Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36373 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Lotus Evora S

Data publikacji: Autor: Tomasz Szmandra

Lotus Evora S, Fot: Daniel Nowakowski Są takie samochody, przy wyborze których nie liczy się komfort, ekonomiczna eksploatacja, a nawet ich cena...

Do takich aut z pewnością należy Lotus Evora. Legendarna brytyjska marka, której właścicielem jest malezyjski Proton, Lotus Evora S, Fot: Daniel Nowakowski wreszcie jest oficjalnie sprzedawana w naszym kraju. Dystrybucją Lotusów w Polsce zajmuje się firma JLR Polska, która od lat jest już importerem Jaguara, Land Rovera, Caterhama i Astona Martina. Podczas oficjalnego otwarcia salonu, który mieści się przy ul. Puławskiej w Warszawie, zaprezentowano modele Elise (136 KM za 180 400 zł), Elise Club Racer (136 KM za 167 690 zł), Elise S (220 KM za 223 040 zł), Evora (280 KM za 326 770 zł) i Evora S (350 KM za 380 070 zł). Właśnie Evora jest obecnie sztandarowym modelem tej marki, a wersja S jest najmocniejszym i zarazem najdroższym Lotusem w ofercie. Wyżej pozycjonowany od niego będzie dopiero już niemal kultowy Esprit. Jednak wprowadzenie do sprzedaży nowej generacji zaplanowano dopiero na 2013 rok.

Model Evora nie jest aż tak mały jak typowe roadstery tej marki - Elise czy Exige. I jest nawet nieźle wyposażony, mimo, że auta tej brytyjskiej marki zawsze kojarzyły się raczej ze "sportową ascezą". W standardowym wyposażeniu znalazły się więc m.in. poduszki Lotus Evora S, Fot: Daniel Nowakowski powietrze, skórzana tapicerka, klimatyzacja, podgrzewane, oczywiście sportowe fotele, system kontroli ciśnienia w oponach, system audio firmy Alpine czy nawigacja satelitarna. Ze względu na utrudniony widok do tyłu, Evorę wyposażono także w kamerę cofania.

Do napędu tego sportowego cacka użyto umieszczony centralnie, 3,5 litrowy silnik V6 o mocy 350 KM (w podstawowej odmianie 280 KM) Jednostkę napędową z technologią VVT-i, czyli zmiennych faz rozrządu, dostarcza Toyota (silnik ten napędza m.in. model Camry), ale inżynierowie Lotusa znaczne poprawili jej osiągi, dzięki czemu Evora w wersji S mknie do „setki” w zaledwie 4,8 sekundy, a maksymalnie nawet do 277 km/h. Brytyjskie auto nie Lotus Evora S, Fot: Daniel Nowakowski tylko chętnie przyspiesza, ale również doskonale trzyma się drogi. A to już zasługa znakomicie zestrojonego zawieszenia, które o dziwo, na nierównościach nie okazuje się jakoś ekstremalnie twarde.

Niestety, przyjemność z dynamicznej jazdy troszkę psuje wysokie zużycie paliwa, które w warunkach miejskich najczęściej przekracza 20 l/100 km. Ale kto by się tym martwił będąc właścicielem auta za ponad 380 tys. zł?

Silnik współpracuje z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów, którą cechuje krótki, typowy dla sportowych aut, skok drążka. Według zapowiedzi przedstawicieli firmy, jeszcze w tym roku ma trafić do sprzedaży wersja z automatem, która oficjalne została zaprezentowana podczas wrześniowego Lotus Evora S, Fot: Daniel Nowakowski salonu samochodowego we Frankfurcie.

Mimo problemów ze wsiadaniem (głównie przez wysokie progi), po zajęciu miejsca za kierownicą można poczuć się nawet całkiem wygodnie. Sportowe fotele doskonale trzymają kierowcę i pasażera, nawet podczas szybkiej jazdy, a układ hamulcowy okazuje się niezwykle skuteczny. Przestrzeń za fotelami w zupełności wystarcza na... damską torebkę, a do dyspozycji jest jeszcze malutki bagażnik, za silnikiem z tyłu, gdzie zmieści się neseser, lub niewielki plecak. Co ciekawe, za dopłatą 4600 euro można zamówić 2 dodatkowe fotele, jednak ograniczona ilość miejsca sugeruje, że zmieści się na nich co najwyżej dwójka dzieci. Ale przecież w takich samochodach jak Lotus, chodzi o coś zupełnie innego...

Wybrane dane techniczne Lotusa Evory i konkurentów:

Marka / model Lotus Evora Porsche Cayman Audi R8
Wersja S R Quattro
Cena (zł) 380 070 375 200 493 500
Silnik Benzynowy Benzynowy Benzynowy
Pojemność (l) 3,5 3,4 4,2
Moc (KM) 350 330 430
Moment obrotowy (Nm) 400 370 430
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 4,8 5,0 4,8
Prędkość maks. (km/h) 277 282 300
Średnie zuż. pal. (l/100 km) 9,9 9,7 14,4
Emisja CO2 (g/km) 229 228 337
Skrzynia biegów manualna 6 biegów manualna 6 biegów manualna 6 biegów
Pojemność bagażnika (l) 50 60 100



Redakcja serdecznie dziękuje kierownictwu Toru Służewiec za pomoc i umożliwienie realizacji sesji zdjęciowej


więcej zdjęć Lotusa Evory S w naszej galerii

Lotus Evora S, Fot: Daniel Nowakowski

Lotus Evora S, Fot: Daniel Nowakowski

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Ramboost

    "Legendarna brytyjska marka" jest teraz malezyjskim Mitsubishi, jak Jaguar czy Volvo - chiński.

  • Domino123

    mieć taki w garażu to jest coś. marzy mi się przejażdżka szybkim autem... ale cóż, raczej nie jest to dostępne na co dzień

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Lotus Evora dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości