Likwidacja szkody z OC. Jakie części do naprawy?

Regina Skibińska
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum
Do naprawy po wypadku powinny być używane albo części oryginalne albo części równoważne z oryginalnymi, choć od tej reguły są wyjątki.
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum

Kierowcy likwidujący szkodę z OC sprawcy miewają problemy z wyceną części zamiennych. Towarzystwa czasem ustalają wysokość odszkodowania według cen części nieoryginalnych, niepochodzących bezpośrednio od producenta pojazdu, także w sytuacji, gdy uszkodzone zostały części od producenta i trzeba wymienić je na nowe. Dla właściciela auta jest to niekorzystne, gdyż wartość samochodu w takim przypadku zdecydowanie spada po naprawie, nie mówiąc już o tym, że naprawa przy użyciu takich części pogarsza stan samochodu.

W sprawie części zamiennych wypowiadał się Sąd Najwyższy, a także Komisja Nadzoru Finansowego umieściła tę kwestię w wytycznych w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych wyjaśniając, jak należy postępować w takich przypadkach.

Ubezpieczyciele nie mogą automatycznie stosować części nieoryginalnych tylko dlatego, że są one tańsze i znajdują się w obrocie, a ich stosowanie tego rodzaju części wynika wyłącznie z przyjętych modeli „optymalizacji” likwidacji szkód z komunikacyjnego ubezpieczenia OC.

Co do zasady do naprawy po wypadku powinny być używane albo części oryginalne albo „części równoważne z oryginalnymi” (czyli tzw. części Q), przy czym te drugie powinny posiadać zaświadczenie, że zostały wyprodukowane zgodnie ze specyfikacjami i standardami produkcyjnymi, które pochodzi od producenta części oryginalnych dostarczanych producentowi pojazdu.

Są jednak sytuacje, gdy ubezpieczyciel musi pokryć koszty naprawy przy użyciu części oryginalnych. Nie może on mianowicie żądać naprawy z użyciem zamienników wtedy, gdy samochód jest na gwarancji producenta i w okresie gwarancji był serwisowany w oparciu o części oryginalne bezpośrednio pochodzące od producenta.

Stosowanie części alternatywnych dopuszczalne jest wtedy, gdy uzasadnia je wiek i stopień eksploatacji auta, np. trudno piętnastoletni samochód naprawiać przy użyciu części oryginalnych na koszt ubezpieczyciela. Wydatki służące do naprawy pojazdu powinny być celowe i ekonomicznie uzasadnione. W przypadku części przed uszkodzeniem maksymalnie wyeksploatowanych oraz części o prostej konstrukcji można do naprawy wykorzystać części „o porównywalnej jakości” czyli tzw. części PC/PT.  Ciężar udowodnienia, że taka sytuacja  ma miejsce, obciąża ubezpieczyciela.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty