Wszystko
o samochodach

Przepisy / Prawo jazdy

Listek jeszcze bardziej zielony

Data publikacji: Autor: pim

 Od przyszłego roku mogą ulec zmianie egzaminy na prawo jazdy. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego chce także wprowadzić specjalny okres próbny dla młodych kierowców.

Według statystyk kierowcy w wieku 18-24 lata (zwłaszcza mający staż krótszy niż 2 lata) to najliczniejsza grupa uczestników i sprawców wypadków drogowych. Z myślą o poprawieniu bezpieczeństwa na drogach i zmniejszenia liczby wypadków KR BRD chce zmienić nieco sposób szkolenia i egzaminowania kierowców.
Część teoretyczna egzaminu na prawo jazdy miała by składać się z pytań jednokrotnego wyboru, generowanych komputerowo w czasie rzeczywistym. Nie można by więc wielokrotnie wracać do tych samych pytań, tak jak to jest obecnie. Najważniejsze są jednak propozycje zmian części praktycznej. Ilość zadań na placu manewrowym ma być zredukowana do minimum. Podstawowe manewry, takie, jak np. jazda do przodu i do tyłu z zatrzymaniem, slalom między pachołkami czy ruszanie po zatrzymaniu pod górkę mają tylko pokazać, że kierowca umie opanować samochód. Największe znaczenie będzie miała jazda w ruchu drogowym. Przewidziano przy tym, że część drogi trzeba przejechać poza terenem zabudowanym.

W związku z zagrożeniem, jakie sobie i innym stwarzają młodzi kierowcy, KR BRD proponuje objąć ich okresem próbny. W tym czasie musieliby oni poruszać się specjalnie oznakowanymi samochodami. Mieliby obowiązek stosowania się do niższych limitów prędkości (50 km/h w mieście i 80 km/h poza nim). Po pierwszym wykroczeniu "zielony" kierowca otrzymywałby list ostrzegawczy, po dwóch byłby kierowany na kurs reedukacyjny, a okres próbny byłby przedłużany. Po trzech wykroczeniach lub jednym przestępstwie przeciwko przepisom ruchu drogowego, młody kierowca traciłby prawo jazdy. Okres próbny obowiązuje już w wielu krajach, m.in. Austrii, Francji, Niemczech, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Według tamtejszych statystyk wprowadzenie go spowodowało spadek liczby wypadków z młodymi kierowcami o 20-50 proc. Biorąc pod uwagę, że w Polsce ginie w wypadkach trzykrotnie więcej osób niż w krajach Unii Europejskiej, to każdy spadek tej liczby jest niebywale ważny.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości