Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

LPG. Zakaz wjazdu pojazdów z LPG. Zgodnie z prawem czy nie?

Data publikacji: Autor: Ryszard M. Perczak

Na wjazdach do wielu podziemnych garaży możemy zobaczyć znak zakazu wjazdu aut wyposażonych w instalację gazową LPG. Pomijając już fakt, że takiego znaku nie ma w wykazie znaków w Kodeksie Drogowym, w którym znajdują się tylko znaki B-13 (zakaz wjazdu pojazdów z materiałami wybuchowymi lub łatwo zapalnymi) oraz B-13A (zakaz wjazdu pojazdów z materiałami niebezpiecznymi), wiele osób nie wie, czy może wjechać autem z instalacją LPG czy nie? Jak to zatem wygląda od strony prawnej?

Fot. Mariusz Michalak Na wjazdach do wielu podziemnych garaży możemy zobaczyć znak zakazu wjazdu aut wyposażonych w instalację gazową LPG. Pomijając już fakt, że takiego znaku nie ma w wykazie znaków w Kodeksie Drogowym, w którym znajdują się tylko znaki B-13 (zakaz wjazdu pojazdów z materiałami wybuchowymi lub łatwo zapalnymi) oraz B-13A (zakaz wjazdu pojazdów z materiałami niebezpiecznymi), wiele osób nie wie, czy może wjechać autem z instalacją LPG czy nie? Jak to zatem wygląda od strony prawnej?

Na wjazdach do wielu podziemnych garaży możemy zobaczyć znak zakazu wjazdu aut wyposażonych w instalację gazową LPG. Pomijając już fakt, że takiego znaku nie ma w wykazie znaków w Kodeksie Drogowym, w którym znajdują się tylko znaki B-13 (zakaz wjazdu pojazdów z materiałami wybuchowymi lub łatwo zapalnymi) oraz B-13A (zakaz wjazdu pojazdów z materiałami niebezpiecznymi), wiele osób nie wie, czy może wjechać autem z instalacją LPG czy nie? Jak to zatem wygląda od strony prawnej?

Fot. Mariusz Michalak Pewnie nie raz widzieliście znak B-1 z literami LPG „zakazujący” wjazdu do podziemnego garażu. Tymczasem może niektórych to zdziwi, ale nie ma formalnie możliwości w ten sposób zabronienia wjazdu tam użytkownikowi samochodu z LPG. Dość często spotykane w takich miejscach znaki są jedynie dobrowolną zmianą znaków B-1 i B-2 (zakaz ruchu i wjazdu).

Modyfikacja polega na umieszczeniu skrótu LPG na białym tle tego okrągłego znaku zakazu. W tej formie oficjalnie takie oznaczenia po prostu nie istnieją, gdyż nie ma ich w rozporządzeniu Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z 31.07.2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Skąd się zatem wzięły? Ano stąd, że tam gdzie garaż czy podziemny parking nie jest odpowiednio wyposażony w system wentylacji ich właściciele/administratorzy profilaktycznie, a niekiedy z wygody ustawiają sobie ów nieformalny znak, do którego kierowcy na ogół się stosują, choć jego zlekceważenie nie może spowodować ani mandatu, a nawet konieczności zabrania stamtąd samochodu z silnikiem zasilanym gazem.

Zakaz wjazdu pojazdów z LPG. O co zatem chodzi?

Czy to oznacza, że auto wyposażone w zbiornik i instalację na LPG mogą bez ograniczeń parkować w podziemnych garażach i nie stanowią zagrożenia? Otóż nie. Tyle, że wspomniane zakazy są pójściem na skróty. W ten sposób właściciele/administratorzy budynków ułatwiają sobie życie tam, gdzie istotnie pojazdów na LPG być nie powinno, gdyż nie ma odpowiednich urządzeń, które np. w razie pojawienia się w powietrzu gazu propan/butan byłyby w stanie go stamtąd wyeliminować.

Ochrona obiektu czy budynku mieszkalnego, gdzie w podziemiach lokalizowane są coraz częściej także wielopoziomowe miejsca postojowe leży po stronie najpierw inwestora, a następnie właściciela bądź administratora. Kodeks drogowy nic do tego nie ma.
Praktycznie wszystkie nowe budynki z takimi garażami powinny mieć albo wentylację naturalną (studzienki) albo mechaniczną (wentylatory, wyciągi, detektory). Powinny, ale czy mają? Ich montaż, konserwacja i cykliczne przeglądy są dość drogie, więc taniej wychodzi ustawić „odpowiedni” znak.

Zakaz wjazdu pojazdów z LPG. Na etapie budowy

Na wjazdach do wielu podziemnych garaży możemy zobaczyć znak zakazu wjazdu aut wyposażonych w instalację gazową LPG. Pomijając już fakt, że takiego znaku nie ma w wykazie znaków w Kodeksie Drogowym, w którym znajdują się tylko znaki B-13 (zakaz wjazdu pojazdów z materiałami wybuchowymi lub łatwo zapalnymi) oraz B-13A (zakaz wjazdu pojazdów z materiałami niebezpiecznymi), wiele osób nie wie, czy może wjechać autem z instalacją LPG czy nie? Jak to zatem wygląda od strony prawnej?
Fot. Mark HornO to żeby garaż był bezpieczny także wtedy, gdy parkują w nim auta z LPG należy zadbać już na etapie jego budowy. Przepisy bardzo jednoznacznie określają kiedy podziemny garaż czy parking może być dla takich pojazdów bezpieczny a kiedy nie.
Żeby był bezpieczny niezbędne jest wspomniane dodatkowe wyposażenie oraz czujniki sygnalizujące ewentualną obecność propanu/butanu w powietrzu.

Właściciel lub administrator nowego obiektu kiedy już zostanie on oficjalnie przekazany w użytkowanie ma obowiązek oznaczenia garaży, w których mogą lub nie mogą parkować pojazdy z LPG, gdyż są lub nie są dostosowane do ich parkowania. W jakiej to ma być formie tego przepisy nie precyzują. O takim wymogu mówi § 4 ust. 2 pkt. 5 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7.06.2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów.
Z tego wniosek, że jeśli we wspomnianych miejscach można parkować (nie ma żadnych zakazów legalnych bądź nie) samochodem z instalacją LPG to jest on wyposażony w odpowiednią wentylację oraz inne urządzenia wymagane przepisami budowlanymi a nie kodeksem drogowym.

Zatem uzasadnienia zakazu wjazdu aut z LPG należy szukać nie tyle w polskim Prawie o ruchu drogowym, ile w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12.04.2002 roku, a ściślej jego nowelizacji (z 12.03.2009 r), a dotyczącej warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. W tym to rozporządzeniu w § 108 ust. 1 pkt 4 mówi się właśnie o tym, że w garażu zamkniętym, którego podłoga znajduje się poniżej gruntu, na którym się stoi budynek należy stosować wentylację: mechaniczną, sterowaną detektorami, które „wyczują” niedopuszczalny poziom stężenia gazu propan-butan stwarzające niebezpieczeństwo pożaru.

Powyższe dotyczy budynków nie starszych niż jedenastoletnich. Jeśli budynek z garażem powstał przed rokiem 2009 to dopuszczenie bądź zakaz wjazdu do niego auta z LPG zależy wyłącznie od decyzji właściciela bądź administratora. Zatem i to warunkuje możliwość garażowania w takich miejscach pojazdów z instalacją LPG.

Zakaz wjazdu pojazdów z LPG. Nie ma pożarów, nie ma problemu

Pytany o to ajent ubezpieczeniowy czy np. wspólnoty zgłaszają prośby o dodatkowe rozszerzenie ochrony polisy właśnie o ewentualne skutki zdarzeń spowodowanych przez pojazd z LPG w garażu nie przypominał sobie takiego wypadku. Nie potwierdził też istnienia jakichkolwiek klauzul dotyczących tego problemu w warunkach ubezpieczenia.

Sprawa montażu instalacji tak naprawdę rozstrzygana jest na poziomie decyzji inwestora/dewelopera. Jeśli w aktach notarialnych nie ma na ten temat żadnych adnotacji to administrator czy wspólnota mieszkaniowa przejmując budynek może jedynie w swoim regulaminie wprowadzić zakaz dotyczący obecności w garażu pojazdu z LPG. Kiedy już obiekt jest użytkowany rzadko zapada decyzja co do montażu specjalnej instalacji wentylacyjnej wraz z czujnikami, gdyż jest to jak wspomniałem wyżej dość drogie i szczególnie w przypadku małych wspólnot nie do udźwignięcia finansowego.

Zobacz także: Kiedy można zamówić dodatkową tablicę rejestracyjną?

A trzeba wiedzieć, że montaż to jedno, a cykliczne konserwacje to drugie. Może się zdarzyć tak, że wspólnota mieszkańców nawet w budynku mającym więcej niż 11 lat uchwali taki regulamin, który dopuści stawianie aut na gaz w jego podziemiach. Nie wiadomo tylko jakie będą konsekwencje i kogo mogą dotyczyć w razie zaistniałego pożaru, gdyż to ogień jest problemem.

Zakaz wjazdu pojazdów z LPG. A na horyzoncie auta na prąd

Pierwsze samochody napędzane gazem propan/butan pojawiły się w Polsce na początku lat 90. zeszłego wieku. Aktualnie jest ich zarejestrowanych ponad 3 mln. Każdego roku, nawet egzemplarze zupełnie nowe muszą przechodzić kontrolę ich stanu. Wypadki spowodowane np. rozszczelnieniem się instalacji bądź zbiornika z gazem i powstałego z tego powodu pożaru można policzyć na palcach jednej ręki, zatem o problemie zagrożenia można mówić jako mniej niż marginalnym. To pewnie dlatego sprawa o której mowa tj. zakazów wjazdu do niektórych garaży wciąż nie jest jednoznacznie prawnie rozstrzygnięta. Prawna prowizorka może się utrzymywać jeszcze długo.

Jeszcze nie do końca uporano się z regulacjami dotyczącymi bezpieczeństwa garażowania pojazdów z instalacjami LPG, a tymczasem już pojawiają się następne problemy. Podobnego potraktowania wymagają już pojazdy napędzane elektrycznością i wodorem.

Zobacz także: Nowa Toyota Mirai. Auto na wodór oczyści powietrze podczas jazdy!

Na wjazdach do wielu podziemnych garaży możemy zobaczyć znak zakazu wjazdu aut wyposażonych w instalację gazową LPG. Pomijając już fakt, że takiego znaku nie ma w wykazie znaków w Kodeksie Drogowym, w którym znajdują się tylko znaki B-13 (zakaz wjazdu pojazdów z materiałami wybuchowymi lub łatwo zapalnymi) oraz B-13A (zakaz wjazdu pojazdów z materiałami niebezpiecznymi), wiele osób nie wie, czy może wjechać autem z instalacją LPG czy nie? Jak to zatem wygląda od strony prawnej?

Fot. Mariusz Michalak

Na wjazdach do wielu podziemnych garaży możemy zobaczyć znak zakazu wjazdu aut wyposażonych w instalację gazową LPG. Pomijając już fakt, że takiego znaku nie ma w wykazie znaków w Kodeksie Drogowym, w którym znajdują się tylko znaki B-13 (zakaz wjazdu pojazdów z materiałami wybuchowymi lub łatwo zapalnymi) oraz B-13A (zakaz wjazdu pojazdów z materiałami niebezpiecznymi), wiele osób nie wie, czy może wjechać autem z instalacją LPG czy nie? Jak to zatem wygląda od strony prawnej?

Fot. Mariusz Michalak

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Dres (gość)

    A może skoro nie ma oficjalnie takiego znaku zakazu wjazdu aut z LPG po prostu uznać wprowadzając go do kodeksu ten nieoficjalny i po sprawie.

  • ancymon (gość)

    No właśnie to tak średnio, ale i tak nikt nic z tym nie zrobi

  • sebastian (gość)

    Teraz jak kupować oszczędne auto to raczej hybrydę, taki prius mało pali, używki drogie nie są i wjedzie wszędzie bo benzynka. Chociaż i to gazują czasami

  • Dolejlama (gość)

    O wybuchu LPG w garażu podziemnym nie słyszałem, a tym bardziej o jego skutkach. Wiem za to, że pożar elektryka pozbawił w Warszawie dachu nad głową kilkadziesiąt rodzin.

  • Byte l (gość)

    Dobrze że nie zabronili jeszcze wjazdu do garażu samochodom napedzanymi benzyną, bo zbiornik też się może rozszczelnic.

  • Deweloper (gość)

    Jeżeli budynek i jego garaże podziemne,nie są wyposażone w odpowiednie instalacje bezpieczeństwa dla takich pojazdów, to właściciel może zakazać wjazdu zwykłą tablicą informacyjną,koniec cwaniactwa polskiego.Gaz sam się rozprzestrzenia po całym obiekcie i grozi wybuchem,jaką formę zakazu zastosować to problem władzy.

  • Motoantyfakty (gość)

    Autorowi trochę się pomyliło, do garaży podziemnych zakazuje się wjazdu pojazdom z instalacją LPG nie przez możliwość wybuchu gazu (swoją drogą samochodowe butle na LPG są wielokrotnie bardziej bezpieczne niż domowe) a przez spaliny które generuje samochód zasilany LPG. Spaliny LPG są cięższe od tych benzynowych więc pozostają przy posadzce i wymagają specjalnej wentylacji wiele droższej od tej standardowej a wiadomo że developerzy wszędzie szukają oszczędności więc o wiele taniej jest postawić przed wjazdem odpowiedni znak zamiast przejmować się drogimi systemami wentylacyjnymi.

  • Kola (gość)

    Niestety ja mieszkam w 15-letnim budynku i nie mogę stawiać auta w piwnicy/garażu bo mi powiedzieli, że stwarzam zagrożenie. Gdy pytałem ile może kosztować wentylacja to wszyscy się za głowę złapali.

  • @Postronny (gość)

    Problem jest taki, że gaz LPG jest gazem cięższym od powietrza i z garażu podziemnego bez sprawnej wentylacji się nie ulotni, a w przypadku nieszczelności instalacji może powstać w takim garażu stężenie wybuchowe i n.p. sąsiad niekoniecznie właściciel takiego auta będzie odpalał swoje auto, rozrusznik zaiskrzy i robi się bum , a wtedy nie tylko samochód z LPG,ale wszystkie łącznie z budynkiem mogą wylecieć w powietrze.

  • @Postronny (gość)

    I jeszcze drobny szczegół; polskie prawo budowlane nie dopuszcza stosowania instalacji gazów cięższych od powietrza (również LPG) w pomieszczeniach poniżej poziomu terenu I nieważne, czy jest to instalacja wykonana w obiekcie, czy wjechał do niego jakiś pojazd z taką instalacją, czy nawet z butlami propan-butan, gdyby w takim obiekcie coś się wydarzyło, to żaden ubezpieczyciel nie wypłaci ani grosza odszkodowania, nie mówiąc o tym, że i prokurator miałby co robić.

  • NIE UDAWAJMY ŻE WIERZYMY (gość)

    Że którykolwiek kierowca zakładając gaz martwił się o to, że zanieczyszcza środowisko spalinami benzyny. Przecież każdy jeden zrobił to z chytrości, bo przeliczył sobie, że nawet jak zainstaluje gaz to i tak mniej wyda na paliwo. I jeśli tak podejdziemy do tematu, to nie będzie naszym interesem martwić się o to gdzie on będzie parkował, skoro się tak martwi o bezpieczne środowisko

  • Mariusz (gość)

    Trochę śmieszny ten zakaz, bo auta z instalacją LPG są bezpieczniejsze niż benzynowe pod względem przeciwpożarowym. Każde musi mieć dwa elektrozawory - jeden przy butli, drugi w komorze silnika. Oba są zamknięte gdy wyłączy się zapłon. Butla od LPG jest testowana na wypadek zgniecenia, przestrzelenia itp nieprawdopodobnych zdarzeń, podczas, gdy benzynę wozi się w baku z cieniutkiej blaszki lub plastikowym, który można przebić nawet śrubokrętem. Ten archaiczny zakaz bierze się prawdopodobnie z prawa budowlanego, że nie wolno np używać kuchenek gazowych na LPG w piwnicy. To zupełnie inny poziom, bezpieczeństwa, bo w kuchence co rusz odkręca się 11 kilową butlę i przykręca kolejną. Faktem jest też, że samochodowe instalacje LPG 1 generacji - mieszalnikowe, bez jakiejkolwiek elektroniki też nie były zbyt bezpieczne. Ale to było ponad 20 lat temu. Obecnie w autach od co najmniej 10 lat instaluje się minimum 4 generację (wtrysk pośredni do każdego cylindra w fazie gazowej).

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości