Mały nie znaczy gorszy

Dariusz Dobosz
Suzuki Burgman 650 jest w polskiej ofercie skuterem o największej pojemności skokowej i najwyższej mocy silnika. Kosztuje jednak mniej niż Yamaha T-Max 500.
Suzuki Burgman 650 jest w polskiej ofercie skuterem o największej pojemności skokowej i najwyższej mocy silnika. Kosztuje jednak mniej niż Yamaha T-Max 500.
Na skuterach dowozi się pizzę, prowadzi ochronę obiektów, obsługuje wielkie imprezy. Coraz częściej odkrywamy jednak rekreacyjne walory małych jednośladów.

Suzuki Burgman 650 jest w polskiej ofercie skuterem o największej pojemności skokowej i najwyższej mocy silnika. Kosztuje jednak mniej niż Yamaha T-Max
Suzuki Burgman 650 jest w polskiej ofercie skuterem o największej pojemności skokowej i najwyższej mocy silnika. Kosztuje jednak mniej niż Yamaha T-Max 500.

W czasach PRL o małych skuterach można było tylko pomarzyć. Słynna Osa z lat pięćdziesiątych miała silnik o pojemności 150 cm3 i była motocyklem. Zresztą - taka moda panowała wówczas w całej Europie. Skutery z silnikami o pojemności 50 cm3 pojawiły się nieco później, ale w Polsce aż do końca lat osiemdziesiątych XX wieku dominowały klasyczne motorowery krajowej produkcji.

Były tańsze od mopedów importowanych zza granicy, głównie z NRD i Czechosłowacji, ale nie dla wszystkich było to ważnym argumentem. Co zamożniejsi sięgali po skutery spod znaku Simsona lub Jawy, stając się dumnymi właścicielami symbolu zachodniej motoryzacji, kojarzącego się przede wszystkim z Vespą.

Dzisiaj role się odwróciły, skutery zyskały w Polsce dużą popularność i mało kto interesuje się klasycznymi motorowerami. Skuter pomaga w pracy, wozi do szkoły, do pracy, za miasto. Ci, którzy umieją liczyć już dzisiaj przesiadają się na pojazd z tak zwanym "przekrokiem", rezygnując z paliwożernego samochodu. Zwolenników skutera z pewnością będzie przybywać,

Vectrix Electric to skuter z silnikiem elektrycznym o mocy 27 KM. Waży 210 kg, od 0 do 100 km/h rozpędza się w 8 sekund. Zasięg na bateriach wynosi 120
Vectrix Electric to skuter z silnikiem elektrycznym o mocy 27 KM. Waży 210 kg, od 0 do 100 km/h rozpędza się w 8 sekund. Zasięg na bateriach wynosi 120 km. Ma być produkowany we Wrocławiu.

prędzej czy później osiągniemy pod tym względem poziom Europy Zachodniej. Tam trudno nawet mówić o popularności skutera. To prawdziwa "skuteromania".

Coraz tańsze

Przez wiele lat, ze względu na małą siłę nabywczą społeczeństwa, nowe skutery stanowiły towar wręcz luksusowy. Były to produkty renomowanych firm, o wysokim poziomie jakości i z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi. Ratowano się egzemplarzami używanymi, ale słaba jakość, a często także opłakany stan techniczny studziły zapały klientów.

Teraz, za sprawą masowego importu z Chin, sytuacja zdecydowanie się zmieniła. To właśnie wzmożony popyt na małe skutery przyczynił się do znaczącej poprawy wyników sprzedaży na polskim rynku nowych jednośladów w 2006 r. Takie pojazdy można kupić już za ok. 3000 zł, przy czym nie są to konstrukcje dobrych marek.

Część z nich sprowadzana jest w całości z Chin, Korei lub Tajwanu, część jest składana u nas w kraju. W polskich montowniach powstają najpopularniejsze modele o nazwie Zipp. Dużym powodzeniem cieszą się również motorowery z bydgoskiego Rometu, a także koreańskie Kymco i Daelim oraz chińskie Gateway.

Montowany w Polsce Zipp Quantum to jeden z najpopularniejszych skuterów na naszym rynku. Jest duży, wygodny, niedrogi i ma koła o średnicy 12 cali.
Montowany w Polsce Zipp Quantum to jeden z najpopularniejszych skuterów na naszym rynku. Jest duży, wygodny, niedrogi i ma koła o średnicy 12 cali.

Sporo sprzedają Włosi - Piaggio i Gilera. Najtańszy skuter w Polsce można kupić za 2800 zł (chiński RM Motor Fox), najdroższym jest Yamaha T-Max (500 cm3) za blisko 40 000 zł. Najtańszy z klasycznych motorowerów to Romet Ogar 900 za 2700 zł, a najdroższym jest Aprilia RS 50, za którą trzeba zapłacić ponad 14 000 zł.

Za najbardziej oryginalną konstrukcję trzeba uznać trójkołowego Piaggio MP3, ale niebawem być może polski rynek wzbogaci się o jeszcze ciekawszy skuter. We Wrocławiu ma być produkowany Vectrix z napędem elektrycznym.

Duży wybór

Oferta skuterów i motorowerów jest ogromna, różnorodnością przebija chyba nawet polską ofertę motocykli. Obejmuje ponad 120 modeli. Wybór nie jest łatwy, bo zróżnicowanie konstrukcyjne, stylizacyjne, wyposażeniowe i jakościowe jest ogromne.

Wśród skuterów są takie, które mają silniki dwusuwowe lub czterosuwowe, o pojemnościach skokowych w niezwykle szerokim wyborze (50, 100, 125, 175, 200, 250, 400, 500 lub 650 cm3). Niektóre mają prostą budowę i niewielkie rozmiary, mimo dwuosobowej specyfikacji zabranie pasażera sprawia wiele problemów. Inne, w tej samej klasie pojemnościowej są duże, wygodne, zaawansowane od strony technicznej, oparte na japońskich technologiach.

Nowoczesny skuter może być upodobniony do znanego motocykla sportowego albo klasycznego jednośladu w stylu "retro", mieć wtrysk paliwa, doładowanie sprężarką, chłodzenie cieczą, tarcze

Aż trudno uwierzyć, ale niepozorny Peugeot Jet Force to jedyny na świecie, seryjny jednoślad z doładowanym silnikiem. Nadciśnienie w układzie dolotowym
Aż trudno uwierzyć, ale niepozorny Peugeot Jet Force to jedyny na świecie, seryjny jednoślad z doładowanym silnikiem. Nadciśnienie w układzie dolotowym zapewnia sprężarka.

hamulcowe, zintegrowany system hamulcowy (zawsze hamowane są oba koła), regulowany amortyzator tylny, elektroniczne wskaźniki, elektryczny rozrusznik a nawet nadmuch ciepłego powietrza na nogi.

Najnowszy krzyk mody to skutery trzykołowe, z zawieszeniami umożliwiającymi boczne przechyły. Obowiązkowym wyposażeniem każdego skutera jest oczywiście automatyczna, bezstopniowa skrzynia biegów. Obok tak zwanego "przekroku" stanowi ona element, odróżniający skutery od innych jednośladów.

Dzięki niej nie trzeba zawracać sobie głowy zmianą przełożeń, prowadzenie jest zatem niezwykle proste. To ważne, bo skuterem o pojemności skokowej do 50 cm3 i prędkości maksymalnej nie przekraczającej 45 km/h może jeździć bez żadnych dodatkowych dokumentów każdy, kto skończył 18 lat.

Skutery o pojemności 125 KM wymagają zazwyczaj posiadania prawa jazdy kategorii A1. Te o wyższych pojemnościach skokowych są w świetle prawa motocyklami, by je prowadzić trzeba mieć prawo jazdy kategorii A.

Nie tylko wygląd

Przy wyborze skutera warto zwrócić uwagę na niektóre elementy, które będą rzutować na codzienną eksploatację. Podstawa to średnica kół jezdnych. Te najmniejsze, o średnicy 10 cali dobrze sprawdzają się tylko na równych asfaltach, o które w Polsce najtrudniej.

Trójkołowiec Piaggio MP3 ma niecodzienną konstrukcję i niebanalny wygląd. Nie jest jednośladem, ale można go pochylać na boki jak pojazdy dwukołowe.
Trójkołowiec Piaggio MP3 ma niecodzienną konstrukcję i niebanalny wygląd. Nie jest jednośladem, ale można go pochylać na boki jak pojazdy dwukołowe.

Dla jeżdżących drogami o złej jakości albo w mieście absolutnym minimum są koła 12-calowe. Najwyższy komfort jazdy zapewniają jednak koła o średnicy 14, 16 lub 17 cali.

Nawet ten sam model może dawać wybór średnicy kół.

Kto jeździ dziurawymi szutrami, albo duktami pełnymi piasku, powinien szukać modelu z szerokimi oponami "balonowymi". Takie ogumienie świetnie sprawdza się również w mieście, podwyższa jednak zużycie paliwa. Apetyt na paliwo zależy od wielu czynników, ale głównie od typu silnika. Czterosuwowe są oszczędniejsze, niektóre modele potrzebują mniej niż 2 litry benzyny na 100 km.

A może motorower?

Motorowery o klasycznej konstrukcji, wzorowane na motocyklach, mają zazwyczaj typowo szosowy lub terenowy charakter. Przypominają albo sportowe bolidy, i tak jak one wyposażone są w wiele zaawansowanych rozwiązań technicznych (sześciobiegowe skrzynie biegów, tarcze hamulcowe o średnicy 280 mm, wtrysk paliwa, duży udział stopów aluminium w konstrukcji), albo terenówki w wersji cross lub enduro.

Chińczycy nauczyli się produkować nie tylko skutery, ale również klasyczne motorowery o atrakcyjnym wyglądzie. CPI SM 50 wygląda jak rasowy motocykl
Chińczycy nauczyli się produkować nie tylko skutery, ale również klasyczne motorowery o atrakcyjnym wyglądzie. CPI SM 50 wygląda jak rasowy motocykl enduro, ale trzeba za niego zapłacić ponad 10 000 zł.

Są też takie, które ze względu na swój wyczynowy charakter nie są dopuszczone do ruchu na drogach publicznych. W wielu przypadkach, a dotyczy to zarówno skuterów jak i motorowerów, jednostki napędowe mają ograniczoną moc maksymalną.

Po zdjęciu blokady okazuje się, że zamiast 3 mamy 8 KM, a prędkość maksymalna przekracza 80 km/h. Z technicznego punktu widzenia jest to raczej proste zadanie, nawet dla średnio zaawansowanego mechanika. Ale trzeba pamiętać, że zdjęcie blokady stanowi odstępstwo od warunków homologacyjnych i bez spełnienia pewnych warunków jest niezgodne z prawem.

Jednoślad o pojemności silnika 50 cm3, pozbawiony blokad w silniku, nie może być już zarejestrowany jako motorower. W świetle prawa stanowi motocykl i trzeba mieć odpowiednie dokumenty do jego prowadzenia.

Skutery dostępne na polskim rynku

Model

Rodzaj

silnika

Pojemność

skokowa

(cm3)

Moc

maksymalna

(KM)

Masa

własna

(kg)

Cena (zł)

RM Motor Fox

4-suw

49,5

2,8

82

2800

Adamoto Retro JL 50 QT-7

4-suw

49

3

75

3100

Giantco Sprint City 10’’

4-suw

49,5

2

88

3200

Adamoto JL 50 QT--4

4-suw

49

3

85

3300

Romet 727

4-suw

49,5

1,6

80

3300

Zipp Vapor

4-suw

49

3

85

3300

Giantco Sprint City 12’’

4-suw

49,5

2

88

3400

Gateway Speedy

4-suw

49,5

3,2

73

3500

Keeway Hurricane

2-suw

50

3,5

81

3500

Motobi Wilga III

4-suw

49

3

85

3600

Yuki Ruby

4-suw

49,5

3

94

3600

Zipp Otis

4-suw

49

3,1

82

3600

Adamoto Retro JL 125 T-10

4-suw

125

7,5

98

3700

Romet Belize

4-suw

49,5

3,1

88

3700

RM Motor Nitro

4-suw

49,5

3,1

86

3800

Yuki Shotgun

4-suw

49,5

3,5

90

3800

Zipp Astec

4-suw

49

3

85

3800

Kymco Activ

4-suw

49,5

4,1

94

3900

Motobi Żbik II

4-suw

49

3

95

3900

RM Motor Blade

4-suw

49,5

3,1

95

3900

RM Motor Viper

2-suw

49,5

3,5

86

3900

Branson Pallas

4-suw

49,5

3,2

108

4000

Gateway Fighter 50

4-suw

49,5

3,2

85

4000

Giantco Oryx

2-suw

49,5

3,5

91

4000

Romet 777

4-suw

49,5

1,6

90

4000

Motobi Sowa

4-suw

49

3

113

4100

Yuki Drakiva

4-suw

49,5

3

106

4100

RM Motor Strada RX 50

4-suw

49,5

2,8

98

4200

Yuki Pride

4-suw

49,5

3

97

4200

Romet 767

4-suw

49,5

1,6

90

4300

Romet VXL

4-suw

49,5

3

114

4300

Zipp Vega 50

4-suw

49

3,6

92

4300

Adamoto JL 125 T-13

4-suw

125

7,5

95

4400

Romet RXL

4-suw

49,5

3

114

4400

Zipp Vega 125

4-suw

125

7,2

92

4400

Zipp Triad 2

4-suw

49

3,6

92

4400

Kymco Agility 50

4-suw

49,5

4,1

97

4500

Romet 787

2-suw

49,5

2,6

100

4500

TGB Orion 101 S

2-suw

49,5

3,6

81

4500

Zipp Quantum

2-suw

49

5,9

97

4600

Romet 797

2-suw

49,5

2,6

100

4700

Keeway Matrix 50

2-suw

50

3,5

93

4800

Kymco Fever ZX

2-suw

49,5

5

87

4800

TGB Tryton 101 R

2-suw

49,5

3,6

76

4800

Generic XOR

2-suw

49

2,1

96

5000

Generic Ideo

2-suw

49

3,5

96

5000

Zico Rooster

2-suw

49

3,2

75

5000

Zico Azer

2-suw

49

3,2

75

5000

CPI Aragon

2-suw

49

3,4

b.d.

5300

Kymco Vitality

2-suw

49,5

5

97

5500

TGB 303 R

2-suw

49,5

5,1

92

5500

Kymco Super 8

4-suw

49,5

3,8

106

5600

Honda SCV 100 Lead

4-suw

102

7

100

5900

SYM Jet Euro X 50

2-suw

49

4,4

97

6000

Kymco Agility 125

4-suw

124,6

10,5

118

6200

SYM Mio

4-suw

49

4

79

6500

Yuki Boss 150

4-suw

150

8,8

123

6500

Keeway ARN 125

4-suw

125

8,4

105

6600

TGB R 50 X

2-suw

49,5

4,8

90

6700

Kymco People S

2-suw

49,5

5,2

100

6800

SYM Jet Sport X 50 R

2-suw

49

4,4

98

6800

Kymco Super 9S LC

2-suw

49,5

6,5

106

6900

Peugeot Vivacity

2-suw

49

4

81

7000

Yamaha Neo’s

2-suw

49

3

78

7100

Kymco Bet & Win 50

2-suw

49,5

6,5

120

7200

Gilera Stalker 50

2-suw

49

4,5

93

7400

Piaggio Typhoon

2-suw

49

4,4

88

7400

Kymco New Dink 50

4-suw

49,5

3,8

111

7500

Peugeot Speedfight 2

2-suw

49

4,2

96

7800

Yamaha Jog R/RR

2-suw

49

4,8

78

7900

Piaggio Liberty 50

2-suw

49

4,6

95

8700

Aprilia SR 50 Street

2-suw

49

4,8

98

8900

Aprilia Scarabeo 50

2-suw

49

3,4

94

8900

CPI GTR

2-suw

49

4,4

88

8900

Honda Zoomer

2-suw

49

4,9

79

8900

Piaggio NRG Power

2-suw

49

4,6

103

9200

Yamaha Aerox R

2-suw

49

4,8

92

9500

Yuki Bappa 250

4-suw

249,5

17

145

9600

Aprilia SR 50 R

2-suw

49

4,8

96

9900

Gilera Runner 50

2-suw

49

4,5

108

9900

Kymco Bet & Win 125

4-suw

124,6

11,5

138

9900

Vespa S

4-suw

124

10,3

110

10 400

Aprilia Mojito Custom 50

2-suw

49

6

90

10 500

Yamaha Cygnus 125

4-suw

124

8,6

109

10 900

Peugeot Jet Force C-Tech

2-suw

49

5,1

110

11 000

Kymco New Dink 175

4-suw

174,5

15,2

152

11 500

Honda SH 125

4-suw

124

13

123

11 900

Vespa LXV

4-suw

124

10,3

110

13 500

Aprilia Mojito 125

2-suw

125

10

115

13 900

Yamaha Majesty 125

4-suw

124

12,8

136

13 900

Aprilia Sportcity 200

4-suw

198

19

138

16 900

Aprilia Atlantic 250

4-suw

244

23

168

18 500

Aprilia Scarabeo 250

4-suw

244

21

189

18 500

Suzuki Burgman 200

4-suw

200

18,4

149

18 600

Yamaha X-Max 250

4-suw

250

20

159

18 900

Vespa GTS 250

4-suw

250

22

150

19 000

Piaggio Beverly 500 i.e.

4-suw

498

39

189

19 600

Kymco Xciting AFI

4-suw

498,5

38

200

20 900

Aprilia Atlantic 500

4-suw

460

37,5

199

23 900

Piaggio MP3

4-suw

249

22,5

b.d.

24 400

Aprilia Scarabeo 500

4-suw

460

40

220

25 900

Suzuki Burgman 400

4-suw

385

33

194

25 900

Yamaha Majesty 400

4-suw

395

34

201

25 900

Gilera Nexus 500

4-suw

498

39

189

30 100

Suzuki Burgman 650 Executive

4-suw

638

60

238

37 500

Yamaha T-Max

4-suw

499

44

197

37 900

Klasyczne motorowery dostępne na polskim rynku

Model

Rodzaj

silnika

Pojemność

skokowa

(cm3)

Moc

maksymalna

(KM)

Masa

własna

(kg)

Cena (zł)

Romet Ogar 900

4-suw

49,5

2,2

95

2700

Romet Pony Pro

4-suw

49,5

3,8

75

3400

Motobi Łoś

4-suw

49

3

95

3900

Generic Trigger SM

2-suw

49

5,8

99

8500

Generic Trigger X

2-suw

49

5,8

99

8500

Rieju RR 50 Sport

2-suw

50

8,5

88

8500

Rieju Spike

2-suw

50

8,5

89

8900

Yamaha DT 50 X

2-suw

49

1,7

98

10 900

CPI SM 50

2-suw

49

6,8

100

11 000

Gilera SMT 50

2-suw

49

2,5

96

11 400

Yamaha DT 50 R

2-suw

49

1,7

98

11 500

Aprilia RX 50

2-suw

49

2,7

111

11 900

Gas Gas 50 Rookie

2-suw

49

b.d.

93

12 800

Rieju MRX 50 Pro

2-suw

50

8,8

94

12 900

Yamaha TZR 50

2-suw

49

1,7

113

13 600

Rieju RS 50 Matrix

2-suw

50

9,5

107

13 900

Aprilia RS 50

2-suw

49

2,7

99

14 500

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty