Wszystko
o samochodach

Przepisy / Warto wiedzieć

Mandaty. Kiedy nie można cofać pojazdem i co za to grozi?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Arkadiusz Wojtasiewicz Wielu kierowców błędnie zakłada, że manewr cofania można wykonać niemal wszędzie. Kodeks drogowy jasno precyzuje w jakich sytuacjach nie jest to dozwolone.

Cofanie polega na poruszaniu się tyłem w kierunku przeciwnym do tego, w jakim pojazdy w danym obrębie drogi powinny się przemieszczać.

Zgodnie jednak z art. 23 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym, przy cofaniu należy ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu i zachować szczególną ostrożność, a w szczególności sprawdzić, czy wykonywany manewr nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia, a także upewnić się, czy za pojazdem nie znajduje się przeszkoda, w razie trudności w osobistym upewnieniu się kierujący jest obowiązany zapewnić sobie pomoc innej osoby. Co ważne kodeks ruchu drogowego nie przewiduje konsekwencji dla pomocnika, w sytuacji, gdy świadomie lub nieświadomie doprowadzi do kolizji z przeszkodą czy innym pojazdem.

W praktyce jadący do tyłu musi uważać na pieszych, innych uczestników ruchu drogowego, a także na wszelkie przeszkody stałe jakie może napotkać na swojej drodze. Przy wyjeżdżaniu tyłem z posesji należy pamiętać, że osoba poruszająca się chodnikiem ma bezwzględne pierwszeństwo. Nie każdy pamięta, że obowiązek ustąpienia pierwszeństwa obowiązuje nie tylko na drogach publicznych, lecz również parkingach.

Zobacz także: Używana Honda Jazz. Wady, zalety, usterki

Kodeks karny mówi jasno: kto, naruszając, chociażby nieumyślnie, zasady bezpieczeństwa w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, powoduje nieumyślnie wypadek, w którym inna osoba odniosła obrażenia ciała określone w art. 157 § 1 podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. Z kodeksu karnego wynika również, że jeżeli następstwem wypadku jest śmierć innej osoby albo ciężki uszczerbek na jej zdrowiu, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

Trzeba również pamiętać, że zarządca parkingu nie ponosi odpowiedzialności za poprawnie umiejscowioną infrastrukturę stałą. To właśnie podczas cofania często dochodzi do np. uszkodzenia zderzaka.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

Nie w każdej sytuacji można jednak cofać. Zabrania się cofania pojazdem w tunelu, na moście, wiadukcie, autostradzie lub drodze ekspresowej. Naruszenie przepisów narazi kierowcę na punkty karne (3 przy cofaniu na autostradzie i drodze ekspresowej oraz 2 przy cofaniu na moście, wiadukcie i w tunelu), jak również mandat w wysokości odpowiednio 300 i 200 zł.

Jednym z najczęstszych błędów podczas cofania to wykonywanie tego manewru bez należytej koncentracji. Wielu kierowców zbyt ufa elektronice. Czujniki parkowania, montowane tak z przodu, jak i z tyłu samochodu, stają się standardowym wyposażeniem coraz większej liczby nowych aut. Właściciele starszych modeli też mogą dokupić sensory do swoich samochodów. Najlepiej wybrać zestaw składający się z co najmniej czterech czujników. Zakres ich działania to 90 stopni, więc przy mniejszej liczbie sensorów, pomiar odległości za pomocą fal radiowych będzie nieprecyzyjny. Ceny zestawów czujników startują od ok. 50 zł. Tyle pieniędzy wystarczy na najprostsze sensory, które ostrzegają o przeszkodzie  sygnałem dźwiękowym. Nic jednak nie zastąpi rozwagi.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Na wstecznym (gość)

    Wolacy są sprytniejsi od przepisów - nie cofają na drogach szybkiego ruchu tylko jadą pod prąd.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości