Nad montażem instalacji LPG zastanawia coraz więcej kierowców posiadających auta z silnikiem benzynowym z wtryskiem bezpośrednim.
Osoby, które myślą o założeniu instalacji gazowej jednocześnie obawiają się czy nie wpłynie ona negatywnie na trwałość jednostki napędowej.
W silniku z wtryskiem bezpośrednim wtryskiwacz jest umieszczony bezpośrednio w cylindrze
silnika, natomiast w silnikach z wtryskiem pośrednim, czyli większości obecnie produkowanych, wtryskiwacz znajduje się w kolektorze dolotowym. Ta różnica w konstrukcji komplikuje nieco możliwość zamontowania instalacji gazowej.
Umieszczony bezpośrednio w komorze spalania wtryskiwacz narażony jest bowiem na działanie wysokich temperatur i wysokiego ciśnienia. Jeśli nie będzie systematycznie pracował i nie będzie chłodzony przepływającym paliwem, to w ciągu krótkiego czasu zostanie uszkodzony. Dlatego do silników z wtryskiem bezpośrednim nie można zamontować klasycznej instalacji gazowej.
Jednak coraz większa popularność jednostek z wtryskiem bezpośrednim
spowodowała, że i do nich zastały opracowane instalacje gazowe. Z zewnątrz wyglądają identycznie jak instalacje z wtryskiem sekwencyjnym do wtrysku pośredniego. Natomiast ogromna różnica jest w oprogramowaniu sterownika, które wymusza inna konstrukcja silnika.
Aby wtryskiwacze nie zostały uszkodzone muszą co pewien czas pracować. Jednostka sterująca LPG co pewien czas przerywa pracę na gazie i włącza układ paliwowy, aby ochłodzić wtryski. Dzieje się to zarówno przy nagrzanym jak i zimnym silniku i jest to zawsze na biegu jałowym lub przy małych obciążeniach, kiedy zapotrzebowanie na
benzynę jest najmniejsze. Takie rozwiązanie powoduje jednak zauważalne zużycie benzyny, które wynosi do 10 proc. zużycia gazu.
Układy tego typu nie są jeszcze zbyt rozpowszechnione i tak naprawdę nie wiadomo jeszcze jak LPG wpłynie na trwałość wtryskiwaczy. Jedno jest pewne, że jeśli już chcemy do takiego silnika montować instalację LPG musi być to specjalny układ do tego typu silników. Montaż zwykłej instalacji doprowadzi niechybnie do awarii układu wtryskowego.
Trudno w tej chwili podać cenę takiej instalacji. Polskie firmy dopiero przygotowują się do ich montażu na szersza skalę, ale według wstępnych ustaleń nie powinny być wyższe niż 15-30 proc. od cen instalacji sekwencyjnej do wtrysku pośredniego.
Orientacyjne ceny montażu instalacji gazowych
(w silnikach z wtryskiem bezpośrednim cena będzie o 15-30 proc. wyższa)
Instalacja II generacji
1500 do 2000 zł
Sekwencyjny wtrysk do silnika
z wtryskiem pośrednim
Około 3000 zł silnik 4 cylindrowy
Od 4100 silnik 6 cylindrowy
Wtrysk gazu w fazie ciekłej
(V generacja instalacji)
Od 5000 zł do silnika 4 cylindrowego
Od 5900 zł do silnika 6 cylindrowego
Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!
Z wtryskiwaczami nie ma żartów. To są dosyć drogie elementy. Ja takiej instalacji LPG nigdy nie użyłbym do silnika z wtryskiem bezpośrednim. Stres duży, a oszczędności w razie uszkodzenia wtryskiwaczy żadne !
Jarecki
Również nie ryzykował bym montażu LPG w takim silniku - tym bardziej w warunkach warsztatowych poza fabryką. Jeśli ktoś chciałby oszczędzać na paliwie to zamiast ładować kasę (minimum 5 tys zł a te lepsze instalacje, które jednak są pewniejsze, nie mniej niż 6-7 tys zł) w instalację LPG raczej należałoby zastanowić się nad silnikiem Diesla. Koszt zakupu diesla -biorąc pod uwagę ewentualny montaż LPG do benzynowca (i koszty z tym związane - nie zakładałbym najtańszej instalacji bo jest to tylko pozorna oszczędność)- chyba zbliżony a przy dieslu jest mniej problemowa eksploatacja.
darry dooman
"Sekwencyjny wtrysk do silnika z wtryskiem pośrednim" cena w Głogowie 3100pln za sekwencje do V6 za KME Diego lub Stag-300, rozne warsztaty...
magic
Ja mam pytanie dotyczace silnikow amerykanskich HEMI jak tam sie montuje instalacje gazowa??
I czy to dziala poprawnie
darry dooman
dziala, dziala, ostatnio u nas na forum byl gosc co w dodge magnumie 5.7L V8 montowal jakas sekwencje... poszukaj na forum asu.pl
gucio78
gaz do HEMI? to jest profanacja. jeśli silniki FSI naprawdę spalają tyle co podają producenci to nie ma sensu montować gazu. śledzę różne fora i widzę że najwięcej problemów z silnikiem zgłaszają właściciele pojazdów z inst. gaz. rodzice mieli poloneza z 1990 roku bez gazu i zero kłopotów z silnikiem (problem z blacharką) teraz mają felicję z 1999 roku też bez gazu i też brak usterek silnikowych. gaz jest do kuchenek.
tylik1
HEMI z LPG? Az szkoda profanowac te widlasta ósemke poprzez wstawianie gazu. Jesli jednak sie na ten zabieg zdecydujesz, to przy poprawnym montazu nic zlego nie powinno sie dziac. Tyle, ze minimum to sekwencyjny wtrysk i to taki o duzym zapasie mocy (bo duzy silnik potrafi miec OGROMNE chwilowe zapotrzebowanie na paliwo. Potrzebna jest instalacja z gornej polki. Nie zebym chcial robic reklame, ale jak juz to polecam holenderskiego Prinsa.
tylik1
A jezeli ma sie duzo pieniazkow, to jeszcze lepiej zainwestowac we wtrysk w fazie cieklej. Co ciekawe, w gornych rejestrach obrotomierza, silnik bedzie nieco mocniejszy! (dzieje sie tak ze wzgledu na rozprężajace wlasciwosci gazu)
I gdybym mial tytaj cos polecic to polecilbym drooogi system firmy Vialle. Pzdr
marcel
Jakość działania instalacji zależy w 90% od jakości montażu dlatego nawet do bardzo nowoczesnych silników wystarczająca jest instalacja II generacji. Jeśli wydatek instalacji będzie odpowiadał chwilowemu zapotrzebowaniu na mieszankę to proste systemy mogą działać na równi sprawnie z oryginalnym zasilaniem we wtrysk pośredni. Dlatego odradzam z czystym sercem montaż instalacji sekwencyjnych do aut z przed 8-10 lat bo po 1. nie kalkuluje się to poniżej 20 tys km/rok, 2. jakość pracy silnika jest taka sama, 3. spalanie minimalnie większe w przypadku inst. II gen (ok 5%)...
marcel
...4. montaż zdecydowanie prostszy, 5. ewentualne serwisowanie i naprawy tańsze. To moja prywatna opinia po przetestowaniu 2 inst I gen i 1 III gen w moich autach (silniki: 1,9 boxer gaźnikowy; 2,5 l wtrysk 1 punkt; 3,3 l wtrysk wielopunktowy) i wielu innych obserwowanych o poj od 2,0 do 4,0
marcel
Inna sprawa to brak doświadczenia punktów montażu instalacji i ich niechlujstwo stanowiące o awaryjności całego systemu. Nie wielu monterów podejmie się obecnie montażu inst II gen tłumacząc się pękającymi kolektorami i obudowami filtrów. Zresztą kasa większa wpada do ich kiesy kiedy zamontują instalkę za 3500-4000 zamiast biednej za 2000-2500 no nie? Ja odwiedziłem kilka warsztatów zanim udało mi się namówić montera na montaż i teraz jestem super zadowolony.
marcel
Spalanie 3,3 Grand Caravan: trasa polska 80-110 km/h: 11,4 l/100 km; autostrada 130 km/h z pełnym ładunkiem (7 osób i klamoty ok 80 kg) 13,4 l/100km; miasto: do 16,5l/100 km. Klima dwustrefowa włączona 80% czasu.
marcel
W USA instalacje LPG znane były o wiele wcześniej niż w EU. Do silników V8 montowane były już dawno temu instalacje typu IMPACO. Te silniki doskonale nadają się do gazowania i doskonale pracują na gazie. Zresztą prawie każdy klasyczny silnik benzynowy da się zasilić paliwami gazowymi o podobnej wartości opałowej do benz i płynnymi typu alkohol metylowy.
marcel
Gadanie że gaz jest do kuchenek to twierdzenie ludzi z fobią, którzy kiedyś w młodości zostali skrzywdzeni... Paliwo to paliwo-auto musi być napędzane i to jest istota. A czy to będzie gaz drzewny, benzyna, czy wodór nie jest istotne. Liczy się jakość i cena.
shpaak
"Paliwo to paliwo-auto musi być napędzane i to jest istota. A czy to będzie gaz
drzewny, benzyna, czy wodór nie jest istotne"
Panie marcel, pan sie myli. Jest znacząca różnica temperatury spalania LGP, E95, E98, Diesla itd. - także panskie stwierdzenie jest nieprawdziwe. Każde paaliwo ma inna martość energetyczna i zupełnie inaczej należy pod to przygotować środowisko pracy. Stosowanie paliw alternatywnych nie może być argumentowane jedynie stwierdzenie "działa wiec wszystko jest dobrze" - silniki benzynowe są projektowane i konstruowane do pracy na benzynie i koniec kropka.
marcel
shpaak: a czy ja gdzieś twierdzę że nie ma różnicy w wartości opałowej? i że temp spalania jest taka sama? Ale jak życie i badania pokazały silniki benzynowe mają wystarczający zakres temp. pracy aby na takim paliwie mogły skutecznie i wydajnie funkcjonować/pracować. Więc nie mogę się zgodzić z Pańskim twierdzeniem, bo gro z tych silników miało przewidywany opcjonalny montaż instalacji na paliwa alternatywne w fazie projektowania. Zresztą wartość opałowa np LPG jest na tyle zbliżona, że jej mniejsza wartość rekompensowana jest niewielkim wzrostem spalania - a cały proces przebiega często lepie
marcel
j niż przy zasilaniu paliwem pierwotnym. I tu warto wspomnieć, że całkiem spora część silników benzynowych jeśli tylko mają sprawny układ zapłonowy i nie są wyeksploatowane do granic możliwości pracuje lepiej na LPG niż na benzynie. Istotny wpływ ma łatwość mieszania się 2 gazów: LPG i powietrza w przeciwieństwie do rozpylonej płynnej benzyny, która w skrajnych przypadkach może wykraplać się na elementach kolektora ssącego.
TomiCarloRossi
Marcel:
Moim zdaniem problem z instalacjami gazowymi to przede wszystkim partactwo warsztatów montujących te instalacje. Nie uznaje "gazu" ponieważ jest to duża ingerencja w podzespoły silnika i całego samochodu. Może i dobrze zrobiona instalacja działała by dobrze ale ile procent "mechaników" dobrze montuje takie instalacje, a nie odwala żeby tylko wziąć pieniądze?
bmbakla
Moje pytanie jest następujące ,gdzie można zamontować gaz do silnika 2.0 FSI w okolicach Krakowa,lub w samym Krakowie ,chodzi oto czy jest gdzieś warsztat ,który nie spartoli roboty?
Łukasz Audi S5 4,2 FSI (gość)
Witam
Ma moze ktos wiedze na temat Audi S5 4,2 FSI chodzi mi o to czy moge zagazowac ten silnik i jaki gaz ewentualnie, moze tos ma jakies doswiadczenia. Pozdrawiam Łukasz tel:664723259 mail gruparene@wp.pl
Komentarz usunięty.
Komentarz usunięty.
Komentarz usunięty.
tetris (gość)
W silnikach FSI padają wtryskiwacze.'
Co z tego ze vialle i prins mają opracowane instalacje do 6 gen. skoro nikt ich nie kupuje/
I ludzi e mają racje. Z rana sie nie zapala silnika, czemu?
a no wtryskiwacz benzynowy bosha puszcza gaz i zagazowuje kolektor.
Na benzynie to sie nie dzieje bo ma większą lepkość,
I po wszystkim..... bye bye 6 generacja....
:)
Tak samo sprawa ma sie ze słynnymi wtryskami DEKA II ;)
poszukajcie w necie a znajdziecie
wspołczuje Vialle i prinsowi.... nie zarobią,.. a są przecież najlepsi;)
tank (gość)
Pier...lenie o szopenie jak tu wielu pisze:) Wiele aut jeździ na gazie i jest ok. Mam A3 1.8T w gazie, 100tys km zrobił na LPG i razu nie widział serwisu aby musieli coś poprawiać w instalacji:) Za instalacje zapłaciłem 2300zł na zwykłych magic jetach oraz stagu-4. Tyle znajomych założyło sobie instalacje za 1900zł i jeża aby tylko. Jeśli ktoś się wypowiada o LPG to najpierw niech zamontuje sobie taką instalacje a nie startuje sobie z uprzedzeniami które mu ktoś powiedział.
Piotr (gość)
do tank. Zgadza sie, tylko tu mowa o troche innym silnikim z wtryskiem FSI
WAT (gość)
Szanowny Panie , tank - prosze o zrozumienie róznicy między wtryskiem paliwa , do FSI montują gaz samobujcy , wtrysk pośredni tak , znam ludzi co przejechali 50 tyś , Passatem z silnikiem 1,8 20v ,i jest ok .
ban (gość)
tetris (gość)
czy ty jestes przedstawicielem staga? jezdze od 6 lat A8 4.2 fsi na prinsie i zero problemów. Regularne przeglady i to wszystko
edward (gość)
mam jette z silnikiem 16 fsi zamontowałem instalacje lpgw renomowanym serwisie przegląd co rok zrobiłem 245tys km spalanie 2-2 l benzyny 5-5 l lpg narazie bez problemów