Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotus Evora S

Tomasz Szmandra
Lotus Evora S, Fot: Daniel Nowakowski
Lotus Evora S, Fot: Daniel Nowakowski
Są takie samochody, przy wyborze których nie liczy się komfort, ekonomiczna eksploatacja, a nawet ich cena...

Do takich aut z pewnością należy Lotus Evora. Legendarna brytyjska marka, której właścicielem jest malezyjski Proton,

Lotus Evora S, Fot: Daniel Nowakowski
Lotus Evora S, Fot: Daniel Nowakowski

wreszcie jest oficjalnie sprzedawana w naszym kraju. Dystrybucją Lotusów w Polsce zajmuje się firma JLR Polska, która od lat jest już importerem Jaguara, Land Rovera, Caterhama i Astona Martina. Podczas oficjalnego otwarcia salonu, który mieści się przy ul. Puławskiej w Warszawie, zaprezentowano modele Elise (136 KM za 180 400 zł), Elise Club Racer (136 KM za 167 690 zł), Elise S (220 KM za 223 040 zł), Evora (280 KM za 326 770 zł) i Evora S (350 KM za 380 070 zł). Właśnie Evora jest obecnie sztandarowym modelem tej marki, a wersja S jest najmocniejszym i zarazem najdroższym Lotusem w ofercie. Wyżej pozycjonowany od niego będzie dopiero już niemal kultowy Esprit. Jednak wprowadzenie do sprzedaży nowej generacji zaplanowano dopiero na 2013 rok.

Model Evora nie jest aż tak mały jak typowe roadstery tej marki - Elise czy Exige. I jest nawet nieźle wyposażony, mimo, że auta tej brytyjskiej marki zawsze kojarzyły się raczej ze "sportową ascezą". W standardowym wyposażeniu znalazły się więc m.in. poduszki

Lotus Evora S, Fot: Daniel Nowakowski
Lotus Evora S, Fot: Daniel Nowakowski

powietrze, skórzana tapicerka, klimatyzacja, podgrzewane, oczywiście sportowe fotele, system kontroli ciśnienia w oponach, system audio firmy Alpine czy nawigacja satelitarna. Ze względu na utrudniony widok do tyłu, Evorę wyposażono także w kamerę cofania.

Do napędu tego sportowego cacka użyto umieszczony centralnie, 3,5 litrowy silnik V6 o mocy 350 KM (w podstawowej odmianie 280 KM) Jednostkę napędową z technologią VVT-i, czyli zmiennych faz rozrządu, dostarcza Toyota (silnik ten napędza m.in. model Camry), ale inżynierowie Lotusa znaczne poprawili jej osiągi, dzięki czemu Evora w wersji S mknie do „setki” w zaledwie 4,8 sekundy, a maksymalnie nawet do 277 km/h. Brytyjskie auto nie

Lotus Evora S, Fot: Daniel Nowakowski
Lotus Evora S, Fot: Daniel Nowakowski

tylko chętnie przyspiesza, ale również doskonale trzyma się drogi. A to już zasługa znakomicie zestrojonego zawieszenia, które o dziwo, na nierównościach nie okazuje się jakoś ekstremalnie twarde.

Niestety, przyjemność z dynamicznej jazdy troszkę psuje wysokie zużycie paliwa, które w warunkach miejskich najczęściej przekracza 20 l/100 km. Ale kto by się tym martwił będąc właścicielem auta za ponad 380 tys. zł?

Silnik współpracuje z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów, którą cechuje krótki, typowy dla sportowych aut, skok drążka. Według zapowiedzi przedstawicieli firmy, jeszcze w tym roku ma trafić do sprzedaży wersja z automatem, która oficjalne została zaprezentowana podczas wrześniowego

Lotus Evora S, Fot: Daniel Nowakowski
Lotus Evora S, Fot: Daniel Nowakowski

salonu samochodowego we Frankfurcie.

Mimo problemów ze wsiadaniem (głównie przez wysokie progi), po zajęciu miejsca za kierownicą można poczuć się nawet całkiem wygodnie. Sportowe fotele doskonale trzymają kierowcę i pasażera, nawet podczas szybkiej jazdy, a układ hamulcowy okazuje się niezwykle skuteczny. Przestrzeń za fotelami w zupełności wystarcza na... damską torebkę, a do dyspozycji jest jeszcze malutki bagażnik, za silnikiem z tyłu, gdzie zmieści się neseser, lub niewielki plecak. Co ciekawe, za dopłatą 4600 euro można zamówić 2 dodatkowe fotele, jednak ograniczona ilość miejsca sugeruje, że zmieści się na nich co najwyżej dwójka dzieci. Ale przecież w takich samochodach jak Lotus, chodzi o coś zupełnie innego...

Wybrane dane techniczne Lotusa Evory i konkurentów:

Marka / modelLotus EvoraPorsche CaymanAudi R8
WersjaSRQuattro
Cena (zł)380 070375 200493 500
SilnikBenzynowyBenzynowyBenzynowy
Pojemność (l)3,53,44,2
Moc (KM)350330430
Moment obrotowy (Nm)400370430
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)4,85,04,8
Prędkość maks. (km/h)277282300
Średnie zuż. pal. (l/100 km)9,99,714,4
Emisja CO2 (g/km)229228337
Skrzynia biegówmanualna 6 biegówmanualna 6 biegówmanualna 6 biegów
Pojemność bagażnika (l)5060100

Redakcja serdecznie dziękuje kierownictwu Toru Służewiec za pomoc i umożliwienie realizacji sesji zdjęciowej

**więcej zdjęć Lotusa Evory S w

naszej galerii

**

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty