Made in USA

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
W Warszawie oficjalnie zaprezentowano trzy Cadillaki: Ecsalade drugiej generacji, SRX-a w wersji 2007 i STS-a z napędem na obie osie. Mieliśmy możliwość wypróbowania jednego z nich.

Mimo, że amerykańskie samochody od lat goszczą na naszym rynku, to Cadillaki są póki co autami raczej egzotycznymi. Sytuację tę zmienić ma wprowadzenie do sprzedaży kolejnych pojazdów tej marki: Ecsalade drugiej generacji, SRX-a w wersji 2007 i STS-a z napędem na obie osie.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Silna konkurencja ze strony producentów europejskich sprawia, że Cadillaki przegrywają w Polsce walkę o klientów. W pozostałych krajach Europy jest podobnie, bo mimo 40-procentowego wzrostu sprzedaży samochody znalazły w 2006 r. zaledwie 3 tys. nowych właścicieli, co w porównaniu z ponad 15 mln sprzedanymi na Starym Kontynencie autami stanowi nikłą ilość.

 

Mimo to szefostwo amerykańskiej firmy zamierza dalej umacniać jej pozycję, szczególnie w segmencie aut z napędem na obie osie, które cieszą w Europie (w Polsce także) coraz większym powodzeniem. Stąd właśnie pojawienie się Escalade, SRX-a i STS-a w wersjach AWD.

 

Cadillac Escalade

 

Escalade to duży SUV, w którym już na pierwszy rzut oka można rozpoznać pojazd "Made in USA". Mocne linie nadwozia, duży chromowany grill i niemal pionowy przód sprawiają, że auto wyróżnia się na drodze.

Fot. Cadillac
Fot. Cadillac

 

Escalade może podróżować siedem osób siedzących w konfiguracji 2+3+2. Pojemność bagażnika przy rozłożonych wszystkich fotelach wynosi 479 l. Po złożeniu siedzeń drugiego rzędu wzrasta do 1708 l, a po całkowitym usunięciu foteli trzeciego rzędu i złożeniu tych z rzędu drugiego do 3 084 l.

 

Samochód ma stały napęd na obie osie ze skrzynią rozdzielczą. Moment obrotowy przekazywany jest w stosunku 40:60 na tylne i przednie koła.

 

O właściwe zachowanie na drodze dbają

Fot. Cadillac
Fot. Cadillac

dodatkowo systemy kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy oraz układ aktywnego zawieszenia Road Sensing Suspension, który na podstawie informacji o pokonywanej drodze steruje amortyzatorami o zmiennej charakterystyce pracy, dostosowując stopień absorpcji drgań.

 

Escalade oferowany jest z jednym tylko silnikiem - benzynową jednostką V8 o pojemności 6,2 l z systemem zmiennych faz rozrządu rozwijającą moc 409 KM przy 5700 obr./min. Jej maksymalny moment obrotowy osiągany przy 4300 obr./min ma wartość 565 Nm.

 

Ceny Escalade zaczynają się od 316 800 zł. Dla porównania konkurujące z nim Audi Q7 4,2 l/350 KM z trzema rzędami siedzeń kosztuje od 311 100 zł, a Mercedes-Benz GL 5,5 l/388 KM dla pięciu osób od 408 tys. zł.

 


Fot. Cadillac
Fot. Cadillac


Cadillac SRX

 

SRX to samochód typu crossover łączący cechy SUV-a i kombi. Wprowadzono go na rynek europejski w 2004 r. Jego rywalami są m.in. Audi A6 Allroad czy Volvo XC70. Najnowsza wersja SRX-a została poddana zmianom. Ma m.in. inną niż dotychczas osłonę chłodnicy, podwójną końcówkę układu wydechowego i całkowicie przeprojektowany panel centralny.

Fot. Cadillac
Fot. Cadillac

 

Standardowo SRX to pojazd 5-miejscowy ze składaną asymetrycznie tylną kanapą. Pojemność bagażnika w tej wersji wynosi 918 l i można ją zwiększyć do 1968 l. J

 

ako wyposażenie dodatkowe, oferowany jest trzeci rząd siedzeń, dzięki któremu możliwy jest transport siedmiu osób. Przestrzeń bagażowa ma wówczas objętość 238 l. Jeśli zajdzie potrzeba wykorzystania całej przestrzeni bagażowej, za naciśnięciem guzika (opcja) ostatni rząd siedzeń można schować w podłodze samochodu.

Fot. Cadillac
Fot. Cadillac

 

Gama jednostek napędowych SRX-a obejmuje dwa silniki. V8 o pojemności 4,6 l rozwija moc 325 KM (6500 obr./min) i moment obrotowy 427 Nm (4400 obr./min). Sprzężono go z 6-stopniową przekładnią automatyczną.

 

Jednostka napędowa V6 o pojemności 3,6 l z układem zmiennych faz rozrządu osiąga moc 257 KM przy 6500 obr./min i 399 Nm momentu obrotowego przy 2700 obr./min. Silnik współpracuje z 5-biegową

Fot. Cadillac
Fot. Cadillac

automatyczną skrzynią biegów.

 

Obie automatyczne przekładnie mają funkcję ręcznej zmiany biegów, system kontrolowanego elektronicznie hamowania silnikiem oraz system wspomagania hamowania podczas pokonywania pochyłości.

 

Oprócz wersji z napędem na obie osie, do aktualnej oferty został wprowadzony SRX RWD, czyli z napędem na tylne koła (tylko z silnikiem 3,6 l). SRX AWD ma napęd obu osi i trzy mechanizmy różnicowe. Moment obrotowy przekazywane jest stale w proporcji 50:50 na przednie i tylne koła.

 

SRX-a wprowadzonego do sprzedaży w 2007 r. z napędem na tylną oś można nabyć od 186 150 zł. Najtańsza wersja AWD kosztuje 204 790 zł. Ceny Volvo XC70 2,5 l/210 KM zaczynają się od 199 300 zł, a Audi A6 Allroad 3,2 l/255 KM od 257 995 zł, przy czym oba te modele przeznaczone są do przewozu pięciu osób i mają napęd na obie osie.

Fot. Cadillac
Fot. Cadillac

 

Cadillac STS

 

STS to luksusowy sedan z pogranicza segmentów E (BMW serii 5, Citroen C6) i pojazdów luksusowych (Audi A8, Mercedes-Benz klasy S).

 

Oferowany jest z tymi samymi silnikami do SRX (3,6 bądź 4,6 l). Obie jednostki zestrojono z automatycznymi skrzyniami biegów z funkcją sterowania ręcznego, przenoszącymi napęd na tylną oś. Wersja V8 wyposażona jest w przekładnię 6-

Fot. Cadillac
Fot. Cadillac

biegową, która może przekazywać moment obrotowy (w stosunku 40:60 na tył i przód) również na obydwie osie pojazdu.

 

W najbliższym czasie pod maskę STS-a trafi turbodoładowany silnik o pojemności 4,4 l osiągający moc 476 KM przy 6400 obr./min. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 595 Nm (3900 obr./min).

 

Najtańszy STS kosztuje 214 110 zł. BMW serii 5 z silnikiem 3,0 l/258 KM jest od niego tańsze (210 100 zł), podobnie jak Citroen C6 3,0 l/315 KM (190 000 zł), ale są one mniejsze. Porównywalne rozmiarami Audi A8 3,2 l/260 KM jest za to dużo droższe (314 940 zł), tak jak i Mercedes-Benz klasy S 3,5 l/272 KM (336 000 zł).

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Wrażenia z jazdy

 

Jeździliśmy Cadillakiem Escalade z silnikiem 6,2 l. Jednostka zapewnia autu bardzo dobrą dynamikę. Dźwięk jej pracy jest przy tym charakterystyczny dla amerykańskich V8 i może sprawiać przyjemność.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Zawieszenia auta nie zestrojono tak miękko, jak można by się tego spodziewać. Co prawda nadwozie przechyla się podczas pokonywania zakrętów, ale ograniczono efekt jego "pływania".

 

Minusem są nieprecyzyjnie pracujący układ kierowniczy oraz...ilość miejsca wewnątrz pojazdu. Wbrew pierwszemu wrażeniu związanemu z rozmiarami Escalade, przestrzeni na

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

nogi i nad głowami pasażerów siedzących w drugim rzędzie foteli nie jest dużo. Jak na tę klasę pojazdu powinno go być zdecydowanie więcej.

 

Podróżujący na siedzeniach trzeciego rzędu w dłuższej trasie będą z pewnością narzekać na wysoko umieszczoną podłogę, która powoduje, że kolana zadarte są do góry. Kierowcy i pasażerowi siedzącemu z przodu mogą natomiast przeszkadzać nieco za krótkie siedziska foteli.

 

Bardzo duże lusterka zapewniają dobrą widoczność do tyłu. Korzystanie z nich będzie przydatne zwłaszcza wtedy, gdy będziemy podróżować z kompletem pasażerów. Głowy i barki tych z trzeciego rzędu siedzeń skutecznie zasłaniają tylną szybę.

 

Ciekawostką jest oferowany w standardzie układ regulacji położenia pedałów, który w połączeniu z elektryczną regulacją fotela kierowcy i regulacją kierownicy pozwala na zajęcie wygodnej pozycji. 

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wybrane dane techniczne Cadillac Escalade:

 

Typ silnika

benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

6162

Moc (KM) przy obr./min

409/5700

Maksymalny moment

obrotowy (Nm) przy obr./min

565/4300

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

6,8

Prędkość maksymalna (km/h)

170

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

12,3/23,0

Długość x szerokość x wysokość (cm)

515,1 x 200,8 x 188,7

Pojemność bagażnika* (l)

478/1708/3084

Cena brutto (zł)

316 800

* wg SAE

 

Wybrane dane techniczne Cadillac SRX:

 

Typ silnika

benzynowy

benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

3564

4565

Moc (KM) przy obr./min

258/6500

325/6500

Maksymalny moment

obrotowy (Nm) przy obr./min

339/2700

427/4400

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,1

7,4

Prędkość maksymalna (km/h)

201

225

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

9,8/18,6 (RWD)

11,0/19,1 (AWD)

12,8/23,3

Długość x szerokość x wysokość (cm)

495,0 x 184,5 x 172,1

Pojemność bagażnika* (l)

238/918/1968

Cena brutto (zł)

186 150 (RWD)

204 790 (AWD)

277 010

* wg SAE

 

Wybrane dane techniczne Cadillac STS:

 

Typ silnika

benzynowy

benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

3564

4565

Moc (KM) przy obr./min

257/6500

325/6400

Maksymalny moment

obrotowy (Nm) przy obr./min

342/3200

427/4400

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,4

6,2 (RWD)

6,7 (AWD)

Prędkość maksymalna (km/h)

229

250

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

9,4/17,7

9,7/19,3 (RWD)

10,9/19,7 (AWD)

Długość x szerokość x wysokość (cm)

498,5 x 184,2 x 146,4

Pojemność bagażnika* (l)

464

Cena brutto (zł)

214 110

270 020 (RWD)

299 380 (AWD)

* wg SAE

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty