatnich czterech lat? Eksperci z Yanosika sprawdzają.

Co decyduje o danej lokalizacji fotoradaru?

Lokalizacje instalacji fotoradarów są wyznaczane w miejscach, w których ze względów bezpieczeństwa należy wprowadzić ograniczenie prędkości w danym punkcie. Obszary te wybiera się na podstawie metodologii opracowanej przez ekspertów z Politechniki Gdańskiej oraz Krakowskiej. Metodologia określa m.in. poziom zagrożenia wypadkami z uwzględnieniem aspektów infrastrukturalnych i technicznych.

Według informacji CANARD – Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w procedurze kwalifikacji miejsc, które mają zostać objęte nadzorem uczestniczy mnóstwo podmiotów, które są odpowiedzialne za jakość dróg oraz bezpieczeństwo ruchu. Zalicza się do nich GITD – Główny Inspektorat Transportu Drogowego, policja, samorządy lokalne oraz zarządcy dróg, którzy zgłaszają swoje analizy lub obserwacje względem występowania niebezpiecznych zachowań uczestników ruchu drogowego.

Stacjonarne urządzenia rejestrujące lub ich obudowy są instalowane lub usuwane przez zarządców dróg na wniosek Głównego Inspektora Transportu Drogowego albo z inicjatywy własnej, pod warunkiem posiadania zgody GITD. Reguluje to art. 20b ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz. U. Z 2018 r., poz 2068, z późn. zm.).

Jak wyglądają zachowania kierowców przed i za fotoradarem?

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

System Yanosik skupia średnio 2 mln aktywnych kierowców w miesiącu, co daje nam wiarygodną próbę badania. W analizie zachowań kierowców przed i za stacjonarnym punktem kontroli prędkości uwzględniliśmy wszystkie fotoradary w Polsce. A jako miernik zachowań kierowców przyjęliśmy zmianę średniej prędkości w okolicach fotoradarów. W ten sposób sprawdziliśmy czy kierowcy redukują swoją prędkość, a jeśli tak to o ile km/h – komentuje Magda Zglińska, Yanosik. – Taka analiza pokazała nam ciekawą tendencję: znaczna większość kierowców, bo ponad 80 proc., przy miernikach prędkości jeździ wolniej niż obowiązujące na danym odcinku ograniczenia – dodaje

Kierowcy w odległości od 800 m do 650 m przed fotoradarem jadą nieco szybciej – maksymalnie o 2 km/h od aktualnego ograniczenia prędkości. Z kolei w okolicach 500 m przed stacjonarnym punktem pomiaru, prędkość zaczyna ona spadać poniżej obowiązującego limitu, nawet do 30 km/h.

Liczba fotoradarów na przestrzeni lat

Na podstawie wewnętrznych danych Yanosik prześledziliśmy liczbę fotoradarów, które znajdowały się na polskich drogach w latach od 2018 roku do 2021 i przygotowaliśmy zestawienie porównujące ich rozmieszczenie z podziałem na województwa. Oczywiście musimy mieć świadomość, że liczby te maleją lub rosną,w zależności od działań podejmowanych przez GITD. W niektórych województwach liczba fotoradarów mogła zmaleć na przestrzeni lat, a w innych z kolei wzrosnąć – mówi Julia Langa, Yanosik.

Zobacz także: Nissan Qashqai trzeciej generacji

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty