Wszystko
o samochodach

Przepisy / Warto wiedzieć

Likwidacja szkody z OC. Jakie części do naprawy?

Data publikacji: Autor: Regina Skibińska

Fot. Archiwum Do naprawy po wypadku powinny być używane albo części oryginalne albo części równoważne z oryginalnymi, choć od tej reguły są wyjątki.

Fot. Archiwum Kierowcy likwidujący szkodę z OC sprawcy miewają problemy z wyceną części zamiennych. Towarzystwa czasem ustalają wysokość odszkodowania według cen części nieoryginalnych, niepochodzących bezpośrednio od producenta pojazdu, także w sytuacji, gdy uszkodzone zostały części od producenta i trzeba wymienić je na nowe. Dla właściciela auta jest to niekorzystne, gdyż wartość samochodu w takim przypadku zdecydowanie spada po naprawie, nie mówiąc już o tym, że naprawa przy użyciu takich części pogarsza stan samochodu.

W sprawie części zamiennych wypowiadał się Sąd Najwyższy, a także Komisja Nadzoru Finansowego umieściła tę kwestię w wytycznych w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych wyjaśniając, jak należy postępować w takich przypadkach.

Ubezpieczyciele nie mogą automatycznie stosować części nieoryginalnych tylko dlatego, że są one tańsze i znajdują się w obrocie, a ich stosowanie tego rodzaju części wynika wyłącznie z przyjętych modeli „optymalizacji” likwidacji szkód z komunikacyjnego ubezpieczenia OC.

Co do zasady do naprawy po wypadku powinny być używane albo części oryginalne albo „części równoważne z oryginalnymi” (czyli tzw. części Q), przy czym te drugie powinny posiadać zaświadczenie, że zostały wyprodukowane zgodnie ze specyfikacjami i standardami produkcyjnymi, które pochodzi od producenta części oryginalnych dostarczanych producentowi pojazdu.

Są jednak sytuacje, gdy ubezpieczyciel musi pokryć koszty naprawy przy użyciu części oryginalnych. Nie może on mianowicie żądać naprawy z użyciem zamienników wtedy, gdy samochód jest na gwarancji producenta i w okresie gwarancji był serwisowany w oparciu o części oryginalne bezpośrednio pochodzące od producenta.

Redakcja poleca:

W innych przypadkach ubezpieczyciel może uzgadniać właścicielem auta użycie części Q, ale nie może narzucać tego arbitralnie. Jeżeli poszkodowany naprawi samochód z wykorzystaniem części oryginalnych i przedstawi fakturę lub rachunek za naprawę, to może żądać zwrotu kosztów tych części. Generalnie części oryginalne należą się w każdej sytuacji, gdy poszkodowany ma szczególny interes i go udowodni, np. przy naprawie kolekcjonerskiego modelu pojazdu.

Stosowanie części alternatywnych dopuszczalne jest wtedy, gdy uzasadnia je wiek i stopień eksploatacji auta, np. trudno piętnastoletni samochód naprawiać przy użyciu części oryginalnych na koszt ubezpieczyciela. Wydatki służące do naprawy pojazdu powinny być celowe i ekonomicznie uzasadnione. W przypadku części przed uszkodzeniem maksymalnie wyeksploatowanych oraz części o prostej konstrukcji można do naprawy wykorzystać części „o porównywalnej jakości” czyli tzw. części PC/PT.  Ciężar udowodnienia, że taka sytuacja  ma miejsce, obciąża ubezpieczyciela.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Stefan (gość)

    Bzdury. Jeśli uszkodzeniu uległa oryginalna część to dlaczego mam się godzić aby montować zamiennik. Za ubezpieczenie OC płacę oryginalna gotówką a nie jej zamiennikiem.

  • Mikołaj (gość)

    Nie wiem, ale czasami zamienniki są na tym samym poziomie co części oryginalne, wiem to dzięki Koma Auto Serwis, gdzie ostatnio właśnie naprawiłem auto po szkodzie.

  • Gość (gość)

    Dla mnie orginał to orginał

  • Komentarz usunięty.
  • lux (gość)

    Na części z aso można liczyć jak ma się za dużo pieniędzy albo nowy samochód....Jak masz starszy model to podyktują ceny że niewiadomo czy sie śmiać czy płakac.Ja jeżdzę fiatem ulyse to za pompe zazyczyli sobie bez roboty tyle , że przez neta zamówiłem z delphie za prawie pół ceny. Trzeba umieć sobie radzić.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości