Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Mały może więcej

Data publikacji: Autor: Zdzisław Podbielski

Najnowsza technologia od Fiata do małych aut.

Silnik diesla z wtryskiem bezpośrednim common-rail zastosowano do napędu Alfy Romeo 156 JTD. Obecnie rusza produkcja tego typu silników z przeznaczeniem do małych pojazdów.

Teraz Fiat stosuje najnowszą technologię w produkcji diesli common-rail, nazwał ją Multijet, czyli o większej liczbie wtrysków paliwa w cyklu pracy silnika. Większej od dwóch obecnie stosowanych - przedwtrysku i wtrysku zasadniczego. Pomimo zwiększonej liczby wtrysków ilość oleju napędowego spalanego wewnątrz cylindrów pozostaje taka sama, ale jest dzielona na więcej części, co daje większą efektywność spalania. Dokładniejszą kontrolę ciśnienia i temperatury w komorze spalania oraz lepsze wykorzystanie powietrza zasysanego do cylindrów.

Sekret wtrysku Multijet kryje się w konstrukcji centralki sterującej wtryskami i samych wtryskiwaczy, które pozwalają na serię bezpośrednio po sobie następujących wtrysków.

Zabiegi w celu wprowadzenia systemu Multijet są uzasadnione. Jego stosowanie umożliwia bowiem uzyskanie; większej mocy, zmniejszenie hałasu (silnik pracuje cicho), zmniejszenie zużycia paliwa, a także emisji szkodliwych składników zawartych w spalinach. Jest więc o co walczyć i należy podziwiać pionierskie rozwiązanie Fiata stosowane w silnikach seryjnie wytwarzanych samochodów.

Pierwszymi silnikami z wtryskiem Multijet były jednostki 1.9 JTD o mocy 140 KM zastosowane w samochodach Alfa Romeo: 147, 156 i 156 Sportwagon. Obecnie rusza produkcja tego typu silników z przeznaczeniem do napędu małych pojazdów segmentu A i B. Produkuje je spółka Fiat-GM Powertrain Polska w Bielsku-Białej. Po osiągnięciu pełnej mocy wytwórczej fabrykę będzie opuszczało 500 tys. silników rocznie. Znajdą zastosowanie nie tylko w fiatowskich pojazdach, ale połowa z wyprodukowanych - taka jest umowa - trafi do aut GM, m.in. do Opla.

Silnik 1.3 JTD Multijet jest bardzo nowoczesny. Blok cylindrów wykonano z żeliwa, natomiast miskę olejową i głowicę ze stopów aluminium.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości