Wszystko
o samochodach

Porady / LPG

LPG. Mniejsza oferta aut używanych z LPG. Co jest tego przyczyną?

Data publikacji: Autor: Paweł Piątek

W Polsce trwa właśnie dyskusja na temat zmian w przepisach dotyczących homologacji samochodów, które mają dostosować polskie regulacje do tych z Unii Europejskiej, AAA AUTO postanowiło przyjrzeć się sytuacji samochodów z LPG na polskim rynku aut używanych. To właśnie właściciele aut z instalacjami LPG mogą być najbardziej zaniepokojeni potencjalną zmianą przepisów.
Fot. Krzysztof Kapica W Polsce trwa właśnie dyskusja na temat zmian w przepisach dotyczących homologacji samochodów, które mają dostosować polskie regulacje do tych z Unii Europejskiej, AAA AUTO postanowiło przyjrzeć się sytuacji samochodów z LPG na polskim rynku aut używanych. To właśnie właściciele aut z instalacjami LPG mogą być najbardziej zaniepokojeni potencjalną zmianą przepisów.

Z danych AAA AUTO wynika, że z roku na rok jest mniej aut z LPG na polskim rynku. W 2020 w ofertach sprzedaży samochodów używanych pojawiło się 19 033 pojazdów z taką instalacją, w 2021 zaś – już tylko 14 341.

Fakt, że proponowane przepisy są sformułowane w dość niejasny sposób, wywołał ogromne zaniepokojenie wśród właścicieli aut z LPG oraz osób, które planują inwestycje w takie samochody. Obawiają się, że w styczniu 2022 roku nie będą mogli wyjechać na drogi. Projektowane przepisy mają ustanowić równolegle do systemu polskiego, dodatkową krajową procedurę uzyskania homologacji przewidzianą w regulaminie ONZ nr 15. Obie ścieżki będą miały funkcjonować równolegle. Niemniej jednak planowane zmiany zasiały zamęt wśród kierowców.

Zobacz także: Czy gaśnica w samochodzie jest obowiązkowa?

„Polska jest drugim na świecie krajem, pod względem liczby aut z instalacją LPG. Również
w ramach naszej Grupy AAA AUTO, w Europie Środkowo-Wschodniej, klient polski bije rekordy, jeśli chodzi o popyt na samochody na autogaz. Czy zmiana w przepisach wpłynie na skłonność Polaków do kupowania samochodów używanych z instalacją LPG? Myślę, że tak, tym bardziej, że utrzymanie tego typu aut jest coraz droższe, ponieważ wzrastają ceny autogazu. Już w przeciągu zeszłego roku niemal o 5 000 spadła liczba aut z LPG oferowanych na polskim rynku. Zmiana przepisów może wzmocnić tendencję spadkową“ – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

TOP 10 aut używanych z LPG w pierwszych 10 miesiącach 2020 i 2021r.:

Nr

2020

2021

1

Opel Astra

Opel Astra

2

Skoda Fabia

Skoda Fabia

3

BMW 3

Audi A4

4

Audi A4

BMW 3

5

Opel Corsa

Opel Corsa

6

Opel Vectra

Renault Megane

7

Skoda Octavia

Opel Vectra

8

Renault Megane

Ford Focus

9

Ford Focus

Renault Scenic

10

Renault Scenic

Ford Mondeo

Według miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, we wrześniu 2021 roku w Polsce pojawiło się 203 196 ofert sprzedaży samochodów używanych, co oznacza nieznaczny wzrost w stosunku do sierpnia br. o 4 084 aut. Jednocześnie, w ciągu ostatniego roku liczba samochodów oferowanych na rynku wtórnym zmalała aż o 43 000 pojazdów. W ciągu ostatniego miesiąca miała miejsce duża zmiana w przypadku mediany ceny, ponieważ w sierpniu br. wynosiła 20 000 złotych, a we wrześniu 21 900 złotych, czyli o 1 900 złotych więcej. Nieznacznie natomiast spadła mediana przebiegu aut używanych w ciągu ostatniego miesiąca z 183 000 km do 181 000 km.

Zobacz także: Jeep Wrangler w wersji hybrydowej

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości