Do "diesla" przekonuje się coraz więcej kierowców, którzy doceniają także jego inne zalety.
Jeszcze kilkanaście lat temu, ze względów konstrukcyjnych, silnik wysokoprężny miał dużą objętość skokową, rzędu 2 l. Samochody napędzane takimi dieslami były drogie w utrzymaniu, gdyż w większości krajów opłaty stałe za posiadanie pojazdu uzależnione są od objętości skokowej silnika. Mimo to, diesle w Europie sprzedawały się coraz lepiej. Kierowcy docenili niskie zużycie paliwa i dynamikę
pojazdu. Okazało się bowiem, że 2-litrowy diesel szybciej rozpędza auto niż silnik benzynowy o podobnej objętości. Wynika to z wyższej wartości momentu obrotowego osiąganego przez silnik wysokoprężny w stosunku do benzynowego. Z tego powodu diesle zaczęto montować również w pojazdach usportowionych i sportowych. Nabywcy to zaakceptowali i np. Peugeota 406 Coupe więcej sprzedawano z silnikiem diesla
niż benzynowym.
Prekursorem diesla o małej objętości był Audi A2 wyposażony w 3-cylindrowy silnik o pojemności 1,2 l i mocy 61 KM. Gdy pojawił się w 2001 r. wzbudził sensację, gdyż był pierwszym autem zużywającym średnio 3 l paliwa na 100 km. W czasach drogich paliw również inni producenci opracowali "małe" diesle - Fiat wylansował silnik 1,3 l, Volkswagen - 1,4 l, Renault - 1,5 l, a Peugeot-Citroen - 1,6 l. Przystosowanie silnika
wysokoprężnego do współczesnych wymagań stało się możliwe dzięki nowoczesnym układom wtryskowym zapewniającym kilkukrotny wtrysk paliwa w ciągu jednego cyklu pracy. Dzięki temu poprawiono proces spalania mieszanki, wyeliminowano tzw. twardy bieg silnika i obniżono drgania jednostki napędowej. Obecnie stosuje się układ wtryskowy typu common rail lub pompowtryskiwacze wykorzystywane wyłącznie przez koncern Volkswagen w markach Skoda, VW, Seat, Audi. "Mały" diesel ma pojemność skokową do 1,6 l, a 2 lub 4 zawory w każdym cylindrze i
każdy jest doładowany turbosprężarką. Dzięki temu można w łatwy sposób zmieniać moc silnika. Robi tak np. Volkswagen - silnik 1,4 TDI ma moc 70 lub 80 KM czy Renault w silniku 1,5 dCi - 80 lub 105 KM.
Potencjalnych nabywców interesuje jednak, czy diesel o małej objętości skokowej jest równie trwały jak dawne, 2-litrowe diesle. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że małe silniki wysokoprężne uzyskują zbliżone przebiegi. Wykonane są bowiem z nowoczesnych materiałów i obniżono w nich
stopień sprężania, co jest obecną tendencją konstrukcyjną.
Sytuacja rynkowa
W tabeli przedstawiono samochody napędzane silnikami wysokoprężnymi o pojemności do 1,6 l dostępne na naszym rynku. Uwzględniono modele w wersji najtańszej w cenie bez promocji. Łatwo można zauważyć, że jeden silnik jest wykorzystywany do napędu kilku modeli, np. silnik Fiata 1,3 Multijet napędza Pandę, Punto i Ople - Agila oraz Corsa, podobnie jak silnik Renault 1,5 dCi wykorzystywany jest również przez Nissana, a silnik Volkswagena 1,4 TDI - przez Skodę i Seata.
Małe diesle służą do napędu aut małych i kompaktowych oraz minivanów i kombivanów. Zdecydowana większość samochodów klasy średniej niższej (kompaktowych) i minivanów ma w ofercie mały silnik diesla.
Najtańszym autem napędzanym dieslem jest Fiat Panda 1,3 Multijet w cenie 34 tys. zł, a najdroższym - Citroen Xsara Picasso 1,6/110 KM - za 94 900 zł.
Pobierz załącznik:
Samochody z dieslami o pojemności do 1,6 l oferowane w Polsce
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?