Wszystko
o samochodach

Przepisy / Warto wiedzieć

Limity prędkości w Polsce 2021. Jaka kara za przekroczenie prędkości 2021? Taryfikator mandatów i punkty karne

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Lucyna Nenow Ustawodawca określił limity prędkości jakich powinni przestrzegać kierowcy poruszający się po drogach w Polsce. Zależne są one od typu pojazdu, a także rodzaju drogi.

Według ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, droga to wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.
    
Dla pełnego obrazu należy jeszcze przypomnieć kierowcom definicję jezdni, czyli części drogi przeznaczonej do ruchu pojazdów, oraz pasa ruchu - każdego z podłużnych pasów jezdni wystarczających do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczonych lub nieoznaczonych znakami drogowymi.

Znajomość tych definicji pomoże nam we właściwym określeniu limitu prędkości przypisanego do drogi, po której się przemieszczamy.

Standardowe limity prędkości odnoszące się do motocykli i samochodów o masie dopuszczalnej całkowitej do 3,5 tony wynoszą w Polsce:

- na autostradzie – 140 km/h,
- na drodze ekspresowej dwujezdniowej – 120 km/h,
- na drodze ekspresowej jednojezdniowej – 100 km/h,
- na drodze dwujezdniowej dwukierunkowej, o dwóch pasach ruchu – 100 km/h,
- na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej – 90 km/h.

Zobacz także. Opel Ultimate. Jakie wyposażenie?

Wymienione limity to nie wszystkie ograniczenia. Poruszając się po terenie zabudowanym, musimy przestrzegać limitu prędkości 50 km/h, chyba że znaki stanowią inaczej. Ustawodawca dodatkowo podniósł dopuszczalną prędkość do 60 km/h, jeśli poruszamy się po terenie zabudowanym nocą, między godzinami 23.00 a 5.00.    

Opisane wyżej limity prędkości są podniesione w odniesieniu do innych kategorii pojazdów. I tak, pojazdy ciężarowe i autobusy na terenie zabudowanym mogą poruszać się z takimi samymi prędkościami, jak auta osobowe. Na autostradach, drogach ekspresowych i na drogach dwujezdniowych o co najmniej dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku dopuszczalna prędkość to 80 km/h. Na autostradach, autobusy ze specjalnym wyposażeniem technicznym mogą jechać z prędkością 100 km/h. W terenie niezabudowanym limit prędkości dla pojazdów ciężarowych i autobusów został ustalony na 70 km/h. Podobne limity dotyczą samochodów osobowych i dostawczych z przyczepami - 50 i 60 km/h w terenie zabudowanym, 70 km/h w terenie niezabudowanym oraz 80 km/h na autostradach i drogach ekspresowych.

Limity prędkości 2021. O tym trzeba pamiętać

Kierowcy powinni pamiętać, że na swojej drodze mogą trafić na tzw. strefę zamieszkania, czyli - według „Prawa o ruchu drogowym” - obszar obejmujący drogi publiczne lub inne drogi, na których obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, a wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi.
      
- W strefie zamieszkania, maksymalna prędkość, z którą mogą poruszać się pojazdy to 20 km/h, a pierwszeństwo zawsze mają piesi – przestrzega instruktor Skoda Auto Szkoła, Radosław Jaskulski. Ustawodawca opisując temat dróg i limitów prędkości, bardzo mocno podkreślił zasady bezpieczeństwa. Kierowcy powinni pamiętać o dostosowywaniu prędkości do panujących warunków na drodze, stanu jezdni, ukształtowania terenu, pogody, widoczności, natężenia ruchu oraz stanu i ładunku pojazdu. Kluczem do bezpiecznej jazdy jest panowanie nad pojazdem. Kierowcy powinni pamiętać, żeby swoją jazdą nie utrudniać jazdy innym kierowcom. Zobowiązani są zachowywać bezpieczny odstęp, a także powinni uważać, by nie wykonywać nagłych manewrów, które mogłyby spowodować niebezpieczeństwo dla innych uczestników ruchu.

Zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h także poza obszarem zabudowanym, ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia oraz zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych. To zmiany przewidziane przez projekt ustawy, wprowadzający rozwiązania, które mają poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Ustawa ma wejść w życie 1 lipca 2021 r.

Kodeks drogowy 2021. Będą zmiany w limitach prędkości 2021

Obecnie w Polsce na obszarze zabudowanym zakazane jest przekraczanie prędkości 50 km/h w godzinach 500-2200, 60 km/h w godzinach 2300-500. Projekt zmian zakłada, że w godzinach nocnych też będzie obowiązywało obniżenie prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym do 50 km/h. Zmiana ma zacząć obowiązywać w 2021 roku.

Wysokość mandatów i liczba punktów karnych za przekroczenie prędkości w Polsce w 2021:

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h - mandat w wysokości 50 zł
  • Od 11–20 km/h – mandat od 50 do 100 zł i 2 pkt karne
  • Od 21–30 km/h – mandat od 100 do 200 zł i 4 pkt karne
  • Od 31–40 km/h – mandat od 200 do 300 zł i 6 pkt karnych
  • Od 41–50 km/h – mandat od 300 do 400 zł i 8 pkt karnych
  • Od 51 km/h – mandat od 400 do 500 zł i 10 pkt karnych (Prawo jazdy zostanie zatrzymane na trzy miesiące kierowcom, którzy przekroczą dopuszczalną prędkość o ponad 50 km/h w ternie zabudowanym)

Zobacz także: Toyota Camry w nowej odsłonie

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Paweł (gość)

    Jeśli chodnik dla pieszych to też droga to czy wejście na drogę z pierwszeństwem obowiązuje ten sam przepis to znaczy zatrzymaj się spójrz w lewo w prawo w lewo jeśli droga wolna przechodzi. Dlaczego przepisy zezwalają pieszemu wtargnąć na jezdnię. Nigdzie nie mówi się przechodniu zatrzymaj się bo wchodzisz na jezdnię przeznaczoną dla ruchu pojazdów kołowych.

  • Komentarz usunięty.
  • Kierowca (gość)

    Co za bzdury !!!!!!! Przecież było 60km/h w godzinach nocnych na terenie zabudowanym, teraz będzie 50km/h. Dlaczego wprowadzacie ludzi w błąd !!!!! Niech ktoś sprawdza artykuły przed publikacją! !!!!!! Aż się nie chce czytać do końca !!!!!!!

  • NoName (gość)

    Sygnalizacja świetlna jest tak ustawiona, ze co skrzyżowanie zapala się światło czerwone. Jest to celowe i świadome działanie żeby ludzi okradać na większym tankowaniu. Samochód spala najwiecej benzyny jak rusza. Przez to się tworzą korki i jeszcze bardziej wzrasta spalanie. Skoro udało się tak ustawić sygnalizacje świetlną, ze mamy cały czas, co skrzyżowanie światło czerwone, to można ustawić żeby zapalało się światło zielone. Wtedy nie będzie korków i okradania ludzi na większym tankowaniu

  • Monika (gość)

    Cześć , jesteś wolnym mężczyzną, czujesz się samotny, chciałbyś to zmienić ? Nie czekaj odezwij się. Samotna, wolna, bez nałogów i niezależna. Nie dawno wróciłam z Anglii do kraju. Poznam Pana do wspólnych spotkań, wspólnych spacerów, wspólnie spędzania czasu, a jak zaiskrzy to może i więcej :) Naturalnie przed spotkaniem chciałabym się lepiej poznać, wymienić się numerami telefonów i zdjęciami jeżeli jesteś zainteresowany kontakt i moje zdjęcia znajdziesz na moim profilu randkowym http://panieonline.pl/monia89

  • hahaha (gość)

    W Polsce tak jest wchodzi przepis a potem tysiące znaków . Ronda wjazd pierwszeństwo + Znak Ustąp pierwszeństwo Ograniczenie do 50 + znak 60lub 70 km/h itd. To co nieżyciowe i tak zmieni znak .

  • Mirek (gość)

    Monike pomyliły ci się tematy nie pij tyle

  • putbill (gość)

    a gdzie tolerancja w taryfikatorze +/- 10 km/h, ? co za bzdurny artykuł i taki redaktorek jeździ po drogach i ma prawo jazdy? Zgroza!

  • Monika (gość)

    Cześć :) Jestem młodą, wyzwoloną Kobietą, która lubi miło spędzać czas :) Jeśli jesteś Mężczyzną z zasadami, który ceni dyskrecję miło mi będzie Ciebie poznać:) Zależy mi, by nasze spotkanie przebiegło z wyjątkowej, magicznej wręcz atmosferze, dlatego kultura osobista jest istotną sprawą:) Zainteresowany? Napisz do mnie tutaj : milepanie.pl/monia69

  • Pit (gość)

    Pawel, kazdy kto wchodzi na przejscie dla pieszych sie rozglada, a ty jak jedziesz samochodem to masz obowiazek zwolnic i jesli tego wymaga sytuacja powstrzymac sie od dalszej jazdy, czego nie rozumiesz? wszyscy jestesmy uczestnikami ruchu, pomysl od strony pieszego, ktorego czasem tez jestes. Jakis durny podzial ludzi maja w glowach my (kierowcy) i oni (piesi). To tak nie dziala to dziala jako "my", wspolnota, troche zyczliwosci i zrozumienia i wszystkim bedzie sie zylo lepiej

  • D (gość)

    Przepisy wchodza w zycie 1 lipca 2020? To juz takie lenistwo ze nie sprawdzacie wlasnych tekstow...

  • Tela to dobry kotek nie wiem czy będę miał czas na to (gość)

    Ewolucjie To jest fajne jak się z tym wszystkim co mam robić , że jest to dobry kotek nie wiem czy będę miał czas na to

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości