Małe diesle

Ryszard Polit
Fot. Fiat: Fiat Panda napędzany silnikiem diesla 1,3 l jest najtańszym modelem z silnikiem wysokoprężnym.
Fot. Fiat: Fiat Panda napędzany silnikiem diesla 1,3 l jest najtańszym modelem z silnikiem wysokoprężnym.
W czasach drogiego paliwa oszczędny silnik wysokoprężny przeżywa okres triumfu.

Do "diesla" przekonuje się coraz więcej kierowców, którzy doceniają także jego inne zalety.

Fot. Fiat: Fiat Panda napędzany silnikiem diesla 1,3 l jest najtańszym modelem z silnikiem wysokoprężnym.
Fot. Fiat: Fiat Panda napędzany silnikiem diesla 1,3 l jest najtańszym modelem z silnikiem wysokoprężnym.

 

Jeszcze kilkanaście lat temu, ze względów konstrukcyjnych, silnik wysokoprężny miał dużą objętość skokową, rzędu 2 l. Samochody napędzane takimi dieslami były drogie w utrzymaniu, gdyż w większości krajów opłaty stałe za posiadanie pojazdu uzależnione są od objętości skokowej silnika. Mimo to, diesle w Europie sprzedawały się coraz lepiej. Kierowcy docenili niskie zużycie paliwa i dynamikę

Fot. Fiat: Fiat Punto jest napędzany tym samym silnikiem wysokoprężnym co Panda.
Fot. Fiat: Fiat Punto jest napędzany tym samym silnikiem wysokoprężnym co Panda.

pojazdu. Okazało się bowiem, że 2-litrowy diesel szybciej rozpędza auto niż silnik benzynowy o podobnej objętości. Wynika to z wyższej wartości momentu obrotowego osiąganego przez silnik wysokoprężny w stosunku do benzynowego. Z tego powodu diesle zaczęto montować również w pojazdach usportowionych i sportowych. Nabywcy to zaakceptowali i np. Peugeota 406 Coupe więcej sprzedawano z silnikiem diesla

Fot. Ford: Forda Fiestę napędza diesel o pojemności 1,4 l.
Fot. Ford: Forda Fiestę napędza diesel o pojemności 1,4 l.

niż benzynowym.

 

Prekursorem diesla o małej objętości był Audi A2 wyposażony w 3-cylindrowy silnik o pojemności 1,2 l i mocy 61 KM. Gdy pojawił się w 2001 r. wzbudził sensację, gdyż był pierwszym autem zużywającym średnio 3 l paliwa na 100 km. W czasach drogich paliw również inni producenci opracowali "małe" diesle - Fiat wylansował silnik 1,3 l, Volkswagen - 1,4 l, Renault - 1,5 l, a Peugeot-Citroen - 1,6 l. Przystosowanie silnika

Fot. Citroen: Silnik koncernu PSA (Peugeot-Citroen) o pojemności 1,4 l wykorzystywany jest w różnych modelach. Na zdjęciu Citroen C2.
Fot. Citroen: Silnik koncernu PSA (Peugeot-Citroen) o pojemności 1,4 l wykorzystywany jest w różnych modelach. Na zdjęciu Citroen C2.

wysokoprężnego do współczesnych wymagań stało się możliwe dzięki nowoczesnym układom wtryskowym zapewniającym kilkukrotny wtrysk paliwa w ciągu jednego cyklu pracy. Dzięki temu poprawiono proces spalania mieszanki, wyeliminowano tzw. twardy bieg silnika i obniżono drgania jednostki napędowej. Obecnie stosuje się układ wtryskowy typu common rail lub pompowtryskiwacze wykorzystywane wyłącznie przez koncern Volkswagen w markach Skoda, VW, Seat, Audi. "Mały" diesel ma pojemność skokową do 1,6 l, a 2 lub 4 zawory w każdym cylindrze i

Fot. Opel: Opla Astrę III napędza diesel 1,3 l.
Fot. Opel: Opla Astrę III napędza diesel 1,3 l.

każdy jest doładowany turbosprężarką. Dzięki temu można w łatwy sposób zmieniać moc silnika. Robi tak np. Volkswagen - silnik 1,4 TDI ma moc 70 lub 80 KM czy Renault w silniku 1,5 dCi - 80 lub 105 KM.

 

Potencjalnych nabywców interesuje jednak, czy diesel o małej objętości skokowej jest równie trwały jak dawne, 2-litrowe diesle. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że małe silniki wysokoprężne uzyskują zbliżone przebiegi. Wykonane są bowiem z nowoczesnych materiałów i obniżono w nich

Fot. Citroen:  Duży Citroen C5 z małym dieslem 1,6 l – to nowy trend w przemyśle motoryzacyjnym.
Fot. Citroen: Duży Citroen C5 z małym dieslem 1,6 l – to nowy trend w przemyśle motoryzacyjnym.

stopień sprężania, co jest obecną tendencją konstrukcyjną.

 

Sytuacja rynkowa

 

W tabeli przedstawiono samochody napędzane silnikami wysokoprężnymi o pojemności do 1,6 l dostępne na naszym rynku. Uwzględniono modele w wersji najtańszej w cenie bez promocji. Łatwo można zauważyć, że jeden silnik jest wykorzystywany do napędu kilku modeli, np. silnik Fiata 1,3 Multijet napędza Pandę, Punto i Ople - Agila oraz Corsa, podobnie jak silnik Renault 1,5 dCi wykorzystywany jest również przez Nissana, a silnik Volkswagena 1,4 TDI - przez Skodę i Seata.

 

Małe diesle służą do napędu aut małych i kompaktowych oraz minivanów i kombivanów. Zdecydowana większość samochodów klasy średniej niższej (kompaktowych) i minivanów ma w ofercie mały silnik diesla.

Najtańszym autem napędzanym dieslem jest Fiat Panda 1,3 Multijet w cenie 34 tys. zł, a najdroższym - Citroen Xsara Picasso 1,6/110 KM - za 94 900 zł.

 

Pobierz załącznik:
Samochody z dieslami o pojemności do 1,6 l oferowane w Polsce

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty