Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Na drogach

Limity prędkości do zmiany? Kierowcy nie przestrzegają ograniczeń

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Lucyna Nenow Obecnie, chociaż ruch na drogach zmalał, w wypadkach nadal giną ludzie. Główną przyczyną wypadków drogowych jest nadmierna prędkość – na bazie swoich doświadczeń przekazuje opinie Auxilia, firma oferująca pomoc prawną w przypadku najpoważniejszych wypadków komunikacyjnych. Przy przepełnionych szpitalach ograniczenie liczby ofiar wypadków drogowych jest dziś więcej niż zasadne. Jednym z proponowanych w tym celu rozwiązań jest ustanowienie limitów prędkości na drogach.

W 2019 r. na drogach śmierć poniosło łącznie 2 897 osób. To mniej więcej tyle, ile mieści się na płycie hali widowiskowo-sportowej Atlas Arena w Łodzi. Nie mamy dobrych wieści dla tych, którzy spodziewali się poprawy sytuacji na drogach w związku z trwającą akcją „Zostań w domu”. Niemniej eksperci proponują bezprecedensowe rozwiązanie.

Wypadki drogowe. Za statystykami kryją się ludzie

O ile bowiem w marcu sytuacja w kraju skutecznie zatrzymała wszystkich w domu, także kierowców, to nadal śmierć w wyniku wypadków drogowych poniosło 155 osób. W porównaniu do analogicznego okresu w 2019 r. wypadków drogowych było mniej o 31,55%, zabitych w ich wyniku - tylko o 17,99%. Jak wyjaśnić różnicę pomiędzy liczbą wypadków a liczbą zgonów?

„Trzeba brać pod uwagę czynnik ludzki. W tym szczególnym okresie na drogach jest mniej kontroli, co może skłaniać kierowców do większej brawury. Zwróćmy uwagę, że ruch na drogach znacznie zmalał, a pogoda jest coraz lepsza. W tych warunkach łatwo o większą prędkość. Być może właśnie w ten sposób część kierowców odreagowuje stres.” – opinie Auxilia S.A., firmy oferującej pomoc prawną w przypadku najpoważniejszych wypadków komunikacyjnych, przekazuje Kamila Barszczewska, V-ce Prezes Zarządu Spółki.

Limity prędkości. Cisza przed burzą?

Na początku kwietnia br. eksperci i naukowcy z takich instytucji jak m.in. Polska Akademia Nauk, Politechnika Krakowska, Politechnika Lubelska czy Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego wystosowało list otwarty do ministrów zdrowia i infrastruktury. Powołując się na ich opinie, skutecznym środkiem ograniczenia liczby ofiar wypadków drogowych jest rzeczywista redukcja prędkości.

Jak podkreślili w piśmie, w zależności od rodzaju drogi, nawet ponad 50% kierujących pojazdami nie przestrzega obowiązujących ograniczeń. Stąd ich postulat – ustalenie limitów prędkości, przynajmniej czasowe, na poszczególnych rodzajach dróg. W opinii ekspertów takie działanie ma na celu ograniczenie liczby osób, które będą wymagały pomocy służby zdrowia, co w dobie pandemii jest szczególnie zasadne.

Niemniej obecna wyjątkowa sytuacja kiedyś musi się skończyć. Z policyjnych obserwacji wynika, że na drogach robi się najniebezpieczniej w wakacje oraz wczesną jesienią – we wrześniu i październiku. Opinie Auxilia na ten temat są niepokojące. - „W tym roku ten okres może być szczególnie wypadkogenny. Można się spodziewać, że będziemy chcieli nadrobić czas spędzony przymusowo w domach i masowo wyruszymy na trasy” – obawia się Kamila Barszczewska, V-ce Prezes Zarządu AUXILIA S.A. Jeśli prognozy okażą się słuszne, po odszkodowania powypadkowe zgłosi się szereg osób. Zachowajmy na drogach szczególne bezpieczeństwo, jeżdżąc z przepisową prędkością.

Dane liczbowe nt. Auxilia pochodzą z „Raportu inicjującego” East Value Research (oprac. 28.10.2019)

Standardowe limity prędkości odnoszące się do motocykli i samochodów o masie dopuszczalnej całkowitej do 3,5 tony wynoszą w Polsce:

- na autostradzie – 140 km/h,
- na drodze ekspresowej dwujezdniowej – 120 km/h,
- na drodze ekspresowej jednojezdniowej – 100 km/h,
- na drodze dwujezdniowej dwukierunkowej, o dwóch pasach ruchu – 100 km/h,
- na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej – 90 km/h.

Redakcja poleca: Kodeks drogowy. Pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu

Wymienione limity to nie wszystkie ograniczenia. Poruszając się po terenie zabudowanym, musimy przestrzegać limitu prędkości 50 km/h, chyba że znaki stanowią inaczej. Ustawodawca dodatkowo podniósł dopuszczalną prędkość do 60 km/h, jeśli poruszamy się po terenie zabudowanym nocą, między godzinami 23.00 a 5.00.    

Wysokość mandatów i liczba punktów karnych za przekroczenie prędkości w Polsce:

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h - mandat w wysokości 50 zł
  • Od 11–20 km/h – mandat od 50 do 100 zł i 2 pkt karne
  • Od 21–30 km/h – mandat od 100 do 200 zł i 4 pkt karne
  • Od 31–40 km/h – mandat od 200 do 300 zł i 6 pkt karnych
  • Od 41–50 km/h – mandat od 300 do 400 zł i 8 pkt karnych
  • Od 51 km/h – mandat od 400 do 500 zł i 10 pkt karnych (Prawo jazdy zostanie zatrzymane na trzy miesiące kierowcom, którzy przekroczą dopuszczalną prędkość o ponad 50 km/h w ternie zabudowanym)

Zobacz także: Porsche Macan S. Test wzorcowego SUV-a z mocnym silnikiem

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Optymista (gość)

    Po co nam te drogi expresowe i autostrafy? Miały rozładować korki, przyspieszyć przemieszczanie i ograniczyć wypadki. Patrząc na propozycje wypisane w artykule proponuje ograniczmy prędkość do 20-30 km/h i pozbędziemy się wszystkich problemow. Pzdr

  • Polak (gość)

    Naukowcy i eksperci to tacy ze na kimś ambitnym się wybili bo byli cwani i na innych żerowali .

  • Komentarz usunięty.
  • Jankess (gość)

    1. Zabierać prawo jazdy po przekroczeniu prędkości o 20 km/h. 2. Mandaty procentowe od zarobków, wtedy równo zaboli biednego i bogatego. 3. Chyba najważniejsze to znaki drogowe na to brak mi słów, jak prowadzę auto to czasami nie wiem na co mam patrzeć drogą czy znaki.

  • dave (gość)

    nie limity do zmiany tylko wysokość mandatu. Dodać jedno zero do każdej kwoty i sprawa się bardzo szybko rozwiąże.

  • gosc (gość)

    bardzo dobrze może pisiorki dodadzą jeszcze jedno ++++ +0 do wysokości mandatow

  • W (gość)

    The King autoskup. Polecam. Rzetelna firma. Płacą gotówką. Dojazd do klienta. www.the-king.pl

  • Rebel (gość)

    Optymista - w Kanadzie mimo autostrad mających po 6 pasów (minimum) i odległości pomiędzy dużymi miastami liczonymi w setkach kilometrów (np. Toronto - Ottawa - 400 km), a nierzadko i tysiące... to limity max prędkości wynoszą 100 km/h. I od tego nie ma wyjątku. Poza terenem zabudowanym również niższe od standardowych europejskich. W USA w większości stanów również limity max prędkości są niże od naszych.

  • Dąbrowski Mirosław (gość)

    a po co tym kanadyjskim grubasom w tych ich pontonach większa prędkość podjechać do mc donka to i 30 na godz wystarcz tam sie nażre pare hamburgerów z frytami i chajda do nastepnego jakiegoś kfc

  • Miko (gość)

    A gdzie tu jest napisane że to projekt PiS u ????

  • Dziubek (gość)

    Jankess A jak ktoś zarabia 10k złociszy a na umowie ma najniższą to myślisz że go to zaboli??

  • snickers (gość)

    @up - w takim razie mandaty od szacunkowej wartosci auta!!! skoro nierzady skarbowe potrafia zanegowac cene na umowie, wyjac cennik i ustalic rzekomo obowiazujaca wartosc to co za problem by milicjant zrobil to samo ;] zarabiasz duzo, jezdzisz trupem = placisz podstawowa stawke, jezdzisz fura - BULISZ!!!

  • rew (gość)

    W Polsce są po prostu bardzo niskie mandaty. Co to jest 300zł? Jedno tankowanie. Zwiększyć 10 razy, albo uzależnić od zarobków i klasy auta i od razu ludzie zaczną jeździć wolniej.

  • Zbych (gość)

    Jaki bandyta pozwolił na autostradach aby prękość między dwoma pasami ruchu była większa niż 30 km/h. Jadąc za ciężarówką , która ma zgodnie z przepisami jechać 80km/h, zmień pas bezpiecznie aby go wyprzedzić. Powinni podnieść prędkość pojazdów pow. 3,5 tony do 90km/h, a poniżej 3,5 tony obniżyć do 120km/h. Odstęp od poprzedzającego pojazu na drogach jednokierunkowych powinna być wprowadzona min 2 sekundy, a na drogach dwukierunkowych to nawet 3 sekundy, aby bezpiecznie się zatrzymać przed nagłym zdarzeniem. Takie przepisy powinny być pomału wprowadzane o odległości od poprzedzającego pojazdu dla pojazdów z autopilotem, bo nie wiadomo kiedy taka tesla nie zacznie awaryjnie hamować. Wiem coś o tym bo mam taki.

  • Restio (gość)

    Każdy kierowca powinien posiadać oświadczenie sprawcy kolizji - zaoszczędź sobie nerwów i wydrukuj dokument: www . restio . pl / pobierz

  • BlueFlame (gość)

    Ja uważam, że powinny być zniesione wszystkie limity dla kierowców aktywnych ponad 10 lat - niech każdy jeździ tak szybko, na ile czuje się pewnie, ale jeśli ktoś doprowadzi do wypadku, to wtedy bardzo surowe konsekwencje i bardzo wysokie kary. Patrząc na na logikę rozmieszczenia większości ograniczeń prędkości, gdzie na drodze dwupasmowej, w jednym kierunku, biegnącej przez pola, jest ograniczenie do 60km/h, to ja się pytam, jakie są kryteria?? Największym zagrożeniem na drodze nie są osoby jadące szybko, ale osoby kierujące w podeszłym wieku, osoby nie korzystające z kierunkowskazów i osoby niezdecydowane. Choć rozumiem ideę, że lepiej państwu zarabiać na mandatach (co pokazała choćby kwarantanna) niż inwestować w edukację i rozsądek.

  • Gosc (gość)

    To nie predkosc zabija tylko glupota przy wyprzedzaniu.pod góre na chama sie pchac. Nawaleni.naćpani.albo autem którym sobie nieradzą bo zadużo kuni a mózgu zamalo.ale najlepiej zwalic na predkosc! Jak ku...wa rozwalic sie mozna na prostej drodze przy dobrej pogodzie.to trzeba zweryfikowac swoje umiejętności za kierownicą.a drogi są poto by pinich jezdzic a nie sie wlec jak emeryt.ciekawy jestem ile kierowców jedzie 30k/h jak stoi taki znak.odp.Nikt.ale gadac przepisach i mandatach to karzdy!!!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości