Mandaty. Kiedy nie można cofać pojazdem i co za to grozi?

Mariusz Michalak
Fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Wielu kierowców błędnie zakłada, że manewr cofania można wykonać niemal wszędzie. Kodeks drogowy jasno precyzuje w jakich sytuacjach nie jest to dozwolone.

Cofanie polega na poruszaniu się tyłem w kierunku przeciwnym do tego, w jakim pojazdy w danym obrębie drogi powinny się przemieszczać.

Zgodnie jednak z art. 23 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym, przy cofaniu należy ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu i zachować szczególną ostrożność, a w szczególności sprawdzić, czy wykonywany manewr nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia, a także upewnić się, czy za pojazdem nie znajduje się przeszkoda, w razie trudności w osobistym upewnieniu się kierujący jest obowiązany zapewnić sobie pomoc innej osoby. Co ważne kodeks ruchu drogowego nie przewiduje konsekwencji dla pomocnika, w sytuacji, gdy świadomie lub nieświadomie doprowadzi do kolizji z przeszkodą czy innym pojazdem.

W praktyce jadący do tyłu musi uważać na pieszych, innych uczestników ruchu drogowego, a także na wszelkie przeszkody stałe jakie może napotkać na swojej drodze. Przy wyjeżdżaniu tyłem z posesji należy pamiętać, że osoba poruszająca się chodnikiem ma bezwzględne pierwszeństwo. Nie każdy pamięta, że obowiązek ustąpienia pierwszeństwa obowiązuje nie tylko na drogach publicznych, lecz również parkingach.

Kodeks karny mówi jasno: kto, naruszając, chociażby nieumyślnie, zasady bezpieczeństwa w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, powoduje nieumyślnie wypadek, w którym inna osoba odniosła obrażenia ciała określone w art. 157 § 1 podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. Z kodeksu karnego wynika również, że jeżeli następstwem wypadku jest śmierć innej osoby albo ciężki uszczerbek na jej zdrowiu, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

Trzeba również pamiętać, że zarządca parkingu nie ponosi odpowiedzialności za poprawnie umiejscowioną infrastrukturę stałą. To właśnie podczas cofania często dochodzi do np. uszkodzenia zderzaka.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

Nie w każdej sytuacji można jednak cofać. Zabrania się cofania pojazdem w tunelu, na moście, wiadukcie, autostradzie lub drodze ekspresowej. Naruszenie przepisów narazi kierowcę na punkty karne (3 przy cofaniu na autostradzie i drodze ekspresowej oraz 2 przy cofaniu na moście, wiadukcie i w tunelu), jak również mandat w wysokości odpowiednio 300 i 200 zł.

Jednym z najczęstszych błędów podczas cofania to wykonywanie tego manewru bez należytej koncentracji. Wielu kierowców zbyt ufa elektronice. Czujniki parkowania, montowane tak z przodu, jak i z tyłu samochodu, stają się standardowym wyposażeniem coraz większej liczby nowych aut. Właściciele starszych modeli też mogą dokupić sensory do swoich samochodów. Najlepiej wybrać zestaw składający się z co najmniej czterech czujników. Zakres ich działania to 90 stopni, więc przy mniejszej liczbie sensorów, pomiar odległości za pomocą fal radiowych będzie nieprecyzyjny. Ceny zestawów czujników startują od ok. 50 zł. Tyle pieniędzy wystarczy na najprostsze sensory, które ostrzegają o przeszkodzie  sygnałem dźwiękowym. Nic jednak nie zastąpi rozwagi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty