Mały Ford z dużym zapałem

Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth
Fiesta Sport ma 120-konny silnik i obniżone zawieszenie, co dodaje jej charakteru.

 

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

Poprzednia Fiesta była solidna i prowadziła w statystykach niezawodności. Jak każdy Ford, przyzwoicie wyglądała, ale... brakowało jej charakteru. Najnowszy model do zalet poprzedniczki dodaje niepowtarzalny styl, lepszą jakość materiałów i dynamikę.

Rzadko zdarza się, by seryjny model był tak podobny do koncepcyjnego, jak to ma miejsce w przypadku Fiesty. Produkcyjna wersja niemal nie różni się od konceptu o nazwie Verve. Ogromne zainteresowanie prototypem na wystawach sprawiło, że Ford postanowił użyczyć samochodowi wchodzącemu do seryjnej produkcji niemal wszystkich detali i elementów stylistycznych z konceptu. Dzięki temu powstał pojazd prezentujący się nowocześnie z linią stylistyczną znaną z wcześniejszych modeli Forda.

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

Wygodne i obszerne fotele, z dobrym trzymaniem bocznym zapewniają komfort jazdy również osobom wyższym. W wersji Sport są ona specjalnie ukształtowane, aby dobrze trzymały plecy.

Testowaliśmy wersję trzydrzwiową, a więc ładniejszą choć jednocześnie mniej praktyczną. Wsiadanie do tyłu w tego typu autach jest nieco utrudnione, problemu nie ma, gdy jeździ się w dwie osoby, ewentualnie z małymi dziećmi z tyłu.

Deska rozdzielcza - po nudnych kształtach u poprzedniczki - wreszcie nabrała wyglądu. Materiały i jakość wykonania jak na tą klasę aut są pierwszorzędne. Bagażnik oferuje 295 l, czyli całkiem sporo. Po złożeniu tylnej kanapy jego objętość wzrasta do 979 l. W Fieście jest spora liczba schowków, ale raczej na drobne przedmioty.

Stylistycznie dopracowane nadwozie i wnętrze to nie wszystko. Testowana Fiesta posiadała dynamiczny silnik 1.6 Ti-VCT o mocy 120 KM. Dzięki niemu osiągała setkę w 9,9 sekundy i robiła to bez wysiłku. Na autostradach, ale nie w Polsce, można mknąć nią z prędkością ponad 190

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

km/h.

Usportowiona Fiesta nie tylko dobrze przyspiesza. Jej silnik również ładnie "mruczy". Wydaje rasowe - jak na tak małą pojemność - dźwięki, a dodatkowe niskie brzmienie tłumika jeszcze bardziej podkreśla jej sportowy charakter. Silnik chętnie się zbiera w dolnym zakresie obrotów mimo, iż moment obrotowy nie jest zbyt wysoki (152 Nm przy 4000 obr./min).

Opisywany model, według producenta, zużywa średnio 5,9 l benzyny na 100 km. W cyklu miejskim 7,9 l, a poza miastem tylko 4,7 l. Uzyskane przez nas średnie zużycie oscylowało wokół 6 l, to niedużo biorąc pod uwagę osiągi samochodu.

Trzeba pochwalić znakomitą skrzynię biegów. Precyzyjny mechanizm umożliwia szybką zmianę przełożeń; brakuje tylko szóstego, które przydałoby się na trasie.

Układ jezdny to w ostatnich latach specjalność firmy. Fiesta jeździ lepiej niż inne auta segmentu B; wyjątkiem jest Mini, które jest jakby z "innej bajki" . Fiesta Sport doskonale trzyma się jezdni, pokonuje zakręty niemal jak rasowe GT i przy tym zapewnia poprawne resorowanie. Dość twarde, obniżone zawieszenie oznacza nieco niższy komfort na dziurawych drogach, ale za to przyjemność z jazdy tym maluchem rekompensuje tę wadę z nawiązką.

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

W Fieście zastosowano system Ford Easy Fuel, dzięki któremu podczas tankowania nie potrzeba odkręcać korka, ponadto zapobiega on pomyłkowemu nalaniu niewłaściwego rodzaju paliwa.

Opcjonalnie można otrzymać system Bluetooh i funkcję sterowania głosem.  Za pomocą poleceń głosowych możemy wówczas  nie tylko odbierać połączenia telefoniczne, ale również zmieniać stacje radiowe, wybierać ulubione utwory z płyty CD,  regulować głośność systemu audio, a nawet ustawiać temperaturę w kabinie.

Testowana Fiesta 1.6 Ti-VCT Sport kosztuje 50 100 zł, co nie jest wygórowaną ceną. Dla porównania, Opel Corsa 1.6 GSI (150 KM) to wydatek 75 790 zł, a Seat Ibiza 1.6 Sport (105 KM) - 53 890 zł. W standardzie Fiesty Sport klient otrzymuje m.in. sportowe fotele, twardsze zawieszenie, dodatkowe spojlery, aluminiowe felgi, klimatyzację i  cztery airbagi z poduszką kolanową kierowcy.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty