Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Małe auta z silnikami Diesla

Data publikacji: Autor: Piotr Cybulski

 Żeby zaoszczędzić, trzeba najpierw sporo wydać. Ta reguła doskonale sprawdza się w przypadku samochodów wyposażonych w silniki wysokoprężne.

Mało kto już pamięta, że pierwszym samochodem osobowym z seryjnie montowanym silnikiem Diesla był, jeszcze przed wojną, mercedes 260D. Dzisiaj to rozwiązanie, zdecydowanie unowocześnione, trafiło nawet do małych i tanich aut. Ile możemy zaoszczędzić jeżdżąc dieslem?

To pierwsza część naszego porównania. Obejmie ono najpopularniejsze klasy: auta małe, kompaktowe, klasę średnią wyższą i kompaktowe minivany. Porównamy przede wszystkim koszty zakupu i paliwa, Do szczegółowej analizy wybraliśmy najatrakcyjniejsze, naszym zdaniem, wersje. Dzisiaj w szranki stają: citroen saxo 1,5D, fiat punto 1,9D, opel corsa1,7DTL, peugeot 206 1,9D oraz 1,4HDI, renault clio 1,5dci, seat ibiza 1,9SDi, skoda fabia 1,9SDi volkswagen polo 1,4TDi. Na wstępie zaznaczymy jedynie, że najtańszym dieslem na rynku jest saxo, a najnowocześniejszą technikę prezentują clio, 206HDI (common-rail) oraz corsa i polo (pompowtryskiwacze). Do większości prezentowanych modeli dostępne są silniki z układem common-rail. Są one mocniejsze, ale i droższe. Dlatego też wybraliśmy tańsze wersje. W tej klasie cena jest przecież najważniejsza. Koszty porównamy również z modelami wyposażonymi w silniki benzynowe. Tak więc będzie wiadomo czy w ogóle opłaca się kupić diesla. Podajemy spalanie średnie i według niego liczymy opłacalność inwestycji. Nie wliczamy utraty wartości ani kosztów ubezpieczenia czy serwisu. Te ostatnie zresztą są zwykle niemal identyczne. Za cenę benzyny przyjmujemy wartość 3,1 zł, oleju napędowego 2,5 zł.

Citroen saxo
Niewątpliwym atutem saxo jest cena. Różnica cen między dieslem a silnikiem benzynowym wynosi tylko 4400 zł. Aktualnie jest to najtańszy diesel na rynku, kosztuje 36300 zł. Mały citroen lubiany jest przede wszystkim za oszczędną eksploatację. Różnica między cenami zwróci nam się po ok. 73500 km. Przy tych obliczeniach nie uwzględniamy spadku wartości i kosztów eksploatacyjnych (poza paliwem). Diesel spala średnio 5,3 l/100 km, wersja benzynowa 6,1 l/100 km.

Fiat punto
Punto z podstawowym dieslem 1,9 kosztuje trochę za dużo. Nie oferuje nic nadzwyczajnego, a cenowo daje się wyprzedzić konkurentom. Jest to jednostka wolnossąca. Trzeba za nią zapłacić aż o 9000 zł więcej niż za wersję z silnikiem 1,2, która kosztuje 35300 zł. Obie jednostki napędowe mają moc 60 KM, zużywają też takie same ilości paliwa. Średnio jest to 5,7 l/100 km. Różnica w cenie zwróci się po przejechaniu ok. 225000 km. Możemy krótko stwierdzić, że jest to nieopłacalna inwestycja. Lepszym wyborem może być silnik jtd z układem common-rail.

Opel corsa
Tutaj wybrać możemy spośród dwóch diesli. Porównywalny jest motor 1,2 o tej samej mocy 75 KM. Jest też diesel o mocy 65 KM, ale różnica w cenie jest minimalna. Pocieszający jest fakt, że oba modele dysponują niemal identycznymi osiągami, przy czym spalanie jednostki wysokoprężnej jest o 1,5 litra niższe, średnio wynosi 4,7 l/100 km. Różnica cenowa między modelami to 6300 zł, wersja wysokoprężna kosztuje 47300 zł. Inwestycja zwróci się po przejechaniu 90000 km, czyli po kilku latach intensywnej eksploatacji.

Peugeot 206
Przyznamy, że mieliśmy dylemat, jako że w ostatnim czasie francuska firma wprowadziła do modelu 206 nowego diesla 1,4HDI z układem common-rail o tej samej mocy (70 KM) co wersja wolnossąca. Postanowiliśmy więc przedstawić Państwu obie wersje, przyjmując za benzynowego rywala wersję 1,4 75 KM. Benzynówka kosztuje 38200 zł, wesja HDI 44990 zł zaś model 1,9D - 42400 zł. Spalanie kształtuje się odpowiednio na poziomie 6,6 l/100 km, 4,3 l/100 km i 5,7 l/100 km. Jak widać, HDI jest zdecydowanie najoszczędniejsze a diesel starej generacji właściwie nie może dotrzymać mu kroku, o wersji benzynowej nie wspominając. Porównywalny jest za to czas zwrotu diesli. Starsza konstrukcja minimalnie wygrywa - zwróci się po 70000 km. HDI musi przejechać jeszcze niecałe 450 km. Wybrać też możemy wersję 2,0HDI 90 KM.

Renault clio
W clio możemy wybierać spośród dwóch diesli 1,5dci 65 KM i 80 KM. My porównujemy wersję słabszą z benzynowym silnikiem 1,2 60 KM. Diesel kosztuje 43800 zł, czyli o 8300 więcej niż wersja benzynowa. Rekompensatą może być spalanie wynoszące 4,3 l/100 km, czyli o 1,7 litra mniej od benzyny. Różnica w cenie zwróci się po ok. 103750 km. Ciekawostką jest, że mocniejszy diesel jest też oszczędniejszy. Może się więc okazać dobrą alternatywą dla mocniejszej wersji benzynowej.

Seat ibiza
W tym przypadku również mieliśmy mały problem. Już niebawem Seat wprowadza nową ibizę z trochę innymi silnikami. Jednak póki co mamy przed sobą aktualny model. Wersję 1,9 SDI 68 KM porównamy z 1,4 60 KM. Diesel kosztuje 44500 zł przy 35000 za benzynę. Krótko mówiąc różnica jest znaczna.Całe szczęście, że diesel zadowala się 5 l/100 km, jest to o 1,6 litra mniej od wersji benzynowej. Inwestycja zwraca się po przebiegu 118750 km. Aktualnie do wyboru mamy jeszcze dwie jednostki 1,9TDI o mocy 90 i 110 KM. W nowej ibizie dostępny będzie TDI dysponujący aż 130 KM. Nowy model przedstawimy bliżej w niedługim czasie.

Skoda fabia
Fabia jest jednym z najchętniej kupowanych w Polsce samochodów. Najczęściej wybierane są jednostki benzynowe, podstawą dla nas będzie jednostka o mocy 68 KM, diesel SDI ma 64 KM. Do jego zalet należy z pewnością oszczędne obchodzenie się z paliwem: średnio 4,8 l/100 km to o 2,1 litra mniej niż silnik benzynowy. Różnica w cenie to 7500 zł, SDI kosztuje 44410 zł. Ten wydatek zwróci się nam po 83000 km. Nie jest więc źle. Do wyboru jest jeszcze silnik TDI o mocy 100 KM.

Volkswagen polo
W nowym polo wybierać możemy wśród aż trzech jednostek wysokoprężnych. My postanowiliśmy przybliżyć Państwu najnowszą konstrukcję, mianowicie 1,4TDI o mocy 75 KM i trzech cylindrach. Porównywalny jest silnik benzynowy o tej samej pojemności i mocy, ale czterocylindrowy. Różnica w spalaniu to 2 litry: diesel spala średnio 4,5 l/100 km, benzyna 6,5 l/100 km. TDI jest o 7300 zł droższe i kosztuje 48040 zł. Oszczędzać zaczniemy po 81100 km. Pozostałe jednostki to znane z fabii silniki SDI 64 KM oraz TDI 100 KM.

Podsumowanie
Już na przykładzie małych aut widać ogromny rozrzut, przede wszystkim cenowy. Nietrudno zauważyć, że wersje dieslowskie są przedewszystkim dla tych, którzy dużo jeżdżą albo rzadko zmieniają auta. Bowiem przy założeniu, że średni przebieg pojazdu tej wielkości wynosi 12500 km w skali roku, musielibyśmy jeździć fiatem punto przez 18 lat. Przed wyborem wersji trzeba się naprawdę dobrze zastanowić.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • karoleczek194 (gość)

    witam was w roku 2012 gdzie cena benzyny i oleju napedowego wynosi 6zl za litr a lpg 3 zl za litr

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości