LPG gdy benzyna jest tania. Czy to się opłaca?

Motofakty.pl; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
fot. Skoda
fot. Skoda
W ostatnich tygodniach ceny paliw wzrosły o kilkanaście procent. Za litr benzyny płacimy jednak mniej niż w latach 2009-2010. Czy w takiej sytuacji instalacja LPG wciąż ma rację bytu?

Największą zaletą autogazu był niski koszt zakupu. Za równowartość litra benzyny można było nabyć przeszło dwa litry LPG. Nawet teraz, gdy za litr Pb95 płacimy ok. 4,4 zł, LPG kosztuje ok. 1,6 zł. To bardzo korzystna relacja, która pozwala myśleć o oszczędnościach nawet przy umiarkowanych przebiegach rocznych. Przyjmijmy roczny przebieg na poziomie 25 tysięcy kilometrów. Miesięcznie samochód będzie pokonywał niecałe 2100 km. Przy średnim spalaniu 7 litrów na 100 km oznacza to wydatek na benzynę na poziomie 647 zł.

Spalanie LPG jest zwykle o 25% wyższe od zużycia benzyny. To jednak wciąż oznacza, że 2100 km będziemy w stanie pokonać za 294 zł. Zaoszczędzimy więc 353 zł. W skali roku wydatki na paliwo urosną odpowiednio do 7764 zł, 3528 zł, a oszczędności – 4236 zł. Nawet jeżeli weźmiemy poprawkę na konieczność uruchamiania silnika na benzynie, sposób działania instalacji LPG, która przy dużym obciążeniu jednostki napędowej może stosować tzw. dotryski benzyny, które chronią silnik przed przegrzaniem, okresowej wymiany filtrów gazu, sprawdzania szczelności układu czy wykonywania badań technicznych pojazdu (nawet fabrycznie nowego) co 12 miesięcy, można przyjąć, że w kieszeni kierowcy zostanie ok. 3500 zł rocznie.

Im większe zużycie paliwa i roczne przebiegi, tym zysk będzie wyższy. Kto chciałby oszczędzać, musi zainwestować i poczekać na zwrot inwestycji. Ile? Najwięcej zależy od stopnia zaawansowania instalacji gazowej i warsztatu podejmującego się realizacji zlecenia. W przypadku kilkuletnich pojazdów można pokusić się o instalację sekwencyjną za 2500-3500 zł.

Decydując się na wyposażenie nowego samochodu w instalację LPG, nie warto eksperymentować. Wybierając instalację oferowaną przed producenta, nie stracimy gwarancji na silnik czy elektronikę. - Zestaw dedykowany to instalacja gazowa przystosowana do danego modelu i do danej wersji silnika. Ich przewagą jest to, że mapa gazowa i całe oprogramowanie jest przygotowane przez naszego dostawcę tak, aby pracownicy w autoryzowanych serwisach Skody otrzymali gotowy zestaw do montażu w konkretnym egzemplarzu samochodu – wyjaśnia Jacek Golimowski, specjalista ds. LPG w Skoda Auro Polska.

Korzystając z okazji zapytaliśmy, jak kształtują się ceny instalacji LPG dla Skód. Układ dla Fabii z silnikiem 1.0 MPI otrzymamy za 1750 zł, natomiast najbardziej skomplikowana instalacja dla Octavii 1.4 TSI - czyli silnika z bezpośrednim wtryskiem paliwa, została wyceniona na 5900 zł. Oznacza to, że najdalej po 1,5 roku eksploatacji będzie można cieszyć się oszczędnościami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty